Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: hur klär man?

  1. #1

    Standard hur klär man?

    Hej

    Jag har min första balsabyggsats på gång (Stevens Aero Edge 540) http://www.stevensaero.com/StevensAe...0-p-16486.html .
    Den skall byggas ihop nu under vintern, nu undrar jag om man kan hitta nån bra info om hur man enklast gör när man skall klä planet, man vill ju ha det snyggt och slätt utan en massa veck och sånt.

    Hur bär man sig åt för att få raka kanter på filmen om man tex vill ha en annan färg på överdelen av flygkroppen?

    Jag har letat som en galning utan att hitta nått, finns det några bra länkar kanske?

    MVH
    Peter

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här finns en instruktion för hur man klär med Oracover men gissar att den instruktionen funkar för de flesta klädslar

    http://buegelfolie.de/site.jsp?node_...93103808094160

    Här är en PDF om du vill ladda ner och spara den kanske skriva ut den med

    http://buegelfolie.de/files/pdfs/E_Oracover.pdf

  3. #3

    Standard

    jag har i och för sig bara klätt ett plan (blue phoenix) men det jag kan säga utifrån det är att man bör börja med den ljusa färgen först, jag fick lite färgkladd på min vita kropp när jag tog vitt sist. Tror även det blir bättre då du lägger den mörka färgen överst så att den kommer täcka den ljusa färgen. sen så försvinner de värsta bara genom att stryka över, hjälper inte det så tar du en nål och gör ett hål i bubblan och stryker igen. Annan bra grejj att tänka på är att sätta filmen åt rätt håll så du inte tar strykjärnet mot klisterytan, det blir kladdigt och massor av extra arbete med att göra rent strykjärnet.

    Jag klädde med solarfilm eller solar light riktig skitklädsel fäster inget vidare alls. Jag kan ha gjort fel men jag tycker den var helt rutten.

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tipsen från oracover är bra och sammanfattar på ett bra sätt de enklaste medel man behöver. Sen hur bra det blir är bara att öva öva och öva. samt TA DET LUGNT!

    Angående om man vill ha olika färger finns det 2 sätt att gå till väga. Säg att du ska ha ett helvitt plan med några svarta fällt på vingen så är det enklast att klä allt i vitt för att sedan klippa ut de svarta fälten och lägga på det vita. Viktigt här är att INTE köra med samma höga värme som innan då det svarta kommer att krympa med krokiga linjer som följd. Justera värmen när du lägger på detta så att limmet smälter men filmen inte krymper. Eller krymper mycket lite.

    Ska du däremot göra kroppen t.ex. vit förutom överdelen som skall vara svart kan u enkelt klä den med vitt där det ska vara vitt, och svart där det ska vara svart. Så länge det finns balsa under kan du skarva filmen med 5-10mm överlapp om du förstår vad jag menar

    Att tänka på är att klä "bakifrån och fram" alltså så att alla skarvar eller så många skarvar som möjlit hamnar i luftrströmmen. Alltså du ska kunna dra fingrarna bakåt på flygplanet utan att "fastna" i en skarv. Detta hjälper till att hålla klädseln fin under en längre tid.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Tack för bra tips, keep em comming!

Liknande ämnen

  1. Hur klär man en konkav undersida?
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •