Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: tryck från avgaspipa till tank?

  1. #1

    Standard tryck från avgaspipa till tank?

    Hej! Jag har just kommit igång igen med mitt 15år avstannade båtbygge. Har precis kört den nya motorn 1,5-2tank på land än så länge. Gick väl sådär. Men men, Nu undrar jag om hur man igentligen brukar göra med tankplacering resp. ev luftning till dito och ev tryckslang från avgaspipan om man nu behöver det. Motorn är en OPS 7,5cc med tillhörande pipa, båten vet jag inte vad den heter men den är 95cm lång "v-bottentyp". På pipan finns ingen anslutning för tryck till tanken, bör man ha det i så fall varför? I vilken höjd i förhållande till förgasaren bör/kan man placera tanken? Den har i nuläget 2 anslutningar, men finns möjlighet till 3. Någon som har några bra tips? mvh per
    Senast redigerat av per.o den 2009-10-27 klockan 22:00.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    12
    Jobb
    Kyltekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag köpte en flottör av miniracingteknik! Då vart det kanon att mata från pipan. Jag borde helt sonika ett hål i pipan och satt dit en nippel. Från nippeln till tanken, sen vidare till flottören och sist in i fuggen. Vart mycket bättre gång då.

  3. #3

    Standard

    Aha ,det låter ju bra, kollade på dessa flottörer nu.Borde ju nästan gå att bygga av någon skrotad mopedförgasare om man förstår funktionen på den, har du koll kanske....? Kanske får bli en sån. Ska provköra båten i vatten och se hur den beter sig. Men annars då, om man tar en slang från pipan direkt till en tankanslutning, och en från tank till förg. ,och den sista 3e pluggad/tank påfyllningsrör(?) Förslag..?

    mvh

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tryckurtaget görs lämpligen där pipans diameter blir som störst, strax efter första konen!
    Här är trycket som störst!
    Senast redigerat av jaka den 2009-11-01 klockan 17:35.

  5. #5

    Standard

    Ok, skall kanske borra försiktigt och sätta dit en nippel....
    Men det borde väl funka att bara dra en slang direkt från pipan till tanken, eller får man massa gegg och skit i tanken...(?) Har för mig att jag hade den setupen på typ någon gammal airboat med flygmotor.

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Båtar brukar inte alltid ha tryckmatning.

    Hade en tonka båt med en OPS 67 som gick utan tryckmatning båten va byggd av en tävlingsförare så han viste vad han pysslade med (han kom 3'a i sm med den båten)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7

    Standard

    Har provat nu i helgen att köra, gick inte bra utan piptryck till tanken, den dog hela tiden vid gaspådrag i vatten hur jag än ställde förgasarnålen. Iaf, med en nippel igängad och slang till tank gick den bra/bättre! Hur brukar "vattensprutet" bakom båten se ut om man hittat rätt propeller? Förstår att man ska ta hänsyn till varvtal på motorn + andra saker säkert. Det blev en ca 1.5-2m stråle/sprut bakom båten ,skall det vara så...(?)eller bör jag prova en mindre/större prop?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som med allt annat så måste du pröva dig fram till vilken prop som funkar bäst.
    Antar att du redan kör med en Beryliumkoppar snurra. Om inte så pröva en sådan. Men tänk på att materialet är giftigt så du har andningsmask när du slipar/filar propellern.
    Senast redigerat av jaka den 2009-11-05 klockan 16:03.

  9. #9

    Standard

    Ja, man får väl prova sig fram då Men jag tänkte om man kanske kunde se på hur den beter sig ,ex: mycke vattensprut uppåt bakom båt betyder mindre prop eller något sådant.Kör med billig plast för att prova mig fram nu

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Prova ring killarna på miniracinteknik. Dom vet nog nästan exakt vilken propp som är den bästa

    www.miniracingteknik.se
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    "Plasket" bakom båten säger ingenting! Måste köra för att se vilken prop som funkar bäst!

Liknande ämnen

  1. Slang till canister/avgaspipa?
    Av MagnusStrömqvist i forum Bensinmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 17:40
  2. Tryck till infällbara ställ
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 13:04
  3. Tryck till infällbara ställ
    Av Diesel i forum Skalamodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 22:32
  4. Tank o slang till en Bensináre..
    Av harmon i forum Bensinmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 14:35
  5. Tank som funkar bra till YS motor ?
    Av Björn.O i forum Metanolmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •