Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rossi 105

  1. #1

    Standard Rossi 105

    Jag skulle behöva lite info om en Rossi 105 med pipa. Hittar inget när jag gogglar. En högvarvig motor, 28000 på c:a 6 hk om jag hört rätt. Jag hade tänkt ha en skjutande propp till denna och undrar om någon har info om storlek och märke på propp som kan passa. Håller en vanlig APC? Hade tänkt ha den i en kärra som väger c:a 6 kg och vill gärna ha lite fart på proppen för den kan inte vara så stor.
    Kanske någon har nån nått bra tips eller en länk som man kan läsa och lära.

    Tacksam för alla svar


    Mvh Robban

  2. #2

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Hej !
    Om någon av Er har info om det som Robban undrar över, så snälla svara omg.
    Detta är ett proj. som vederbörande önskar ha klart inför kommande säsong. Det vi kom fram till var att en 3-bladig (pusher) Master Airscrew inte klarar detta höga varvtal.

    MvH
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...
    28000 rpm lär du nog inte komma upp i med en vanlig luftpropeller, dom siffrorna tror jag passar bättre för ducted fan eller på en båtmotor.
    Rossi .65 lär varva 17000 , och det bör rimligen bli lägre varv ju större motorn är.

    En 'normal' märkespropeller bör hålla för sådär 20000 rpm.
    Retroholic!

  4. #4
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hej!
    Rossis 105 är ju gjord för ducted fan och vill ju varva ordentligt så en snurra på ca 10" och lika stor stigning.
    Jag har använt Apc till mina gamla df motorer och de har hållt för mig men använder helst dem i mina fläktar..
    Mvh Tobias

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    APC anger i sina säkerhetsinstruktioner att säkert maxvarv är RPM=190000/prop diameter i tum.

    Utan att veta vad du tänker montera motorn i för kärra så låter det tungt med 6 kg för en Rossi DF-motor som driver en propeller. Ska du få ut någon effekt att tala om från Rossin så måste propellen ha liten diameter och då kommer du att få dålig dragkraft vid låg fart, dvs det blir väldigt svårt att starta flygplanet. Eftersom du skriver att du tänker använda skjutande propeller lutar det åt att du kanske tänker ha motorn i en deltavinge. Om så är fallet gör du problemet etter värre eftersom deltavingar har väldigt högt inducerat luftmotstånd i låga farter.
    Senast redigerat av Michael den 2010-01-03 klockan 21:51.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tångarne Visa inlägg
    Hej!
    Rossis 105 är ju gjord för ducted fan och vill ju varva ordentligt så en snurra på ca 10" och lika stor stigning.
    Jag har använt Apc till mina gamla df motorer och de har hållt för mig men använder helst dem i mina fläktar..
    Mvh Tobias
    Kanske man kan ta en 12/10 och korta ner den så den är tjock längre ut? 10" låter ju ganska kort till en såpass stor motor men vad vet jag. Jag vill bara att det ska bli så effektivt som möjligt. Fläkt fungerar väl inte om man har motorn bak eller? Är en fläkt effektiv?

    Mvh Robban

  7. #7

    Standard

    Tanken var att ha den i en Falcon 120

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fläkt KAN säkert vara effektiv vid höga varv, men du får ju inte nåt direkt blås över vingarna som med en dragande motor. Men det får du ju inte med en skjutande motor heller.....
    Se till bara att ha bra fart innan kärran lättar från Moder Jord, så du har lyftkraft.
    Retroholic!

  9. #9
    tångarnes avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    114
    Jobb
    Prototypeenginer
    Klubb
    Älmhults RC

    Standard

    Hej igen!
    Den motorn är ju ingen höjdare till en falcon 120 skaffa en 140 storlek och använd en normal propeller till den i stället.
    Nja fläktarna är inte så effektiva utan några ductar så man får en bra strömmning av luften.
    Har för mig att en rossi90 med pipan och 11*7 ger ca 19000 varv kan änka mig att 105an ger 1000 varv mera med propp. I ramtechfläkten gav 105an 2000 mer än rossi 90 och 3000 mer än os 91 vid olika tester jag gjorde.
    Inga vetenskapliga men roliga tester med olika pipor till ramtech.
    Mvh Tobias

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rnermfors Visa inlägg
    Jag skulle behöva lite info om en Rossi 105 med pipa. Hittar inget när jag gogglar. En högvarvig motor, 28000 på c:a 6 hk om jag hört rätt. Jag hade tänkt ha en skjutande propp till denna och undrar om någon har info om storlek och märke på propp som kan passa. Håller en vanlig APC? Hade tänkt ha den i en kärra som väger c:a 6 kg och vill gärna ha lite fart på proppen för den kan inte vara så stor.
    Kanske någon har nån nått bra tips eller en länk som man kan läsa och lära.

    Tacksam för alla svar


    Mvh Robban
    Hej,

    Kul och spännande projekt!
    Jag har flugit med Rossi 105 och OS77DF under flera år med propeller och det jag kom fram till var att APC propeller inte håller. Körde 10x10 och 12x12 som var kortad till 8x12 och det höll några flygningar innan de exploderade.
    Andra billiga och säkrare alternativ är träsnurra. 10x8 fungerade bra och jag fick mellan 18-19000rpm. Kolfibersnurror är klart bäst när det gäller effektivitet och hållbarhet vid höga varvtal men de är dyra.
    Det kommer bli ganska bra drag i planet och ljudet blir hårresande I samma plan som jag hade Rossi105:an bytte jag sen motor till en OS120AX med APC14x14 och långpipa som snurrade @9000 varv och denna kombination gav bättre drag och gick fortare. Men helt klart är ljudet från en DF motor med propeller som snurrar @20000varv mera spännande på en snabb modell. Viktigt är att undvika att handstarta motorn för det sliter på propellerna så en starter är ett måste för säkerheten. Zinger vet jag gör pusher i alla storlekar men kanske några fler såsom topflite eller master airscrew gör det oxå?
    Viktigast av allt är att glömma allt vad apc eller andra plastpropeller heter och endast köra med kolfiber eller träsnurror som är hela och inspekterade före varje flygning.
    Motorerna går bäst, förbrukar minst soppa och håller inställningen bäst om de får varva åtminståne 18000varv på backen. Lycka till och återkom gärna med flygrapporten

    Glömde nämna att om du använder original fläktpipan (som är avstämd för +20000rpm) måste du kanske förlänga den avstämda längden ngt lite beroende på hur hög belastning propellern ger. Dvs förlänga det rör som är innan första konan i pipa med ca 10cm bara för att börja ngnstans. Sedan kortar man detta rör 1cm i taget och mäter toppvarvet så länge varvet ökar för varje minskning av längden. Man kortar röret tills man blir nöjd med varvtalet eller så länge man vågar:-) Tänk bara på att för kort avstämd längd gör att motorn har svårt att gå in i pipan och kan i värsta fall bränna stift som kan repa kolv/foder.
    Senast redigerat av AmRi den 2010-01-04 klockan 17:45. Anledning: tillägg

  11. #11

    Standard

    Man tackar för all info.

    Jag testar nog med zingerproppar då. Man vill ju gärna att den håller.

    Nått bra tips var man köper sådana kanske? I Sverige? Säljer du Amir??

    Ang. pipan så vet jag inte mer än att den är till denna motor och jag måste även göra en krök på 120grader så vi får väl se hur det funkar.
    Vi testade starta motorn häromdagen med en avklippt propp c:a 10/10.
    10 minusgrader 5% ricin 15% aerosynt ingen nitro. Den var lite seg i starten men sen djvl..... Vi lyckades ryka ner hela gatan och få en go doft i kläderna.
    Lasse (kompis) fick ha hörselkåpor för det lätt ganska bra i carporten.

    Jag var inne på en OS 120 AX först men en kompis hade denna motor liggande och det är ju synd. Jag testar detta först så får vi se sedan.

    Mvh Robban
    Senast redigerat av rnermfors den 2010-01-06 klockan 01:41.

  12. #12

    Standard

    Ja, träproppar av bra kvalite är att rekommendera! Jag har ingen försäljning även om mitt hobbyrum har förut sett ut som en mindre hobbybutik Den andra Amir på HAB kan kanske ha ngt lämpligt propeller?
    Zinger vet jag gör alla storlekar som skjutande oxå om man beställer direkt från deras firma och det var därför som jag nämnde just de men det kan finnas andra märken också som gör skjutande träproppar? Ser att Tower Hobbies inte har 10x8 men man kan istället för 10x8 köpa 11x8 och korta ner den till 9,75x8 (och balansera noggrant) eller köpa 10x7 som de har hemma och prova.
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...er+pusher+wood
    Med tanke på att ditt plan kräver en skjutande propp är en högvarvig DF motor inte alls fel för då kan man gå ner i proppstorlek och få större anfallsvinkel vid start och landning. Ja, helt rätt att använda en motor som annars bara blir liggande och plåga livet ur den för det är den gjord förVar försiktig bara för det är en fruktansvärt effekt som dessa motorer levererar vid så höga varvtal och minsta obalans kan ge sådana vibrationer som ganska fort tar död på servon och annan elektronik.

  13. #13
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Robban jag har 3 stycken Zinger 14x8 skjutande träpropellrar om du är intresserad. Lite för stor diameter men de går ju att korta av lite.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  14. #14

    Standard

    Vad ska du ha för dom??
    0705-480338

Liknande ämnen

  1. Rossi 65
    Av SCkrille i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 13:35
  2. Byron F16 med Rossi 91:a
    Av Zkeeter i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 21:59
  3. Graupner 25 med Rossi..rip..stackars ingenjören
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 06:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •