Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: EKKO III konstflygmaskin - nån som minns?

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard EKKO III konstflygmaskin - nån som minns?

    Hej,

    Var det inte en artikel i Allt om Hobby på 1970-talet om konstflygmaskinen EKKO III konstruerad av Ho Fang-Chuin? Bodde han i Sverige ett tag eller hur var det? Nån som kommer ihåg?

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EKKO_III.jpg 
Visningar:	380 
Storlek:	113,9 KB 
Id:	8313   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ho_Fang-Chiun.jpg 
Visningar:	441 
Storlek:	104,4 KB 
Id:	8314   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EKKO_III_ritning.jpg 
Visningar:	430 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	8315  

  2. #2

    Standard

    Hej Ho var bosatt i Sköndal och han flög på anrika Skarpnäcksfältet
    och han syntes också bland oss som höll till på Årstagärde
    Om det är samma Ho som jag tänker på så finns han inte kvar bland
    oss Modellflygare efter en bilolycka,Han byggde även en fullskalamaskin
    i vardagsrummet så att han för att få ut maskinen fick såga upp
    ytterväggen

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Antagligen samma kille som jag tänker på. Undrar hur han hamna i Sverige, han väl kom från Kina ursprungligen. Alltid kul att veta lite mer om olika konstruktörer från förr.
    Om du el nån annan vet mer så fyll gärna på.
    Jag höll på rätt mycket med F3A på 1970-talet och såvitt jag minns läste jag om hans EKKO III i Allt om Hobby i nåt nummer. Skulle vara kul att leta lite bland gamla nummer. Synd att jag slängde alla gamla hobbytidningar, kataloger osv från 1970-talet en gång i nån städiver när jag tyckte de ej fick plats längre. Tji så dum jag var... Det blir väl att sätta sig på biblioteket och beställa upp årgångarna från 1970-talet och ögna sig igenom. Vore rätt kul i och för sig.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2009-10-04 klockan 20:57.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Dessutom var han en pionjär för japansk RC-utrustning i Sverige såtillvida att han var den förste importören av K.O Digiace och dessa anläggningar bevisade snabbt sin kvalitet. Visst fanns det bl a Futaba och troligen även O.S radioanläggningar tidigare men som jag minns så var det främst enklare 1-kanalare och liknande. Som vanligt på den tiden möttes dock de japanska RC-anläggningarna på många håll av misstro men idag vet vi svaret....
    Vill f ö minnas att Hoh jobbade på Aga med bl a utveckling av värmekameror - men där kan mitt minne ev svika mig...
    Hade kontakt med honom några gånger och uppfattade honom som en mycket sympatisk man. Och visst är det som Svennegurra säger - han finns inte längre bland oss och han byggde också en fullskalakärra hemma i huset och för att få ut den fick han såga upp fönsterpartiet (tror jag det var). Vill minnas att jag såg ett reportage på TV om just detta.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Jag har nog säkert sparat både tidningar och gamla kataloger men däremot lär det inte vara enkelt att hitta dom...
    Senast redigerat av McRegor den 2009-10-04 klockan 20:53.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    svennegurra och McRegor - det var intressant information ni hade!
    Ho Fang-Chuin's EKKO III konstflygplan var beskriven i Radio Modeller februari 1977. Bifogar artikeln (hoppas det är läsbart).
    Hitta även en bild på en K.O. Digiace från 1970-talet.
    Var det bra radiostyrningar? Har inget minne av jag såg nån som använde en sån.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RM_Feb_1977_001.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	84,9 KB 
Id:	8320   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RM_Feb_1977_002.jpg 
Visningar:	371 
Storlek:	68,4 KB 
Id:	8321   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RM_Feb_1977_003.jpg 
Visningar:	239 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	8322   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ko-digiace.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	8323  
    Senast redigerat av bem den 2009-10-04 klockan 22:14.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    På den tiden bodde jag i Sundsvall och dit letade sig ett flertal Digiace-anläggningar och dom fungerade som jag minns utmärkt. Nu talar vi alltså om tiden runt 1970. Vid samma tid så var de Svensktillverkade Telepilot ("Berglundaren") och Micronic-anläggningarna vanliga märken i vår klubb. Själv var jag pionjär med likaledes japanska Sankyo som liksom Digiace möttes av misstro men som med tiden visade att japanskt faktiskt var mera att lita på än bl a våra Svenska sändarfabrikat.
    Senare tog Minicars över distributionen av K.O Digiace och dom ansågs nog definitivt vara kvalitetsanläggningar.
    I samma veva (tidigt 70-tal) kom nog också Valter Johansson igång med importen av (billiga) Futaba-grejor på allvar och det blev nog den riktiga avstampen för Futaba i Sverige - även om dom funnit som lite enklare anläggningar tidigare. Valter hade en utpräglad lågprislinje vilket givetvis slog an på oss modellflygare...
    Nä, nu kom vi tyvärr lite vid sidan av din ursprungliga fråga och då är det nog dags att avsluta.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!
    Ritning till Ekko III finns i AoH nr 6, årgång 1975. Modellen har en spv. på 1620 mm och är avsedd för 60 motor, avsedd för infällbara ställ enl. ritningen!

    Mvh. Roger.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tack Roger!
    Då skall jag ta och leta reda på det nummret av AoH.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. thaco - minns du ?
    Av Sopwith tiger i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 12:09
  2. Jag minns en tid....
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •