Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Servon och strömförbrukning

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Servon och strömförbrukning

    Håller på med lite felsökning här hemma- (Inget fel på batteriet. Kontrollerat)

    Om ett servo (digitalt eller standard, säg ett 4,0 kgs) fungerar normalt, dvs beter sig normalt vid roderutslag.

    1) -Kan det då ändå finnas ett fel i dem som gör att de drar väldigt mycket ström? Så till den grad att det drar ur ett vanligt NiMh 2700mAh på minuter? Alltså någon kortslutning i dem. Och kan man mäta sig till detta på något sätt?
    2) -Om servo oket stöter emot något i ett ytterläge (tex om något olyckligtvis kommer i vägen i radioutrymmet) så servot står och drar i vissa manövrar. Kan detta orsaka extremt strömbortfall också?

    Kan man blanda digitala och standardservon hur som helst (tex vanligt till gas, digitalt till höjd osv) utan att det skall påverka något negativt, eller bör man hålla sig till endera typen?

    Klarar ett lipo ack mer strömuttag utan att spänningen sjunker än ett NiMh?

    Tacksam för svar/tips gällande servon och strömförbrukning.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    grafiker
    Klubb
    mrfs

    Standard

    1 Högst osannolikt. Att dra ut 2700mah på ett par minuter kräver väldigt höga strömmar. Långt mer än vad komponenterna i servo mottagare samt sladdar och kontakter däremellan klarar. Du kan mäta genom att koppla en amperemätare mellan acce och mottagare.


    2 Ja strömförbrukningen ökar ordetligt om ett servo inte får gå fritt. Säg att ett servo drar cirka 0.4A vid normal belastning. "Stallar" du samma servo så som att ge det ett jobb det inte klarar, kan samma servo dra 2.0A. Det är ok att blanda digitala och analoga servon men tänk på att digitala drar betydligt mer ström än analoga, ofta det dubbla.
    Det brukar gå att leta reda på en "stalled current" siffra på servotillverkarens hemsida.


    3 Det går inte att generalisera så. Det finns både nimhs och lipo accar som klarar extrema belastningar.


    Ett klassiskt misstag är att använda vanliga 2700mah celler i AA storlek som mottagar acce och att toppladda dessa med flera ampere inför varje flygtillfälle. Då har man inte ens i närheten av de utlovade 2700mah i accen! Och det tillsammans med en dålig servoinstallation tar slut på mottagaraccen väldigt fort.

    Du får ge mer detaljer om vad för acce och laddare du använder, har du bara mätt volten på de enskilda cellerna berättar det tyvärr inte ifall den mår bra eller dåligt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du pratar om felsökning!?
    Felsökning på vad? Har du kraschat och undrar varför?
    Visst kan du blanda digitala och analoga servon! Inga problemn!
    Vill du veta strömförbrukningen så mät spänningen över servona/servot med en mulimeter!

    Visst kan du använda vanliga NiMH accar, t.ex "GP" eller "Instant" , du hittar överallt på On % OFF , Clas-Ohlson, Kjell och Company mm.
    Men...Du ska aldrig snabbladda accarna...Snabbladdning fungerar inte till 100% på NIMH celler då de är är notoriska falskpeakare!!! Därför ska du alltid ladda med en vanlig 230V väggladdare och ladda med 1/10 C.
    Senast redigerat av jaka den 2009-08-19 klockan 18:01.

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för konkreta svar.



    Jaka- Nej jag har inte kraschat men radion har gått in i failsafe under flygning några ggr men jag har lyckats rädda kärrorna.



    Bytt mottagare, byt strömförsörjning 2 Nihm ackar (en lipo 2x1700mAh 2Cells och voltregulator fullkontrolls), men servona har jag använt igen. Alla lampor visar grönt både före och efter händelserna. Och inga störningar efter heller. Likaså har jag flugit på 3 olika geografiska platser (mil ifrån) för att eliminera yttre påverkan (eller i alla fall samma yttre påverkan). Testat ackarna efteråt och de har varit som nyladdade (pga korta flygturer ).



    Brukar ladda Nimh på 0,5 Mah och lipona på 0,7...Använder swallow laddare som funkar utmärkt med display och allt. Brukar ta mellan 1-2 timmar. Är det onormalt?



    Min enda teori nu är att något av servorna drar sjukt med ström och funderar på att kasta allihop för säkerhets skull.



    Jag har inte mätt strömförbrukning mellan acke och mottagare och jag vet inte hur jag gör detta. Har multimeter men vet ej hur jag skall kunna mäta när allt är inkopplat....det är ju inga bara ledningar?? Jag har aldrig sysslat med sånt. Har alltid funkat innan...



    Det jag lade märke till i sista kärran var att servot stötte emot i ett ändläge och korrigerade detta. Men ändå kom failsafe in... De andra kärrorna var felfria.



    Avstånd? Både nära och långt ifrån sker problemen. <<<<så inga avståndsproblem.



    System? 2,4Ghz
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Vill du veta strömförbrukningen så mät spänningen över servona/servot med en mulimeter!
    Nja, man får inte veta speciellt mycket om strömmen om man mäter spänningen.
    Vill man veta strömförbrukningen får man mäta...just det... strömmen.

    Du menade nog rätt, men skrev lite fel...BTDT
    /A

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Jag har inte mätt strömförbrukning mellan acke och mottagare och jag vet inte hur jag gör detta. Har multimeter men vet ej hur jag skall kunna mäta när allt är inkopplat....det är ju inga bara ledningar?? Jag har aldrig sysslat med sånt. Har alltid funkat innan...
    Om du inte har någon tångamperemätare som mäter likström (DCA), så kanske du har någon välutrustad elflygare i bekantskapskretsen.

    Med en sådan kan du mäta mellan acken och mottagaren, och om den drar orimligt mycket ström kan du koppla ur ett servo i taget för att lokalisera boven.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hmmm...Där sa du nåt Mr J. Men hur mäter jag? Jag har en multimeter, men var sätter jag anoderna så att säga? Fysiskt alltså?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    14
    Jobb
    grafiker
    Klubb
    mrfs

    Standard

    Magnus, läskigt de där med failsafe stötarna. Du gör helt rätt i att gå till botten med problemet.

    Multimeter anoderna får du koppla till + respektive - någonstans mellan mottagare och batteri. Finns inga bara kontaktytor måste du skala av en bit plast antingen på kablar eller krympplasten runt accen. Det finns att köpa ny krympplast för bägge på kjell&co. Läs på om hur du mäter ampere [A] med din multimeter, vissa multimeters måste man då flytta sladdarna på. Känns detta osäkert så ta hela nystet av mottagare och servon till någon erfaren elflygare på fältet De har normalt en arsenal av mätverktyg och kommer förstå direkt vad du pratar om. Jag finns på malmöfältet men det är en bit.

    Mr J har helt rätt, du kommer snabt hitta servot eller servona som drar mest ström på detta sätt. Men tänk på att utesluta allt annat som kan fela ur testet först. En felande strömbrytare tillexempel kan mycket väl vara boven till ditt problem. Klarar inte den strömmen som ska gå igenom den ut till mottagare och servon får du ett spänningsfall.

    Att det är ett spänningsfall som orsakar problemet är ju soklart och att du testat både lipo med beckrets samt vanliga nimhs utesluter nästan helt att det var accen det var fel på. Men ett tips är att inte ladda dina Nimhs med 0.5A Då falskpeakar de som Jaka säger. Ladda så ofta du kan och hinner UR accen helt med laddaren först, den ska tåla 0.5A urladdning. Sen får du ladda den från tom med 0.2A. Det kommer ta betydligt mer tid än 1-2 timmar men du kommer märka att du får också i väldigt väldigt mycket mer i accarna. Se också till så att sladdar mellan laddare och acce inte är längre än cirkus 30centimeter och att kontakter har just väldigt god kontakt.

    -radek

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    En sån här funkar utmärkt att kolla förbrukningen med. T.o.m. under flygning.
    WattsUp:
    http://www.rcflight.se/visaProdukt.aspx?id=152

  10. #10
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Du pratar om felsökning!?
    Felsökning på vad? Har du kraschat och undrar varför?
    Visst kan du blanda digitala och analoga servon! Inga problemn!
    Vill du veta strömförbrukningen så mät spänningen över servona/servot med en mulimeter!

    Visst kan du använda vanliga NiMH accar, t.ex "GP" eller "Instant" , du hittar överallt på On % OFF , Clas-Ohlson, Kjell och Company mm.
    Men...Du ska aldrig snabbladda accarna...Snabbladdning fungerar inte till 100% på NIMH celler då de är är notoriska falskpeakare!!! Därför ska du alltid ladda med en vanlig 230V väggladdare och ladda med 1/10 C.
    Ursäkta, Jaka, men du kan inte mäta ström genom att mäta spänning? Om du inte vill räkna som en tok?? Men då spelar även andra faktorer in.. Ström och spänning är två, helt skiljda saker. Sröm mäts i Ampere, milliAmpere o s v, spänning mäts i Volt, milliVolt o s v.
    Mvh
    Micke

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Hmmm...Där sa du nåt Mr J. Men hur mäter jag? Jag har en multimeter, men var sätter jag anoderna så att säga? Fysiskt alltså?
    Det är inte så lätt att få till med en vanlig multimeter, det var därför jag rekommenderade en Tångamperemätare.
    Med en sådan är det hur enkelt som helst.
    Själv använder jag denna: http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91949
    Med den behöver man bara skilja ut en centimeter av + kabeln, klämma om den med "tången" (i rätt riktning), nollställa, och mäta.
    Mäter man direkt på kabeln från acken så kan man prova med och utan strömbrytaren, med alla servon, eller ett i taget.
    Man behöver inte skala av någon isolering, alltså inget behov av krympslang eller eltejp efteråt.
    Mycket smidigt. Dessutom fungerar mätaren i länken utmärkt som en vanlig multimeter.

    En sån mätare som Kribe länkar till fungerar säkert bra, men jag har ingen erfarenhet av sådana, fördelen med en sådan är att man kan mäta strömförbrukningen i en setup under flygning, vilket ger ett mer rättvisande värde än med mitt alternativ. Jag har själv funderat på att skaffa en.
    Fördelen med mätaren jag länkade till är att den fungerar fint att använda som multimeter i bilen och hemmet dessutom. Sen klarar de 4 gånger så höga stömstyrkor kontinuerligt, vilket iofs inte har någon betydelse om du bara skall mäta mottagare och servon.
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    YES!! Då fanns det lite folk här ändå som varit med på eltimmarna i plugget : ) Tack för det tipset. Me happy!
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Liknande ämnen

  1. Strömförbrukning glödstift?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 19:12
  2. GoPro HD strömförbrukning?
    Av Impulze i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 19:58
  3. Strömförbrukning 7955 servo?
    Av rc9 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 17:26
  4. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  5. Strömförbrukning elektromagnetiska ventiler
    Av Leif S i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •