Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tvätta bort ricinolja

  1. #1

    Standard Tvätta bort ricinolja

    Hejsan har fått en beggad motor men den är full av ricinolja,
    är det nån som har ett bra tips att få bort det
    MVH Uffe

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    t-röd och en tandborste brukar jag göra rent med.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Standard

    Hallå
    Tackar för det tipset,,ska prova
    MVH Uffe

  4. #4
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag brukar använad ett par droppar cyckel/symaskins olja när jag monterar ihop den igen för att smörja med.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad menar du "full av ricinolja"???
    Är det gammal orange/gul fastbränd ricinolja så går det inte att lösa med vare sig aceton ,T-röd eller thinner.

    Bums färgborttagningsmedel kanske går. I USA kokar de motorerna i glykol...det funkar tydligen.

  6. #6

    Standard

    Stålborste nästa
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När jag återupptog hobbyn för 6 år sedan så tog jag min gamla OS MAX III .15 som legat sen cirka 1975 och var totalt hopgeggad, och lade i t-sprit. Efter 2 dagar gick den runt. Jag sköljde ur med högtryckstvätt och lade den åter i t-sprit (för att få bort vattnet). I med ny soppa och den startade på 6:e flippen.
    T-sprit löser alltså gammal ricinolja i motorn, man ska bara ha lite tålamod.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Aaah ! Vi pratar nog inte om samma sak. Att en glidlagrad motor kan fås att vridas runt är inte så konstigt då det bara vevaxeln av stål som snurrar i vevhuset av aluminium...och till det behövs bara lite vätska.

    Nej! Vad jag tror att Uffe40 frågar om är den gul/oranga smet/hinna som kan finnas på en motor om, man kört den för snålt! Som har bränt fast på topp och vevhus.
    Sådan oxiderad ricinolja kan inte lösas upp med vare sig acetonbad,thinner eller T-röd.

    På R/C Universe har det florerat en metod genom åren som kanske funkar. Amerikanarna kallar den för "crock pot metoden", dvs man kokar motorn i glykol under några timmar (12timmar).
    Har själv inte prövat metoden men jag prövat en del andra "undermedel" genom åren. Bl.a "Z-best" som man skulle pensla på motorn och som likande "Bums" färgborttagningsmedel och det funkade väl så där. Helt nöjd var jag inte.
    Bums funkar men det gäller att inte få på kolven då aluminium kan oxideras. Likadant gäller för maskindiskmedel!
    Senast redigerat av jaka den 2009-07-07 klockan 17:20.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    För att få den att snurra lätt så räcker det med lite värme - t ex från en bilvärmefläkt som får värma motorn en stund. Sen kan du prova att "skölja" den med vanlig glödsoppa. Om du menar fastbränd olja så är det ju lite klurigare men om det "bara" gäller att få den att snurra och förhoppningsvis bli körbar så rekommenderar jag "värmemetoden".
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Skruvat bort mej
    Av rnermfors i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 16:24
  2. Ta bort insatsen!
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 15:34
  3. Nu ska dom skrämmas bort....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 18:08
  4. Hur får man bort klädseln?
    Av Indianen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •