Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: 2 timmar med Thunder Tiger 130S

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ja du Packo, du är en rackare på motorer, det har jag alltid tyckt! Låter ju bra det här. Hur lång tid tog inkörningen med den lite hårdare beläggningen på kolvringen? Du råkar inte ha uppmätt något varv på full gas med den där 16x10 propellern?
    Våga vägra Powerbox!

  2. #22

    Standard

    Tjena Per. Jo, det där med inkörning.... Skulle man plocka av toppen igen och ta bort ringen från kolven för att sedan köra ringen i fodret så hade man sett att det är inte 100% annläggninsyta runt om. Och det kanske behövs ett par liter innan det sker, men då kan den bitan lika så gärna hända i luften när motorn jobbar än att det sker i en bänk . För övrigt så är inkörningen viktigt ( VÄLDIGT VIKTIG ) på en motor som inte plockas isär . I detta fall så har jag oljat in alla delar och lager väldigt rilkligt vid hoppmonteringen vilket gör att motorn hade redan olja i sig motsvarande säkert flera timmars körning. Men en motorn som är ur lådan startad är relativt torr invändigt, därför måste den köras in med lätt belastning och MYCKET fet nålsättning. Du helt enkel TVINGAR ner bränsle med olja förbi ringen för att skapa överflöd av olja.
    Mvh Packo

  3. #23

    Standard

    Jag ber så mycket om ursäkt. Jag skulle ha återkommit med film på motorn, men antingen så vart det strul med kameran, eller så gavs det inte tid till det. Motorn har monterats i min DragonLady och har varit flugen idag, och även då filmad, men.... kameramannen vart inte van vid att filma flygande objekt, så .... det enda man ser planet av, är när jag lyfter och landar. Känns meningslöst att lägga upp filmen.
    Jessan har lovat mig att följa med nästa gång det blir flygning och få en ordentligt film på maskinen med motorn i .
    Jag kan informera om att motorn sitter inverterad, går mycket pålitligt, och det är ett jäkla drag i den med 16x8 propeller.
    Hoppas kunna återkomma inom snarast med en film.
    // Packo

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Packo , har du hunnit med filmen?

  5. #25
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Det ligger snö så det är sjukt. TRÖTT på snön. Funderar på att skicka allt till Wesse.!
    50 långtradare om dan i 8 veckor. Då blir han redigt insnöad. Yehhhh....

    Så fort det blir väder till att flyga så har som sagt Jessan lovat att filma .

    Sorry för förseningen. Känns trist men .......
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  6. #26
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    OK snickar´n

    Jag plockar ur motorn och sätter den i bänk.

    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  7. #27
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  8. #28
    Supersonics avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    75
    Jobb
    Modellflygarmedelåldersföryngrare
    Klubb
    Östhammars MFK

    Standard

    Verkar ju vara en trevlig rova det där. Kul att du tog dig tid att fota lite när du gick igenom den! Alltid roligt å se saker från insidan
    Fast den låter en del... eller är det bara i videon iom. att du kör den inomhus?

  9. #29
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Supersonic Visa inlägg
    Verkar ju vara en trevlig rova det där. Kul att du tog dig tid att fota lite när du gick igenom den! Alltid roligt å se saker från insidan
    Fast den låter en del... eller är det bara i videon iom. att du kör den inomhus?
    Tjena.

    Jo. Det låter rätt så bra från den , men det är pga som du själv skrev.
    Ljudet studsar mellan väggarna. Är man är ute på fältet och flyger så låter den inte mer än vilken annan större 4 taktare.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Skulle vara försiktig med att ta upp glödgängan så där. Det är mycket möjligt att Saito har tänkt till och ha velat minimera ytan på glödstiftöppningen och ha jämnare yta i förbränningsrummet.

    När Nelsonstiften kom runt 1990 i pylon så ökade varvet betydligt pga att dessa stift hade bättre tätning och yta mot förbränningsrummet (de tätade med kona och inte med kopparbricka).

Liknande ämnen

  1. Thunder Tiger F-75s
    Av Emil i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 19:59
  2. thunder tiger lazy p51
    Av elcamel i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 12:34
  3. Thunder Tiger Super Decathlon .40
    Av colsson i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 13:30
  4. Thunder Tiger MiniTitan, bra?
    Av Olof i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •