Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: vad går oftast sönder vid krachlandning

  1. #1

    Standard vad går oftast sönder vid krachlandning

    undrar mest vilka prylar som oftast går sönder vid en krachlandning. och då speciellt de electriska sakerna, som mottagare, motor och servon.

    Det är nämligen såååååå att jag gkort just detta, och efter smällen vill ingenting funka, inga servrar, motor eller annat... kan det vara så enkelt som mottagaren eller kristallen.

    mottagaren låg löst inne i planet (kanske inte va det smartaste), men så är man ju nybörjare och detta var min första svängom i luften.

    hur gör man enklast en felsökning???

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Låter ju som mottagaren eller kristallen . Enklast är väl att kolla så att kristallen verkligen sitter i. Gör den det så kan du ju testa med en ny kristall innan du behöver köpa ny mottagare. Kan ju också vara fartreglaget som gett upp om det inte piper som de ska när du sätter i batteriet. Testa detta och återkom med resultatrapport

    /Martin

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om det är en el motor så skulle jag gissa att fartreglaget har gått sönder.
    Har du möjlighet att mäta och de om fartreglaget funkar?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard

    det piper inte som det brukar, har tyvärr inga grejer att mäta med.
    Senast redigerat av fattaren den 2009-08-01 klockan 00:39. Anledning: stavfel

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om det inte piper så är det fartreglaget som inte vill vara med längre.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    om det inte piper så är det fartreglaget som inte vill vara med längre.
    men om motagaren fått sig en riktig smäll, piper den ändå, ifall den e paj?

  7. #7
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    servona borde ju funka även om fartreglaget är paj så jag skulle tippa på mottagaren
    ocä är mottagaren paj så borde inte motorn pipa heller....
    One Life! Live it..!

  8. #8
    peter_larsens avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    49
    Klubb
    Trollhättans MFK, Vänersborgs MK

    Standard

    När du kopplar in accen, rycker det då till i servona eller är det helt dött? Om det rycket till tror jag att det är nåt knas med mottagare/kristall och om det inte rycker till överhuvudtaget så tror jag att du bränt ESCn med tillhörande BEC..

    Vad är det för grejer du har?

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peter_larsen Visa inlägg
    När du kopplar in accen, rycker det då till i servona eller är det helt dött? Om det rycket till tror jag att det är nåt knas med mottagare/kristall och om det inte rycker till överhuvudtaget så tror jag att du bränt ESCn med tillhörande BEC..

    Vad är det för grejer du har?
    Det är totalt dött. inte ett liv, ingen reaktion när jag använder reglagen på sändaren.

    Vad är ESCn och BEC?

    planet är ett RTF meritrc cessna 480

  10. #10
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    i de flästa el plan så piper fartreglaget till en kort gång när du stoppar i batteriet och sedan en gång till för att indikera att det har signal genom mottagaren med sändaren.

    om det nu är så att du kan minnas att det normalt piper två gånger och nu inte piper alls så är det nog fartreglaget som det e fel på ..

    ESC = fartreglage...
    BEC = på mindre plan en del a esc'en.. det är bec'en som förser servon och mottagare med ström.
    man kan även ha en extern bec i form av ett extra batteri som kopplas in i mottagare eller en Ubec som i princip e en spännings regulator som man kan koppla in ett större batteri i för att driva all el i planet. men i ditt fall e det inte actuellt. för tungt.

    hoppas att du kan få ut någonting vettigt av mitt mumlande iaf

    // Ubbe
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  11. #11

    Standard

    Ja tack för alla svar. När jag tänker efter så har den alldrig pipit när jag stoppat i batteriet. bara när den hittat sändaren,
    gjorde misstaget att koppla batteriet innan jag slagit på sändaren första gångerna jag fixade med planet. och den pep aldrig när jag satte i batteriet, däremot när sändaren slogs på så pepp den 2ggr.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad är det för grejer du har? Fabrikat på radio och övrigt!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vad är det för grejer du har? Fabrikat på radio och övrigt!
    planet är ett RTF meritrc cessna 480

    Radion är en P&C, fick byta ut den första som följde med för den gick sönder bara, utan ngn anledning. tänkte om mottagen var lika kass så var det kanske den, men jag tyckte planet inte tillhörde de allra billigaste, fattades saker när jag kom hem med det och mycket strul innan jag ens kom upp.... men sen gick det snabbt ner, trots tid i sim. näsan rakt ner i backen.

  14. #14

    Standard

    Börja med att lägga reglaget åt sidan och kolla radioutrustningen först för att se om den är okej.. Koppla in en vanlig 4,8v ack direkt in i mottagaren tillsammans med servona och se om det fungerar?

    Mvh Fredde

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg Visa inlägg
    Börja med att lägga reglaget åt sidan och kolla radioutrustningen först för att se om den är okej.. Koppla in en vanlig 4,8v ack direkt in i mottagaren tillsammans med servona och se om det fungerar?

    Mvh Fredde
    Ja sånna accar har man ju liggandes lite överallt när man köper ett rtf paket. :>

    har inte sådana möjligheter. tyvärr.

  16. #16

    Standard

    Hej ,
    Om du har kraschat så kan även accen eller dess kablar fått sig en knäck,
    totalt avbrott eller glappkontakt.
    Du får nog investera i ett mätinstrument så att du kan kolla accen.
    Det kommer du att vilja göra fler gånger samt att du kommer att krasch fler gånger, det liksom igår, det är bara ett rtf paket när det är helt.
    Har du inte spänning ut från accen så kan du strunta i övrig felsökning
    och du måste mäta för att veta.
    Har du spänning mer än ca 4,5 V så se råden ovan i tråden.
    /Allan

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En Multimeter är ett måste inom den här hobbyn!
    Finns för några hundralappar och uppåt!
    Sen slås man som vanligt av att det finns en mängd RTF kärror som visserligen funkar...ett tag! Men som när det krånglar ställer till det för nybörjaren.

    Säger det igen, som ett mantra! Gå med i en flygklubb och ta hjälp där...och framför allt Köp hobbygrejer som Futaba ,Spektrum,JR osv och allt det andra löst (fartreglage,batterier osv) så ni vet vad ni får!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    En Multimeter är ett måste inom den här hobbyn!
    Finns för några hundralappar och uppåt!
    Sen slås man som vanligt av att det finns en mängd RTF kärror som visserligen funkar...ett tag! Men som när det krånglar ställer till det för nybörjaren.

    Säger det igen, som ett mantra! Gå med i en flygklubb och ta hjälp där...och framför allt Köp hobbygrejer som Futaba ,Spektrum,JR osv och allt det andra löst (fartreglage,batterier osv) så ni vet vad ni får!
    råd som dessa skulle vara klistrade.

    man får kanske ta och satsa på att byta ut grejerna i planet eftersom. eller är det dumt, ska man satsa på ngt annat?

    beställt ny radio med mottagare och servon från östersunds rc butik, (de hade ett bra erbjudande) 295;- om det finns några kvar vill säga.

    en Zebra 4-kanal 35MHz radio standard, vad tror ni om den uppgraderingen, mottagare på köpet och radion är någ bättre den med, hoppas jag.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej igen.
    Som sagt!
    Köp en kvalitesradio som Futaba , JR eller Spektrum ...och fartreglage, motor,acc och plan och allt annat smått och gott separat...köpa i "klump" och du får du bara "leksaker"!

  20. #20

    Standard

    Den mest detaljerade infon jag hittat om detta flygplan är på deras hemsida...

    http://www.meritrc.com/shwp_en.aspx?id=730

    infon där säger mig inte så mycket, men om det är någon vänlig själ som kan det och kanske ge rekomendationer på vad jag ska köpa och byta ut, diverse saker allt eftersom. Är ju inte hejdundrande sugen att köpa allt på ett bräde om inte det är hyfsat billigt, dessutom har jag ju inte fått känna på flygningen riktigt än, du flygturen blev hrm avbryten

Liknande ämnen

  1. jaha så gick flygplanet sönder......
    Av Masv i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 11:23
  2. Mäta sig till om en motor är sönder?
    Av DennanHMFK i forum Elektronik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 10:17
  3. Displayen sönder på min Shallow AC/DC
    Av Casimir_rc i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •