Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: val av lim?

  1. #1

    Standard val av lim?

    tjingeling

    Har precis inhandlat en blue phoenix och eftersom att jag aldrig byggt en byggsats tidigare så tänkte jag att det vore ganska klokt att kolla vilket lim som är rekomenderat.

    Min första tanke är att helt vanligt vitlim borde fungera. Har dock sett att många här kör med ca-lim och funderade då om man kanske skulle köra på det istället, vill ju inte att den ska trilla isär när man premiärflyger

    Alltså fungerar vitlim bra till en Blå phoenix (eller en byggsats i huvudtaget)?

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vitlim funkar jättebra till en sådan sprygelvinge som flexar en del, lite svårslipad men stark fog, använd gärna vinter lim som är lite segare,
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3

    Standard

    kalas! Förmodar då att den fungerar bra till kroppen också.

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jajjemen
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående limning: Det viktiga att tänka på är att bara ha lim där det gör nytta. Torka av limfogarna från överflödigt lim.
    Angående phoenix: Jag har förstorat höjd- och sidoroder på min Blue Phoenix, cirka 2 cm förlänging av sidoroder, och 1,5 cm förlängning av höjdroder.

    m.v.h. //Fredrik
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dscn4320.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	136,4 KB 
Id:	5154  
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-05-12 klockan 17:58. Anledning: bildlänk
    fredrik

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Anledningen till att man använder mycket CA lim nu för tiden är inte för det är bättre utan för det går fortare

    Vanligt vitlim är ett riktitg bra lim om man inte har så brottom.

    Angående att torka bort överflödigt lim när du använder vitlim så kan du viktmässigt strunta i det. Jag var riktigt noga och använde pinnar för att stryka ut limmet jämt på en ultimate en gång (vitlim) lade allt överflödigt lim på en pappersbit (va en hel del) som sedan vägdes efter modellen var färdig. Resultatet blev otrloliga 4gram!!! (modellen vägde klar runt 4,5kg) alltså inte lönt med tanke på den tid jag la ner på limningen

    Dock ser det snyggare ut med lagomt mycket lim, men det syns ändå inte utanpå

    Vitlim kan kännas tungt men det är mycket vatten i det. Men visst du ska inte hälla på lim. lagomt är bäst.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7

    Standard

    tack. Nä jag har väl ingen brådska fullt upp på vardagarna ändå så det blir helgsyssla sas.
    Har hört att man ska göra sidrodret lite större. Men hur? Är det bara att skarva ihop en 20mm list i det vanliga rodret?

    Somsagt är riktigt blåbär inom modellbyggande och flyg, men utan att fråga finns ingen chans att få ett svar.

  8. #8

    Standard

    Jag har flugit rätt mycket med min Blå phoenix, med gummirep, winsch, och faktiskt även motoriserad med en liten Cox Baby Bee. Helt original funkade fint för mig... Nu är det ju ett tag sen såklart och jag hävdar absolut inte att jag är nån expert eller så, men om du känner dig osäker på att bygga om och mixtra själv så tycker iaf jag att originalet fungerar finemangs Min modell är för övrigt byggd med vitlim och lever fortfarande

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är mest för att kunna styra i cirka 7 m/s som jag förstorat rodren, i original svänger den inte alltid åt det håll jag styr om det blåser för mycket. Jag har flygit med den i originalutförande i 5 år, så det går bra med original också. Om du bestämmer dig för att mixtra med den, tänk då på att om tyngdpunkten kommer bakom punkten på ritningen så flyger den ostabilt. D.v.s. din modifiering ska inte väga något extra. Jag tog ut lättningshål i rodren för att bibehålla vikten.
    m.v.h. //Fredrik
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •