Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OS 120 stannar utan glödström.

  1. #1
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard OS 120 stannar utan glödström.

    Jag har en Os 120 som sitter inverterat i en 1/4 Cub. Den har pump, en 18x6 trä och till den är det kopplat en 450 ml tank. Kör den på 15% olja och 10% nitro.

    Den startar enkelt och går perfekt med glöden påkopplad, men när jag tar bort glöden så sjunker den drastist i varvtal och slutligen stannar den om man inte håller den på lite gas. Jag har provat 4 OLIKA nya stift, OSF, Enya 3, OS 8, och ett MP JET 4 takt. samma sak med alla. Jag har provat "hela registret" på både låg och hög nålarna men får den inte att gå ordentligt på tomgång. beror detta på att den sitter inverterat eller är det nått annat fel som ni kanske kan tipsa om?

    Till historien hör även att motorn har suttit i en Extra 300, då på sniskan, och gick utmärkt i alla lägen.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    18x6 låter väl stort! 16x6 är mer passande.
    OS F stift bör du ha.
    Men hur är det med tankens placering?

    Motorn ska gå lika bra inverterat som rättvänt om nålarna är rätt justerade och tanken placerad rätt.

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Guzzten kolla så att inte tanken sitter för högt o flödar förgasaren,har haft det problemet med saito 82an men vred upp aset till liggande.Så nu funkar den (klippning o städning nästa vecka)
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    SKRUVA IN MOTNÅLEN 1/2 varv så är allt kanon sedan.!!! Varför är alla så rädda att röra motnålen . Den bitts inte , jag lovar !
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  5. #5
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAB Visa inlägg
    Hej Guzzten kolla så att inte tanken sitter för högt o flödar förgasaren,har haft det problemet med saito 82an men vred upp aset till liggande.Så nu funkar den (klippning o städning nästa vecka)
    Lasse.... den har PUMP skriver han ! den kan då omöjligen flöda förgasaren om inte membranet i regulatorn och i pumpen är kass.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  6. #6
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlägg
    Lasse.... den har PUMP skriver han ! den kan då omöjligen flöda förgasaren om inte membranet i regulatorn och i pumpen är kass.
    Aha de missade Jag
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  7. #7
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    På motorn sitter som sagt pump. Tankens placering är endock "i linje med insugningsrörets centrum" eller väldigt nära. Igentligen finns det igen "motnål" utan på pumphuset sitter det en skruv man kan ställa ca 3/4 på. Denna styr (enligt manualen) nån typ av spjäll/membran som då styr soppaflödet på tomgång. Men även om jag drar den i "botten" så stannar motorn. Och drar jag in högnålen spikar den.

    Ska jag försöka på vanlig 85/15 soppa?
    18x6 är den största rekomenderade proppen enl manualen.
    Jag kan sänka tanken ca 15 mm. Men det känns som jag måste under cylindertoppen för att få bort nersurningen....

    Någon som pillat isär en pump på en 120 4T nån gång? Måste man byta nått (för att det går sönder) om man tar i sär den och kollar?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har en OS120FSII med pump som sitter inverterat i en Norseman. Visserligen med ombordglöd och ombord starter. Kör på 7% syntet, 10% nitro och MA 16x8.
    För flera år sen hittade jag nedanstående text på nätet nånstans. Bra tips.

    Adjust the engine to MAXIMUM RPM on the ground. You will notice that when you raise the nose to the sky, the engine will not lean out. This is because the fuel regulator in the OS is unique. When the regulator senses a rpm drop, it richens the mixture automatically. Therefore if you adjust this engine like all others, you will get a flameout in the air because the excess fuel will douse your plug.

    2. Adjust the middle range screw intially in the 12'O clock position, then check the acceleration of the engine. If it is sluggish, richen. If it is dying out, lean it. You want a somewhat not rich/lean idle, because the regulator gives an intial richness upon acceleration. The key to this engine is LEAN adjustments. This engine will run all day long in any attitude, with a 2 foot fuel feed line with the proper adjustment.

    3. THis engine is sensitive to fuel tank problems. The pump inside of the engine is a gear pump! Therefore, if it loses its prime, you will lean out. The classic symptom of this is, after you do a manuver, you hear the rpm drop. Moving the throttle has no effect at all. The engine will eventually die if you do not back off of the throttle. Sometimes, it won't catch the prime.....deadstick. You must use an aerobatic tank with the proper clunk length. I use a fuel bladder tank now and it's perfect. If you use a regular tank, use a low profile.


    //Christer

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagt! 5-10% nitro måste du ha!
    Kolla att tanken är hel och att den monteras så att en tänkt linje genom mitten på tanken går igenom förgasarens bränslerör i insuget när modellen står horizontellt...det är "tank regeln"!
    Byt också för säkerhetsskull till ett nytt OS F stift!

Liknande ämnen

  1. Stjärtrotorn stannar upp
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 12:10
  2. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  3. motor som stannar
    Av peter78 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 13:14
  4. Os 55ax stannar
    Av anpe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:39
  5. Stannar vid full gas
    Av jimm i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •