Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Kolgrill eller gasolgrill?

Antal röster
102. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Kolgrill

    77 75,49%
  • Gasolgrill

    25 24,51%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Gasolgrill eller kolgrill?

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard Gasolgrill eller kolgrill?

    Vad föredrar du i stundande grilltider?
    Gasolgrill eller kolgrill?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag kör gasol sen ett par år, smidigt att tända upp, enkelt att reglera värmen etc.
    saknar man smaken som kolet tillför så kan man blötlägga spån i 20 min sen slå in i
    folie och lägga på gasolbrännarna efter ett tag så börjar denna ryka och ge smak på köttet, hickory ger en fantastisk smak!
    Vi grillar väldigt ofta och året om.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  3. #3

    Standard

    Gasol är så enkelt, man tar fler chanser att grilla för att det är så smidigt. Men för maximal smak är kolgrillat godare.

    Finns 'liquid smoke' på flaska att köpa, det är kondenserad hickoryrök som man kan droppa i gasolgrillen eller pensla maten med, det tillför en genuin röksmak.

  4. #4
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    gasol tycker jag är bäst båda har för och nackdelar
    gasol+ lätt och smidigt. - något sämre smak jämfört med kolgrillen dyrare inköpskostnad

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag skulle vilja se alla som röstar på kolgrill å skriva en motivering till varför, att bara rösta säger ju inte så mycket

    Gasolgrill +/-
    + Enkelt att tända,
    +enklare att grilla med eftersom du kan anpassa värmen lätt,
    +Man köper ny gasol sällan om man har hyfsad storlek på tuben.

    -Mister kolsmaken men den går att fixa till genom spån eller olika vätskor
    -Dyrare i inköp, MEN!! de beror på vilken kolgrill man jämnför med, finns dyra sådana också.

    Kolgrill +/-
    + Billigare i inköp?
    +Ger kolsmak direkt om man föredrar det

    -Väntan på att glöden ska bli bra
    -Man måste krångla med kol och tändvätska VARJE gång.

    Summa sumarum.
    De enda plusen med kolgrillen och minus med gasol är igentliga inga plus/minus eftersom det går att fixa på gasolen.
    Gasolgrill ROCKAR!!! Att köra kolgrill är ingefär som att välja NhMh ackar före lipo
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Har hållit på med Kolgrill i 17år men skaffade en gasolgrill för 2år sedan,
    Gasol gillar jag bäst, kan hålla bättre koll på värmen, kommer snabbare igånga likaså om man vill ha glöd/eld längre så behöver man inte kladda med att hälla på mer kol bara att hålla kranen öppen, Vill påstå att drifskostnaden är lägre på gasol, betalar 150kr för en P11. Inköpspris på en gasolgrill är högt men de hållar sig fräsha LÄNGE /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt att se att ni som röstar på Gasolgrill verkligen kan stå för erat val. Det är nämligen så att vår gammla Weber klot (kol) grill har lämnat in. Och jag är väldigt intresserad av att skaffa en gasol grill. Och som dom flesta av er skriver så är det ju enklare att reglera värmen, behöver inte vänta på att kolet ska brinna ut och görja glöda, röksmak fixar man med olika oljor och ecenser etc.
    Försöker nu som bäst övertyga min fru att gasol inte är helt fel.
    Har fett par arbetskamrater som gått över till gasol för enkelhetens skull. Dom gillar det starkt.
    Pratade med en klubbkompis i telefon igår. Han svor svavel och syra över deras Ok grill för 189kr som antingen bara slocknar eller bränner köttet hur man än beter sig. Han ska köpa gasolgrill i morgon måndag Han har visst hittat en för 7000kr. Lite överkurs för mig, men sitter nog fint hemma i hans trädgård vid vännerstranden. Får väll åka dit någon fredag eller lördagkväll och prov "grilla"
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Men för F-n ! 85% av Er som föredrar Gasolen skriver att det går mycket fortare !!
    OK ! men varför har Ni så bråttom ??? Under tiden kolen börjar glöda, kan man tex idka lite socialt umgänge. Vad sen gäller resultatet och smaken kan inte gasolen mäta sig med kolen.
    Visst,man kan köra med olika essenser, oljor, men det är ju som att bada bastu utan aggregatet påslaget. Någon menar att råvaran nästan alltid bränns vid. Avlastninsytor hjälper till att undvika det.
    Nä !! gasolgrill är för amatörer och kolgrill för de som vet hur en grillning ska skötas.

    Tack för ordet
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

  9. #9
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hadas Visa inlägg
    Men för F-n ! 85% av Er som föredrar Gasolen skriver att det går mycket fortare !!
    OK ! men varför har Ni så bråttom ??? Under tiden kolen börjar glöda, kan man tex idka lite socialt umgänge. Vad sen gäller resultatet och smaken kan inte gasolen mäta sig med kolen.
    Visst,man kan köra med olika essenser, oljor, men det är ju som att bada bastu utan aggregatet påslaget. Någon menar att råvaran nästan alltid bränns vid. Avlastninsytor hjälper till att undvika det.
    Nä !! gasolgrill är för amatörer och kolgrill för de som vet hur en grillning ska skötas.

    Tack för ordet
    Lasse
    Vi har inte bråttom, vi har socialt umgänge längre och slipper gå ifrån för att förbereda grillen.
    Resultatet skriver du, eftersom båda grillarna använder sig av strålningsvärme så måste jag påstå att resultatet blir detsamma. Smaken däremot där har du den igentligen största skillnaden.

    jag tycker att även där vinner gasolen i längdenm visst det är gott med kolgrillat, men du får samma smak varje gång. det är enklare med gasol att testa olika träslag i grillen för att få karaktär på köttet.

    Sen att det är så enkelt gör det att man grillar oftare, och det är ju ett starkt argument, jag var aldrig ut mitt i vintern och grillade förut, men nu går jag bara ut på altanen startar grillen, går in och ordnar köttet och sen ut och grilla fast det är 20-30 minus.

    Sen har vi alla olyckor som händer varje år med kolgrillarna, när folk flyttar och härjar på under grillning, man måste ha koll på barnen etc innan kolen brunnit ut. Visst jag håller med om att folk nästan får skylla sig själva när de håller på så men men, statistiken säger ju tyvärr sitt.

    Men sen i dessa miljötider ska man ju även tänka på att inte använda fossila bränslen.

    Men men det hela är ju en smaksak, att ha både en kol och en gasol vore
    väl det ultimata så man kan välja, en kolgrill kostar ju nästan ingenting.

    Oj va långt det blev, så sluta läs nu och gå ut och grilla!
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  10. #10
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Har precis grillat några köttbitar på en gammal hedlig kolgrill.
    Det finns inget som slår det, mums!!
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  11. #11

    Standard

    Jag grillar ofta helstekt kyckling på min Weber Q gasolare.
    Iom att man kan dra ned värmen kan man köra 1h på mediumvärme och sen ha en rykandes saftig, genomstekt kyckling enkelt.

    Även fisk, tex laxfile'r är enkelt då man kan brassa upp en stkyta snabbt och sen dra ned tempen och låta den genomstekas.

    Vi har också ett stekjärn (tänk gjutjärnspanna) att lägga på grillen. Där är det enkelt att steka burgare och grönsaksblandningar med jämn temperatur.

  12. #12
    pjes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    99
    Jobb
    resemontör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    ujujuj gasol är farligt [ame="http://www.youtube.com/watch?v=bYm6N4flpAY"]YouTube - Räddninstjänsten övning[/ame]

    // Jörgen

  13. #13

    Standard

    Känner sig gasolgrillare lite osäkra eftersom ni kräver bekräftelse att ni valt rätt
    Jag använder kolgrill och det bara är så

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  14. #14
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag ser hela proceduren med att fylla på kol, tändvätska och vänta på perfekt glöd som en del i grillningen. Det ska vara lite meckigt, annars kan jag lika gärna steka i ugnen.

    Jag har grillat hel kyckling i min Weber ett antal gånger, det går alldeles utmärkt om man lägger kol i kanterna och kycklingen i mitten med locket på.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Poteta Visa inlägg
    Jag ser hela proceduren med att fylla på kol, tändvätska och vänta på perfekt glöd som en del i grillningen....

    Dito !
    Just det där att stå o ta en bira medan glöden tar sig är ju halva grejen....
    Samtidigt slipper man ju att göra sallad, tillbehör o sån´t, det gör ju gumman, medan jag ägnar mig åt "krävande" stenåldersmatlagning..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Samtidigt slipper man ju att göra sallad, tillbehör o sån´t, det gör ju gumman, medan jag ägnar mig åt "krävande" stenåldersmatlagning..
    Haha, det är ju en effekt man inte får glömma att säga!
    Jag har aldrig testat gasol förresten, så jag kan ju inte säga att kol är bättre. Fast så länge jag är nöjd lär jag fortsätta med kol.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Kolgrill ska de vara om jag får välja. Gasol är för folk som inte kan grilla, ungefär som att köpa en RTF, resultatet blir lika illa var gång.

    Kan man grilla med en kolgrill så blir smaken fantastiskt god, tändvätska behöver man inte använda sig av om man inte gillar det. Har fått smaka gasolgrillat men usch.. så länge det finns kol att köpa så kommer jag fortsätta med kolgrillen

    /Martin

  18. #18

    Standard

    Kolgrill! som används året om, även på vintern!

    /Micke

  19. #19
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ojdå vilken debatt, jag tror jag ska starta en omröstning om det är bättre med segel-, el-, metanol-, bensin- eller jetflyg. Då får man ju 5 olika läger. Jag röstar för metanol, allt annat är för folk som inte kan flyga

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Poteta Visa inlägg
    Haha, det är ju en effekt man inte får glömma att säga! ....

    Men säg det för guds skull inte till gumman ! De måste ju fortsätta få tro att det är jobbigt och svårt att grilla...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 16:39
  2. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 11:05
  3. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 14:33
  4. PPM eller PCM!
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •