Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hårdlödning.

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Hårdlödning.

    Jag brukar silverlöda (hårdlöda) alla landställ, vingbaldakiner, stötstänger mm efter som jag inte riktigt litar på vanlig mjuklödning och då speciellt vad gäller större maskiner. Ett problem som alltid uppstår, oavsett vilken metod jag använder, är att fixera delarna så att de sitter rätt vid lödningen. Metallklämmor är ju bara i vägen och ibland sitter dom fastlödade när man är färdig. Att använda ståltråd kan gå bra men den sitter ju också fastlödad i smeten och ser inte snyggt ut. Så, vad gör man då för att få till det. Jo fixa lite motståndstråd, den som vi normalt använder till att skära frigolitvingar med. Vira runt ett par varv på lödstället så att delarna är fixerade. Sedan är det bara att hårdlöda delarna. När bitarna sedan svalnat så är det bara att vira av tråden igen. Den fastnar inte i lödningen beroende på att tråden är i stort sett omöjlig att löda eller svetsa. Dessutom kan man återanvända den igen. Tråden finns att köpa på bl a Elfa, i olika tjocklek. Förr kallades den Kantaltråd med benämningen är egentligen motståndstråd.
    Ett litet tips som kanske kan vara till hjälp.

    Hälsar Kay krut i Svedala
    Vill man så kan man.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra tips!
    Ska prova nästa gång, men blir det inte problem med avhärdning i pianotråden i.o.m. att man värmer så mycket??
    Retroholic!

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Thomas !

    Jo, det sker en viss avhärdning. Detta har jag dock inte upplevt som något negativt. Jag har gjort många klumpiga nedkomster i mina da´r, men det är aldrig ställets lödpunkter som gett sig. Vill du härda det igen efter att du lödat så går det bra med vanligt vatten. Större krav på härdningen behövs inte. Men låt silverlodet stelna först !
    Vill du ha tråd så finns det i Svedala på undertecknads adress. Bara slå en pling.
    Silverlodet köper jag på Optimera i Trelleborg. Lite dyrt men förbaskat bra. Men så är det riktig vara och inte vanligt tenn med ett par procent silverstänk i.

    Kay krut i Svedala

    Vill man så kan man.

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag testade det där med härdning av 4mm pianotråd när jag skulle göra stödställ
    till skidor som fästes i noshjulsfästet på en trainer. På första försöket så kastade jag i den just rödglödgade tråden i vattenhinken, skulle till att känna på spänsten men den gick av direkt.

    Gjorde en ny värmde och bockade till den som den första, denna gång väntade jag
    knappt en min innan den gick ner i hinken för avkylning.
    Nu hade tråden spänst igen och den gick inte av fastän jag "kände" på den bra.

    Det är ganska intressant hur saker påverkas av så lite, men det var vad jag lärde mig
    av detta.

    Mvh Mats

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Matsa !

    Ja, det är helt rätt, om du väntar med att kyla av lödstället tills silverlodet stelnat och materialet har tappat rödfärgen så brukar det bli bra. Doppar man ner det direkt och kyler det för snabbt så blir det skört. Jag brukar ta tantens vattensprejflaska och spruta på delarna. Då blir det inte så snabb avkylning.
    Nu ska vi fira nyår. Sköt om er alla glada modellflygare !

    Kay krut
    Vill man så kan man.

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Vattensprejflaskan va en bra grejj, det ska jag använda nästa gång.

    Mvh Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •