Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare

  1. #21

    Standard

    ---------------------- Lektion 3 ----------------------

    På denna korta lektionen ska det bli en enkel text så vi drar igång med en gång.

    Som vanligt använder vi malla till våran text för att göra jobbet snabbt och enkelt.
    Lämpligen görs denna text på datorn eller skrivs/ritas på frihand. Jag valde i datorn och skrev ut i 3 exemplar.
    Ett ex. ska vi använda till skuggor, ett ex. använder vi till ovandelen på texten och den andra använder vi till underdelen.

    Börja med att skära ut det som ska bli skugga och färglagt på dina mallar.


    Placera första mallen med det som ska bli skugga på det ställe du tänker ha motivet. Fixera med lite tejp så blir jobbet mycket enklare.


    Lägg på den färg du vill att skuggan ska bli.. här väljer jag svart och kör med en aning lägre tryck, ca 1,5 bar för att den inte ska bli helt täckande och för att mallen inte ska "blåsas" upp av lufttrycket.


    Ta bort mallen.


    Lägg på exempelvis den mall som ska bli övrehalvan av texten. Här kan du forma mallarna som du själv känner för och använda dom färger, typpsnitt och form du själva vill.


    Spraya med valfri färg. Själv använder jag en metallic blå som tonas lite tunnare mot mitten av texten.


    Ta bort mallen. Här kan man avsluta sin text om man vill, blir snyggt det med men vi väljer att fortsätta till underdelen också.


    Lägg på mall för underdelen och lägg valfri färg. Här lägger jag en metallic grön som tonas ut mot nederkant.


    Och då var texten färdig. Går ju att lägga på fler detaljer och lite annat kul men det blir inte i detta avsnitt utan kommer kanske att behandlas i senare delar.




    Lektion 3 avslutad.

    Del 4 kommer handla om det futuristiska metall liknande rävhuvudet på den andra vingens undersida.

  2. #22
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ja ta mig tusan va snygt det blev...

    vill se mera nuuuuu

    måla stora nitar o plåtskarvar,stora uppslita hål är något jag oxå funderat lite på ,ögon stora rejäla ögon kanske du har lust att visa det oxå

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ja ta mig tusan va snygt det blev...

    vill se mera nuuuuu

    måla stora nitar o plåtskarvar,stora uppslita hål är något jag oxå funderat lite på ,ögon stora rejäla ögon kanske du har lust att visa det oxå
    Självklart kan detta bli någon del i denna skola också.. ska se vad jag kan hitta på för kul.
    Ska bara ha klart FOXen först Den ska ju fassan flyga med i kommande helg. Det är hans kärra jag målar på..

    Men ni kan vara lugna.. det slutar inte efter denna. Min brossa har också en likadan som det ska kladdas på sen och jag kommer själva att snart beställa en likadan kärra.. och då kan man ju inte vara sämre.. Till min kommande har jag redan bestämt motiv.
    Eftersom detta tycks vara efterlängtat så kommer jag fortsätta skolan med hur jag gör motiven på dom andra kärrorna också.

  4. #24
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kanontips smajly

    Ett tips som "profsen" använder sig av för att få stencilerade/mall gjorda motiv att se helt handgjorda ut är att gå över alla linjer och frimåla kanterna. På detta sett så blir kanterna en anings anings dimmade vilket gör att motivet ser helt frihandsmålat ut.

    Kolla denna bild som jag lackat på min gura (den är ej klarlackad på bilden därav mattehten) kollar ni på alla de små tunna svarta linjer åvanför/nedanför tänderna så ser ni att dom är välldigt skarpa och man ser tydligt att jag använt en mall för att få till dom. Kollar man på resten av linjerna kunde de lika gärna varit frimålade på en gång då alla inte är tonade.

    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #25
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad använder du för sorts papper till mallarna ? Vanligt A4-skrivarpapper ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #26

    Standard

    Kanon serie jäkligt bra och informativt
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #27

    Standard

    Krille >>> Fin fint. Hade själv för större och mer djup i bilden gjort ännu mer skuggningar på skallen, t.ex. ovanför ögonen på den och på alla ställe där det är en "lägre" höjd.Håller helt med om ditt tips att frihandspruta över skarpa kanter om man vill så man får lite mer utseende av frihand.

    Jocke >>> Ja till väldigt mycket använder jag vanligt papper som man brukar ha till skrivaren.. det är lagom tjocklek på det.
    I denna lektionen har jag dock gjort mallar i overhead film också. Det gör att du ser igenom din mall och kan placera den nogrannare.

    -------------------------------------------

    Hej hej..
    Är ni reda för en enkel lektion till??

    Upptäckte att huvudet jag skulle göra på undersidan av vingen skulle ta lite för lång tid att skriva en lektion om. Har målat den nu och har bilder, skriver kanske ihopa den senare. Det är klöddigt att skriva i text när det gäller att göra en massa saker på frihand som jag gjort på detta huvud.




    Jag tänker istället slänga in en extra lektion så man kan se vad man kan göra med lite skugga. Det gör hela motivet när man kan få lite djup i det.
    På samma gång blir det hur man t.ex. kan göra för att det ska se ut som det är ett runt hål i en plåt och hur man enkelt sätter en skruv i hålet.

    --------------------------- Lektion 5 ---------------------

    Denna kom till av en slump och en ideé jag fick. Kladda lite på ett pappar innan idag bara.


    Jag har ingen aning om hur man gör för att måla nått som liknar en plåt men ett försök kan man ju göra. Testar man inte så vet man inte heller.
    Börja med att göra mallen som ska bli plåten. Rita upp det på ett vanligt papper och skär sedan ut hela plåten i ett stycke. Denna kommer senare vara 2 delad.




    Placera mallen där du ska ha ditt motiv.


    Sen är det bara att lägga dom färger du vill att din plåt ska ha.
    Jag kör litta svart, vit, silver och brun.


    Dela sen den mall du skar ut som ska vara plåt, om du valt att göra den i flera plåtbitar.
    Lägg den mall som ska föreställa den plåt som ska ligga överst.




    Dimma på lite grå, svart eller silver på den delen som går över den undre plåtbiten så att det blir litte skuggeffekt. (se pil)


    Lägg sedan på båda plåtbitarna igen och dimma lite svart runt om. Detta får dels effekt av skugga och dels framhäver det motivet mycket bättre.


    Nu gör du en mall med ett runt hål eller den form du vill att ditt hål eller skruv ska ha.


    Sen gör du en mall till som består av en rund bit som är någon millimeter större än hålet du gjorde i den andra mallen. Det går alltså inte att använda den bit du skar ut ut första mallen för den blir för liten.


    Ta den mall du gjorde först och lägg den där du vill att hålet/skruven ska vara och dimma lite svart i ena kanten. Du ser på min mall hur jag lägger den svarta färgen. Lägg ej för mycket svart då det inte blir bra. Redan här har man något som ser ut som ett hål.


    Sen tar du den runda mallen du gjort som är någon millimeter större än hålet du använde precis. Håller den med en nål för att den ska stanna på plats med man sprutar färg.
    Lägg den så att den går en millimeter utanför hela vägen runt.
    Duscha lite tunnt med svart från motsatt håll än vad du gjorde med förra mallen med hålet i.


    Du ska nu ha ett resultat som ser ut så här ungefär. Man kan avsluta om man vill för det ser coolt ut som det är men vi fortsätter annars blir det för enkelt.


    För att höja effekten ytterliggare så använd samma runda mall som du just hade till den svarta skuggan och lägg lite tunnt med vitt från motsatt håll från det svarta.


    Och nu ska vi sätta dit ett par skruvar i hålen. Gör en ny mall med ett runt hål som är någon millimeter mindre än din första mall. Håll mallen över ditt hål.


    Lägg på färgen som din skruv ska vara i. Jag använde silver metallic. Jag valde att inte sätta skruv i alla hål för det ger bra effekt.


    När du e klar så är det bara att göra ett svart streck över "skruven"




    Såja, då va du klar.

    [B]Lektion 5 avslutad[B].. men den slutar inte här.. det kommer mera i helgen som ska handla om ännu mera skuggor.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-16 klockan 18:41.

  8. #28
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    hmmm du är ju riktigt vass på detta, kanske dax o göra ett besök hos dig /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Grymt


    Nu vill man inte slutat titta

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    ....
    Plocka fram det du behöver som t.ex. lämpliga färger (på bilder är det bara ett urval av det som använts) .............Alla färger jag kör med här är transparanta utom svart och vitt som är solida.
    Ser på dina bilder att du har Createx?-färger.
    Kollade runt lite och hittade Faskolor till bra priser här, 4.29$ st:
    http://www.parmapse.com/
    Gjorde en varukorg på kul, med 12 flaskor blandade färger blev det 51.50$ + 20$ frakt, typ 510 Sek, att jämföra med 65:- pavan här hemma.
    Så, vad är ett bra basutbud på färger ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ser på dina bilder att du har Createx?-färger.
    Kollade runt lite och hittade Faskolor till bra priser här, 4.29$ st:
    http://www.parmapse.com/
    Gjorde en varukorg på kul, med 12 flaskor blandade färger blev det 51.50$ + 20$ frakt, typ 510 Sek, att jämföra med 65:- pavan här hemma.
    Så, vad är ett bra basutbud på färger ?
    Jag kör både createx och faskolor.
    Nu i dagarna trilla jag över ett svenskt ställe på nätet som bara tar 48:- flaskan för faskolor.
    Måste snart beställa lite jag med.. Länge sen jag gjorde det nu.. det bästa är ju att det knappt går åt nån färg när man målar. I med 3-4 droppar i sprutar så kan man hålla på ett bra tag innan man behöver ta mer..

    Färger är helt va du tänkt dig att göra..
    När jag köpte mina för några år sen så trilla jag över ett kampanjpris på 40 flaskor så där fanns det mesta för att börja.
    Men svart och vit använder man till mycket.
    sen kan det vara bra med t.ex. röd, grön, blå o gul. Du kan ju bara blanda i lite vitt för att få t.ex. ljusgul eller lite svart för att få en mörkare gul..
    Blått, rött o grönt kan man inte blanda till av andra färger.. därimot kan du blanda nästan alla andra färger med dessa tre. T.ex. blir gul+blå=grön, blå+röd=lila(magenta), röd+gul=orange, blå+grön=cyan, röd+grön=gul. sen kan du ha färger som magenta o cyan (blandas dessa blir det blå) och blandar du i gul till det så blir det svart.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-17 klockan 01:00.

  12. #32
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ska man satsa både på transparenta och heltäckande färger ?

  13. #33
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard




    mera mera .....jag kan inte få nog av dig smajly du är fasen Idolämne nu...yehhhh

    nu kan jag göra en plåtfomie som ska ge respekt i hallen


    går det göra en glasfomie som är sprucken och tejpad i sprickorna tro...??

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #34
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    har ju sett dina tidigare alster på helisar, men nu sitter jag här och dreglar.
    Hakan har ramlat ner och ögonen stirrar vilt.
    Skriv mer, jag vill ha MEEEER!!!!!

    *rogge-airbrushjunkie*
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Ska man satsa både på transparenta och heltäckande färger ?
    I mitt arkiv finns det mest transparenta färger och det var det jag började med.. så jag säger fler transparenta än solida iallfall. Nån annan som började med solida säger kanske tvärtom.
    Ett bra exempel på transparenta är ju att om du gör ett motiv med mycket svart och vitt och sen ska färglägga någon del så är det bara det vita som färgas, inte det svarta. Med solidsa färger täcker du även det svarta.

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    mera mera .....jag kan inte få nog av dig smajly du är fasen Idolämne nu...yehhhh
    nu kan jag göra en plåtfomie som ska ge respekt i hallen

    går det göra en glasfomie som är sprucken och tejpad i sprickorna tro...??
    Glas har jag aldrig heller testat att få till.. tror det är svårt men jag ska nog tusan försöka. Får jag ihopa nått lägger jag in den här också Tejp ska nog vara ganska lätt o göra iallafall.

    Men om du håller ut lite så kommer det en plåtvariant till nu i helgen eller iallafall på måndag.
    Det blir en form av diamond plate.. Funkar det så blir det fräckt som attans.

    Ska bjuda på en variant av en text också tänkte jag.


    ---

    Tänkte på det.. är det kanske fler som pysslar lite som kan göra någon HowTo på nått kul kan ju slänga upp en också..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-17 klockan 20:36.

  16. #36
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jäklar Smajly, det ser så enkelt ut när du gör det
    Ska ta en riktig dust med min airbrush när saker och ting har kommit till rätta här hemma. Här ska airbrushas
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #37

    Standard

    Var kan man hålla till målar, utomhus?
    Dagens bläckstråleskrivare ger ju inga problem
    men forntidens(-70 tal) EKG/EEG skrivare
    dimmade så att allt i rummet med tiden blev blåfärgat.
    Man vill ju inte att husets ängel ska ha anledning att klaga.
    /Allan

  18. #38
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlägg
    Var kan man hålla till målar, utomhus?
    Dagens bläckstråleskrivare ger ju inga problem
    men forntidens(-70 tal) EKG/EEG skrivare
    dimmade så att allt i rummet med tiden blev blåfärgat.
    Man vill ju inte att husets ängel ska ha anledning att klaga.
    /Allan
    jag håller till med mina expriment i ett låst rum i källaren

    nog sitter det färgdamm på väggar golv o tak vid detta laget men hitills har det gott bra att torka bort...

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #39
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Smiljey när kommer du till dessa avsnitt??

    [nomedia="http://www.youtube.com/watch?v=YqUa_Ly6OHo"]YouTube - Broadcast Yourself.[/nomedia]

    Get high with hovering
    not drugs

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlägg
    Var kan man hålla till målar, utomhus?
    Dagens bläckstråleskrivare ger ju inga problem
    men forntidens(-70 tal) EKG/EEG skrivare
    dimmade så att allt i rummet med tiden blev blåfärgat.
    Man vill ju inte att husets ängel ska ha anledning att klaga.
    /Allan
    Håller till i ett helt vanligt kombinerat data o hobbyrum i huset.
    Jo tusan "dimmar" de om man gör större saker men målar du bara lite motiv går de fint o göra de var du vill, så farligt är det inte.. Kör du vattenbaserat som t.ex. faskolor o createx så är dimman inget som du tar skada av direkt.

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Smiljey när kommer du till dessa avsnitt??

    YouTube - Broadcast Yourself.
    !! Barnförbjudet !!

    Det kommer kanske privatlektioner senare
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-19 klockan 19:45.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 22:25
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •