Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Belt CP V2

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard Belt CP V2

    Hejsan jag har nyligen köpt mig en E-sky Belt CP V2.
    En mycket trevlig heli. Men jag har innan bara flygit en lama V3 som är mycket stabil. Nu är min fundering när man bara vill lyfta upp belt helin genom att öka gaspådraget är det då vanligt att den alltid sticker åt något håll man blir tvungen att hela tiden flyga den och kan inte slappna av riktigt.
    Har även funderat på att köpa alu delar till den men hittar inga till V2...
    Någon som vet vart man kan hitta det. Det sägs ju bli en stor skilnad med dessa delar.

    Marcus

  2. #2
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Helt riktigt... Helikopter är ingen avslappning. Det är 10min parerandev Om alubling är bättre har helt enkelt med kvalité att göra. Tycker du ska lära dig att känna din helikopter först innan du blingar den. Blir ju dyrare delar om du smäller

    Så mitt tips. Lär dig flyga runt din heli. Uppgradera sedan, med kvalité. Eller något som andra heliflygare rekomenderar.

    En liten sak till. När jag började flyga heli så upplevde jag att det var lättare att flyga med idle-up, det tycker jag fortfarande.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard Idel up?

    Den där idel up knappen vill jag inte röra, gjorde det av misstag när jag haft heli i 10 min och den flög rakt upp i lampkronan i vardagsrummet. skulle ju bara kolla reglagen innan jag gick ut för att flyga fick köpa ny delar för 500:-
    Men hur funkar det med idel up är det bara gasen som ändras eller blir det andra förändringar med på andra reglage?

    Marcus

  4. #4
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Förändringar sker både på motorn (throttlekurva) och på rotorns bladvinklar (pitchvinkel).
    Idle-up funkar som så att motorn strävar efter att hålla ett konstant varvtal på rotorn hela tiden. Detta görs antingen med en throttlekurva eller med en varvtalsregulator. Sammtidigt har du 0 grader pitchvinkel på bladen med spaken i mitten. Detta gör att du har + pitchvinkel på övrespakhalvan. Och - pitchvinkel på nedre spakhalvan. Tack vare detta så kan du lägga helikoptern upp och ner och använda dig av den negativa pitchen för att hålla den i luften.

    På din helikopter är idle-up förinställt. Men med en sk computerradio så kan du ställa dina egna kurvor för throttle och pitch.

    Stå gärna på marken med helin första gångerna då du switcharöver till idle-up. Och ha throttlespaken i mitten eller strax under. För som med din incident i vardagsrummet hade du spaken lite för högt upp. Och när rotorn då spinner upp så flyger den iväg

    MEN! Starta aldrig upp helikoptern i idle-up. Utan du startar alltid i normal och när rotorn har varv (inte så den lyfter) så går du över till idle-up.
    Senast redigerat av gimbo den 2009-06-05 klockan 10:44.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard

    Jo jag märkte det fort gick det med.
    Men man kanche får prova att köra med idel up. Och hur ska man då ställa hov.pit just nu har jag den på max så att rotorn inte behöver ha lika hög fart och blir då lite enklare att flyga tycker jag. kan man ha hov.pit lika instält fast man kör på idel up
    Har även en Futaba FC-16 är det bättre att instalera den till helin.



    Marcus
    Senast redigerat av marwii den 2009-06-05 klockan 11:00.

  6. #6
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det är meningen att det ska gå fort
    Men, bara man slår över då helin inte rusar iväg så är det lugnt.

    Om du ska byta radio till helikoptern så rekomenderar jag att du tar kontakt med en flygklubb där det finns heliflygare så de kan hjälpa dig med den mekaniska grundinställningen. Samt radioinställningar.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard

    Tackar för fina svar.
    Jag provade nu att flyga med idel up men jag tyckte att alla rörelser vart så känsliga då rotors snurrar så förbannat fort. Jag tyckte det var lättare med att ställ hov.pit på max och köra på lägra varvtal.

    Marcus

  8. #8
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det är meningen att man ska flyga så som känns bäst för en själv. Så det gör du rätt i Med idle-up blir responsen klart mycket mer destinkt.

    Men kul att du iaf har provat!

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard

    Det går bättre och bättre nu har märkt att det är stor skilnad på att flyga när det är helt vindstilla och när det blåser. Trodde inte att det skulle vara sån skilnad jag menar jag har hålt på med rc flyg förut och det gick ju hur bra som helst att flyga fast det blåste lite.
    Vist det behöver ju inte vara storm det är klart att inget går att flyga i storm menar jag.

    Marcus

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    De där små helikoptrarna är rätt så vindkänsliga med undantag för några få. Men, generellt behöver du gå upp till 30/50-storlek, då kan du flyga dem i ganska hård vind.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard

    Nu har man hållt på att flyga ett tag. Och det måste jag säga att en Belt CP V2 flyger extremt fint. Har fått trimma in den lite efter att ha bytt delar som gått sönder i mindre lyckade flygningar. Men nu flyger den som en dröm.

    Marcus

  12. #12
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Grattis...!

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    15
    Jobb
    Röros flyservice

    Standard

    Tackar!
    Har funderingar på att byta ut plast delarna till alu delar i rotorn. Blir den något stabilare då tro?
    Jag hade hoppats på att allautslag ska bli mer exakta med alu delar för plastdelarna glappar lite grann.

  14. #14
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    jag köpte silvriga alu delar till min belt-cp men alla kullager på den är väderlösa glappar ganska mycket nu. Man får vad man betalar för tyvärr.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. belt cp v2
    Av marsupilami i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 03:22
  2. E-Sky Belt CP
    Av Skyraider i forum Helikopter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 17:57
  3. belt cp carbon
    Av PW i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 01:55
  4. Inställningar för ny heli (E-Sky Belt CP)
    Av stoffemannen i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 10:23
  5. Hjälp med hopsättning av Belt-CP
    Av rucka i forum Helikopter
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •