hej
Detta blir nog mitt livs mest svåraste projekt. Det jag har planerat att göra är att göra en kopia av min paramotor propeller.
För att göra en lång historia kort så fick jag en grill (ja en sådan man grillar kött på) i propellern hade det nu varit så att bara spetsarna på bladen gick sönder så hade jag bara lagat dom. Men nu var det så att ett plad det som tog den första smällen gick sönder lite för mycket för att laga det.
Varför köper jag då ingen ny propeller. ja tyvärr så görs inte denna ovanliga propellern längre och skulle jag beställa en special gjord så skulle det visst kosta 750$ utan frakt eller moms lite för mycket.
Jag har dock lyckats leta upp en kille som kan få fram en trä propeller men det skulle ta 45 dagar innan den skulle vara färdig för att skickas

Så jag tänkte varför inte på mindre än 45 dagar borde jag lyckas göra en kopia av det bladet som klarade sig bäst.

Det jag behöver hjälp med är:

1. Vilken kolfiber det kan vara. På 1 kvadratcentimeter finns det 25 små rutor.

2. Var man kan köpa kolfiber, plast, formepoxi, vax.

3. Man har sprutat in skumm i propellern som är precis som tät skumgummi, går det att köpa i flytande form?

4. hur jag ska göra delningsformen och vilket material jag ska dela av propellern med?

5. hur blank yta behöver jag på propellerbladet. i toppen behöver jag slipa bort den svarta färgen, detta har jag gjort med 2000 sandpapper. då har det blivit en lite matt yta i epoxin tar vaxet hand om det eller behöver jag polera den?

bild på ett propeller blad
http://www.rcflyg.se/forum/album.php...&pictureid=904