Idag hände ett litet missöde när jag hade RC-lektion på högstadiet för mina åttondeklassister.

Jag monterade min "Skyfun" från "Skyartech" i lördags (med CA-lim och kicker - inte UHU Por eller polyuretanlim). Efter att jag limmat färdigt, lödde jag deans-kontakter på fartreglage och två 1300mAh 11,1V Lipobatterier. Allt gick på rutin och jag laddade båda batterierna genom balanseringskontakten. I med en Futaba FASST mottagare. Testkörning av motor och radiosetup gick helt bra. Det blev ingen premiärflygning pga regn.

Idag på RC-lektionen tänkte jag visa eleverna hur elevon-roder fungerar och visa hur motorn varvar upp. När jag skulle ansluta batteriet till fartreglaget kom det en gnista från Deanskontakten, fartreglaget knäppte till och började lukta bränt. När jag kontrollerade batterikablarna visade det sig att jag hade lött Deanskontakten fel på det ena LiPo-batteriet (det "stående" hålet till minus och det liggande till plus). Tydligen var jag okoncentrerad vid sista lödningen i lördags.

Futaba-mottagaren är lyckligtvis hel, men missen med omvänd polaritet i den ena batterikontakten kostade mig ett fartreglage (33€).