Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #27

    Standard

    Tjabba..

    Som vanligt har man vatt upptagen med litta annat och inte hunnit fixa nått nytt..
    Så nu tänkte jag slänga in nått som jag kladda ihopa lite snabbt nu ikväll för 5 minuter sen.

    Som vanligt med alla andra motiv jag lägger upp här så har jag aldrig testat dessa förut så dom är lika nya för mig som för er.
    Denna har testat att göra på svart bakgrund. Kommer snart att göra en på vit bakgrund också för jag tror den kan bli ännu bättre då.

    ---------------------- Lektion ------------------------

    Ska försöka göra nått som kanske kan likna durkplåt.

    Vi börjar som med alla andra att tillverka, skriva ut och skära till vår mall.


    Fram med objektet som ska dekoreras och fäst det så att det inte flyttar sig när du målar.


    Börja med att göra "plåten" i den färg du vill att den ska vara. Gör att göra som man känner för..röd, gul, grön, blå eller vilken färg du vill..


    Lägg nu ut mallen över bakgrunden och fäst den ordentligt med tejp så att den ej kan flytta sig. Vi kommer att vika undan den senare ett par gånger och då måste den hamna på samma ställe när vi viker tillbaka den.


    Börja med att lägga svart över hela mallen.


    Vik nu undan mallen. Lägg lite skugga på frihand under varje topp.
    Som du ser på dom översta raderna på bilden. Här syns tydligt vad lite skugga kan göra för effekt.


    Fortsätt tills alla toppar har fått lite skugga. Då har du nått som ser ut ungefär såhär.


    Vik nu tillbaka mallen. Nu ska vi lägga lite highlite på topparna för att kunna få effekten av att ljuset kommer från det hållet. Ta en bit papper och maskera halva toppen. Ska vi ha ljuset att komma rätt med skuggan vi la innan så ska vi alltså maskera undre halvan av toppen.


    Fortsätt tills alla är highlitade.


    Lyft mallen och skåda resultat. Nu kan det vara klart om man vill.


    Jag fortsätter dock att frihandslägga lite highlite utan mall på varje topp för att få lite "glans" i det hela.


    Klart..


    Har man en nyfiken dotter som hela tiden drar i slangen till sprutan, springer iväg med färgerna och pelar på allt man lägger fram när man målar så ge henne en färgburk med någon färg du inte använder och låt henne måla litta också Måste ju börja i tid..


    ----------------- Lektion slut ----------------------------

    Som jag sa i början att jag kommer testa en version på ljus bakgrund sen vilket jag tror kommer bli ännu bättre.
    Stay tuned så återkommer jag med det snart.
    Inte säkert det kan bli imorgon, är nog inte hemma då men det kommer inom kort.

    Ser att bilderna inte gör sig riktigt rättvisa.. Färger och sånt blir inte riktigt återskapade på bild, särskilt inte med blixt. Motivet blir mycket bättre i verkligheten.

    Ska göra en liten test imorgon och lägga lite klarlack över.. Det brukar göra att färgerna och konturerna blir mycket skarpare.
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-21 klockan 22:01.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 21:25
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 09:25
  3. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 03:40
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 11:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •