Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: snö kaos...

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard snö kaos...

    japp dom säger det i tv å tidning iaf !

    de e då själva f*n rent ut sagt det verkar som varenda journalist och deras läsare totalt har missat ett sverige ligger på nordliga breddgrader,,, opps det är halt när det kommer snö ... jösses det blev halt i år igen ... ojdå ...

    5-10 cm snö och halva landet befinner sig i nära natur katastrofs läge ...

    2 platser i synnerhet ballar ur totalt skåne och sthlm ..

    ok vad göra .. fixar man inte läget som förare ge fan i bilen helt enkelt .. inse fakta bara för att saltbil eländet kört före är det INTE !!!! sommar väglag ...

    på tal om salt å salt bilar förbjud skiten !!! allvarligt dom har ju för faen inte koll för fem öre ,,, här åker dom skyttel trafik saltar saltar saltar ,,,

    den där stora plåtbiten i fram som kallas plog ja fan vet varför dom har med den för inte gör den det jobb den ska en halv meter ovanför vägbanan iaf ,, att sedan i 8-9 minusgrader när snön vräker ner ens bry sig i att salta när saltet inte gör jobbet utan det bara blir en ännu värre halk smet att åka på som dessutom binder den snö som driver över vägen .. jösses ja inte är det konstigt att första "halkan" tar liv och ger allvarliga olyckor för de vägverket håller på med förvärrar ju bara läget ...

    tycker jag som avverkat ca 200000 mil på våra vägar i 24 meter å 60 ton tung
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    ja samma varje år, OJ oj oj det snöar, BLIXTHALKA måste vara långtråkigt på landets tidningar som bara väntar på snön så de har något att skriva om /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Oj så den vita skiten är hal alltså , måste ut å prova lite

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Den "roligaste" erfarenhetern jag har med mig från bilkörande och vintern i halmstad är.

    När det är -1 grad och underkylt regn så blir det rena isgatan på vägen. Ja då åker folk som vanlig ungefär det som hastighetsgräns skyltarna visar.

    Men när det är -5 snöar och ligger 1cm snö på vägen = betydligt bättre fäste än vid underkylt regn. Ja då kryper helt plödsligt folk fram.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Faktum är att det är precis så det är Krille. Trist men sant..... iof måste jag säga att nackdelen med Skåne och snö är att det i regel blåser utav helvete när det väl snöar , som nu tex , 15-17sek/m och snö på tvären som lägger sig i meter höga drivor och så klart på alldeles fel ställe.


    Men i övrigt är det nog så som beskrivs , snökaos finns och existerar endast i Skåne och Sthlm , alla andra är vana vid det och rättar körning och hastighet därefter.

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kenneth: Kunde inte skrivit detta bättre själv!
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    2 platser i synnerhet ballar ur totalt skåne och sthlm ..
    Kanske inte är så konstigt när vi är några hundra tusen stockholms bilister som ska ut på vägarna samtidigt..
    Sen att skånepågar inte kan köra bil är en annan sak.he,he

    Lasse P

  8. #8

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Snökaos i Skåne!

    Ja det är alldeles riktigt, det sker många avåkningar i den här landsändan. Och det beror till en stor del på att det nästan alltid är blötsnö som faller här nere, beroende på vår strategiska placering med vatten på tre sidor av landsdelen. Och Östersjön fungerar ju som ett värmemagasin och håller kvar sommartemperaturen längre. Tyvärr medför detta att luften blir fuktig och rå. Marken och vägarna däremot, tar till sig kylan betydligt snabbare och då kan man rätt lätt förstå vad som händer när fuktig nederbörd möter kall vägbana. Det blir halt som bara den. Sedan är det ju ett känt faktum att även skåningar kör bil sämre och då i synnerhet malmöborna. Men vi ska inte förglömma att sydvästskåne, där ju dom flesta avåkningarna sker, är en stor genomfartskorridor för resten av landet. All trafik som kommer över sundsbron, utländska såväl som norrländska, kör ju upp via Skåne. Färjetrafiken från Tyskland, via Trelleborg men även från Ystad, ska samma väg uppåt genom landet. Och alla mellansvenskar som kommer från Tyskland, fullastade med öl och dylika dryckesvaror, ja listan kan göras lång men alla ska passera Skåne på sin väg norrut. Så att det händer saker här nere, det är inte så konstigt med den aktivitet vi har på våra vägar. Men snälla ni, skyll inte allt på skåningen, även om han kör som en kratta. Det finns andra än oss på vägarna också.

    God Jul på er alla !

    Kay krut

    Vill man så kan man.

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, vi i Skåne drabbas alltid hårt.

    Ta exempelvis när vi hade jorbävningen här i Skåne. Den var inte att leka med. Grannen tillbringade det mesta av dagen utomhus i skräck för efterskalv...
    Här en katastrofbild från hans veranda...


    Och nu har vi en snökatastrof i Skåne - en kille i Svedala fångade på bild denna unika, enda och skräckinjagande snöflinga som föll i Skåne....



    Så hur ska detta sluta? Ingen vet - men det är rääääligt - som vi säger i Skåne.

    Ha en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2009-12-18 klockan 12:20.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Ja det är alldeles riktigt, det sker många avåkningar i den här landsändan. Och det beror till en stor del på att det nästan alltid är blötsnö som faller här nere, beroende på vår strategiska placering med vatten på tre sidor av landsdelen. Och Östersjön fungerar ju som ett värmemagasin och håller kvar sommartemperaturen längre. Tyvärr medför detta att luften blir fuktig och rå. Marken och vägarna däremot, tar till sig kylan betydligt snabbare och då kan man rätt lätt förstå vad som händer när fuktig nederbörd möter kall vägbana. Det blir halt som bara den. Sedan är det ju ett känt faktum att även skåningar kör bil sämre och då i synnerhet malmöborna. Men vi ska inte förglömma att sydvästskåne, där ju dom flesta avåkningarna sker, är en stor genomfartskorridor för resten av landet. All trafik som kommer över sundsbron, utländska såväl som norrländska, kör ju upp via Skåne. Färjetrafiken från Tyskland, via Trelleborg men även från Ystad, ska samma väg uppåt genom landet. Och alla mellansvenskar som kommer från Tyskland, fullastade med öl och dylika dryckesvaror, ja listan kan göras lång men alla ska passera Skåne på sin väg norrut. Så att det händer saker här nere, det är inte så konstigt med den aktivitet vi har på våra vägar. Men snälla ni, skyll inte allt på skåningen, även om han kör som en kratta. Det finns andra än oss på vägarna också.

    God Jul på er alla !

    Kay krut

    Vill man så kan man.
    Jag tror det är KajKruts fel alltihopa

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Kanske inte är så konstigt när vi är några hundra tusen stockholms bilister som ska ut på vägarna samtidigt..
    Sen att skånepågar inte kan köra bil är en annan sak.he,he

    Lasse P
    märkligt att ni 08 måste ut samtidigt här i Småland där vi tänker lite längre åker vi ut en och en i taget... dä du Lasse Lille

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ha ha du Wesse, där fick du allt till det!

    Då är jag således avslöjad.

    Ha´de´

    Kay krut

    Vill man så kan man.

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Kanske inte är så konstigt när vi är några hundra tusen stockholms bilister som ska ut på vägarna samtidigt..
    Sen att skånepågar inte kan köra bil är en annan sak.he,he

    Lasse P
    Vad ska ni på vägarna och göra samtidigt ??? har inte förstått det än, vart ska alla hela tiden ? kan ni inte bara vara hemma och ta det lugnt som vi smålänningar. Här ger vi inte oss ut förrän sista brödsmulan är uppäten...

    God Jul på er allihop och ta de lugnt i helgen.
    /Martin

  14. #14
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    I småland där ringer vi bara till Plogarn sen är de bare o flyg igen

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #15

    Standard

    Jaha titta snart kanske det är plogat hela vägen fram.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja nog är det så att skåne är utsatt vid snö i synnerhet då det blåser.. med elaka snödrev mm .. men varför !?? blir alla så jäkla förvånade varje år ... var det halt förra gången de va vitt på vägen så är det de denna gången med .. man blir lite trött...
    nyheterna i går ,, nästan 100 halk olyckor i trafiken i SKÅNE ,,, å sthlm lamslagna ,,
    bussar som inte tar sig fram mm å andra sidan så ger jag inte mycket för bussförare i lokal trafik som yrkesmän,,, dessutom så åker bussbolagen i 95 % av fallen på riktigt kassa däck som dom dessutom inte ens äger själva !! jo jag vet som mek på västtrafik innan jag blev traktor mek,,, dom skiter i däcken totalt,, dom kostar ju pengar ... ..

    nää ta en titt i inlandet från värmland och uppåt där är aldrig nått tjafs om kaos å halk katastrofer ... förekommer i stort sett bara i syd sverige samt kusterna samt sthlm.. jag frågar mig varför ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kommer aldrig glömma förra året när jag låg på motorvägen över hallandsåsen i februari nån gång. Hade snöat hela dagen och det var säkert 3-4cm snö på vägen.

    Norrlänning och snövan som jag är dundrade jag på i en lugn men behaglig fart av 70-80km/h. Ja tog de ju ändå lugnt för de va lite små halkigt å snörök. Den hastighet de flässta verka ha.

    Vad får jag inte se då?!? Jo en tjomme glida omkring i 30-40km/h, i MITTEN på motorväg!! Han var väl rädd för kanterna på vägen.... Helt livsfarlig.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #18
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Du är allt för skön Wesse 2km bana till en depron modell /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  19. #19
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    ja nog är det så att skåne är utsatt vid snö i synnerhet då det blåser.. med elaka snödrev mm .. men varför !?? blir alla så jäkla förvånade varje år ... var det halt förra gången de va vitt på vägen så är det de denna gången med .. man blir lite trött...
    nyheterna i går ,, nästan 100 halk olyckor i trafiken i SKÅNE ,,, å sthlm lamslagna ,,
    bussar som inte tar sig fram mm å andra sidan så ger jag inte mycket för bussförare i lokal trafik som yrkesmän,,, dessutom så åker bussbolagen i 95 % av fallen på riktigt kassa däck som dom dessutom inte ens äger själva !! jo jag vet som mek på västtrafik innan jag blev traktor mek,,, dom skiter i däcken totalt,, dom kostar ju pengar ... ..

    nää ta en titt i inlandet från värmland och uppåt där är aldrig nått tjafs om kaos å halk katastrofer ... förekommer i stort sett bara i syd sverige samt kusterna samt sthlm.. jag frågar mig varför ...

    det är Kay Kruts fel igen

    Get high with hovering
    not drugs

  20. #20
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Vad ska ni på vägarna och göra samtidigt ??? har inte förstått det än, vart ska alla hela tiden ? kan ni inte bara vara hemma och ta det lugnt som vi smålänningar.

    God Jul på er allihop och ta de lugnt i helgen.
    /Martin

    Någon måste kanske se till att det kommer in deg till vår gemensamma kassakista, så att ni kan vara hemma och ta det lugnt och dessutom få betalt.

    Lasse P

Liknande ämnen

  1. nu jädrarns är det kaos !!
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •