Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Snabbladda LiPo?

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Snabbladda LiPo?

    Fundera på om det går att fräsa upp laddströmen lite då man kör med balanserare?

    Laddar nu på 1c men skulle vela dra på lite för att få mindre tid på marken,
    är denna acc jag har, plus en sån här.

    Sen undrar jag om någon vet vars Robbes
    Power Peak Triple EQ-BID
    1-8541


    laddare går att köpa, gärna inrikes?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skulle inte riskera min ack om jag inte visste att den klarar att laddas med mer än 1C. Om du vill ha ackar som går att ladda snabbare ska du nog satsa på Flightpowers Eon-X 30 de kan du ladda med 5C ! men då lär du stöta på nästa problem. Hitta en laddare som klarar av att ladda ett så stort ack med 5C = 3,7x5 = 18,5amp !

    Mitt bästa förslag är nog att istället skaffa fler ackar. Det är nog den billigast lösningen på detta problem istället för att bränna på med massa ström som bara sabbar acken.

    /Martin

  3. #3
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Jag hade inte heller tryckt på mer än 1C på de accarna om man vill att de ska hålla lite längre.

    Jag har precis börjat använda Hyperions G3 accar som också går att ladda med 5C, samma princip som EON X. Även om din laddare inte klarar 5C så kan du antagligen trycka på max och få ner din laddtid en del.

    Jag kommer att skaffa sådana här accar till inomhussäsongen också helt klart. Små 2S1P och 3S1P på 400 - 500 mAh, där kommer ju inte laddarna vara begränsingen för att ladda med 5C och då kommer laddningen att gå undan och så slipper jag släpa runt på en sju - åtta småaccar som jag gör nu
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  4. #4

    Standard

    Varken Himodel eller Desire rekomenderar snabbare laddning än 1C. EON-XLite 3C, EON-X30 5C, G3 5C men vet inte om det gäller både 25 och 35C varianten. 5C är realistiskt på mindre ackar typ 2-4s upp 3000mAh ca 15min laddtid, men på större ackar att vartfall kunna köra 2c och med rätt laddare bli klar på 30min är kanon.

Liknande ämnen

  1. LiPo
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 16:42
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 12:09
  3. Lipo!
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 16:25
  4. lipo
    Av Torbjörn i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 20:34
  5. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •