Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lyckad sjöflygpremiär med Cuben

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Lyckad sjöflygpremiär med Cuben

    Trots vissa farhågor om tunga pontoner gick premiären riktigt bra! Något för brant inflygning vid första landningen gav ett litet studs men de två följande landningarna gick som på räls. Jag vågade mig på ett par loopar under andra flygningen och en klumpig roll den tredje flygningen.

    Kameran som jag tänkt montera i planet (en Canon Cyber-shot DSC-T70) får jag nog vira in i cellofan om det ska gå att göra film från luften. Det skvätter tydligen ganska rejält vid start och landning och jag vill ju inte ha in bräckt vatten i kameran.


  2. #2

    Standard

    Tjusigt såg riktigt nice ut
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3

    Standard

    Vackert med en cub på tofflor! Och snyggt fluget. Det är möjligen inte så att det är lite för stor anfalsvinkel på pontonerna? Tycker nästan det ser ut som det. Om jag minns rätt så kan det bli lite svårt att få planet att släppa vattnet då det blir svårt att få upp nosen på planet. Tror att pontonernas centrumlinje ska vara paralell med planets eller egentligen stabbens centrumlinje.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Nu ska jag se om jag mins rätt. Dessa pontoner är till en cub. Jag ska ha dom till en piper pawne.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pontoner.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	6047

    Jag är nästan säker på att planets ordinarie tyngdpunkt ska ligga rakt ovanför steget. Och sedan ska tyngdpunkten något framåt. Vinkeln mellan pontonens ovansida och vingens undersida 1-2 grader upp i framkant. Jag kan kolla dom exakta uppgifterna i manualen när jag kommer hem. Om någon vill. Sedan fanns det tips om att sätta på en plast list på pontonernas insida från fören till steget ner 1-2 cm under kanten. Just för att förhindra vatten sprut.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Mellan pontonernas plana övre yta och vingen plana undersida ska det vara 1–1½ grad och steget ska vara ½" (1,3cm) bakom tyngdpunkten vilket det nog också är. I tredje starten ser du att jag tar upp planet för tidigt, har inte uppnått flygfart ännu så planet stallar, men jag klarar mig tack vare motorkraften. Det gäller bara att ge sig till tåls och accelerera tillräckligt länge innan man drar höjd (Cuben är inte övermotoriserad).

  6. #6

    Standard

    Precis som matte säger är det inte dumt med en list på undersidan efter ytterkanten. Sitter en sådan på mina pontoner som sticker ner några m.m. Men blött blir det ändå hur man än gör. Efter att jag flugit några gånger med min modell så ramlade vingen ihop i sina beståndsdelar då limmet löstes upp. Sedan blev det en vinge i cellplast med balsaplankning. Har precis plockat fram modellen efter flera år och är sugen att montera pontoner. Har flyttat till ett ställe med sjötomt så det lär nog snart bli av.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Grattis! Riktigt stiligt!

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Bestyckade Cuben med kollegans lilla AeroCam Lite DVR-kamera idag. Det blåste en hel del och pga vågorna virade vi in kameran i ett lager cellofan för att skydda den från stänk. Kameran tejpades fast med silvertejp mot skumgummi, men det hjälpte inte mot vibrationerna från min fyrtaktare. Vid vissa varvtal störs bilden onödigt mycket av vibrationer. Det var vid 21-tiden jag gjorde min flygning, så solen stod lågt på himlen – fick klippa bort många motvindsflygningar då kameran pekade rakt mot solen.
    Nästa försök blir fixa ett fäste för min Canon Cyber-shot DSC-T70, men då ska det nog vara spegelblankt. Det var en aning nervöst att starta och landa i vågorna, samt att taxa in till land i medvind.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=cIQpOszdOs0"]YouTube - Sjöflyg med kamera[/ame]

  9. #9

    Standard

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Härligt

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  11. #11
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    mycket trevlig film.
    får se när man vågar sig på sjöflyg med störremodellen, bara flugit min gamla E-Starter än så länge.

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    yehh sjöflyg med cub det hade Klavins gillat

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    yehh sjöflyg med cub det hade Klavins gillat
    Ja om en Gädda hade kommit upp och dragit ner planet i det stora djupet
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Liknande ämnen

  1. Lyckad affär blev en trevlig vinge - Flygfilm
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 13:37
  2. sjöflygpremiär med problem
    Av UlfB i forum Allmänt om flyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 09:30
  3. En lyckad promenad
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 22:58
  4. Årspremiär av Cuben!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •