Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strykjärn och vitlim

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Strykjärn och vitlim

    För ca. 20 år sedan beskrev jag en ny teknik i MFN med att att planka vingar baserad på vingkärnor av frigolit.

    Nu har jag hoppat på ett bygge av Pär Lundkvist modell, Boxer 2 som presenteras i Allt om Hobby.

    Då jag alltid har tyckt att det är svårt och besvärligt att få en snygg och rätt nosradie på vingarna vid rent balsabygge har jag försökt tänka till lite och konstruerade om vingspryglarna lite.

    Istället för att limma en tjock framkant mot spryglarna och sedan slipa/snickra till framkanten för att sedan planka på torrissionsnäsan ändrade jag på sprygeln lite.

    Jag fräste ut spryglarna med fullständig nosradie förutom längst fram där jag fräste ett spår som 5x10mm.

    Limmade in en 5x10mm list i spåret, då var det bara 5mm som jag behövde forma till rätt radie.

    Limmade ihop plankningsmaterialet, till i det här fallet 1x160mm x vingens spännvidd.

    Tillverkade en tandad spackel av ett gammalt kreditkort och spacklade vitlim så att det täckte hela vingytan. Strök också lim på alla spryglar + framkant och vingspets, vingbalken också förståss.

    Låter limmet torka öppet hela natten så att allt vatten får dunsta bort från limmet.

    Letar fram ett gammalt strykjärn som jag sätter på hög värme, (man får prova sig fram).

    Börjar att stryka fast plankningen mot vingbalken och stryker fast plankningen fram emot framkanten. När jag kom fram dit det börjar bli snäv nosradie så tar jag en duschflaska med vatten och sprayar på plankningen så att den börjar att krumma/böja sig runt framkanten och följer med strykjärnet runt nosen. Strykjärnet skall vara så varmt att det riktigt ångar/fräser om vattnet och fortsätter till balken på andra sidan av vingen.

    Nu har det blivit en perfekt framkant med rätt/och snygg framkant.

    Det här var första gången som jag provade på en sprygelbyggd vinge, men jag kan lova att det var inte den sista, för resultatet blir perfekt.

    /Lasse
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070001.jpg 
Visningar:	578 
Storlek:	40,2 KB 
Id:	10235   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070002.jpg 
Visningar:	554 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	10236   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070003.jpg 
Visningar:	569 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	10237   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070004.jpg 
Visningar:	540 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	10238   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070005.jpg 
Visningar:	532 
Storlek:	25,0 KB 
Id:	10239  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070006.jpg 
Visningar:	340 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	10240   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1070007.jpg 
Visningar:	350 
Storlek:	34,5 KB 
Id:	10241  
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande ämnen

  1. Späda ut vitlim
    Av haskell i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 08:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •