Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Varför dör NiMH-celler?

  1. #1

    Standard Varför dör NiMH-celler?

    Än en gång har en 1.2V NiMH-cell dött i en NiMH-ack för mig.
    Och den dör bara inte, utan den blir nollohmig, dvs = kabel.
    Varför? Hur blir det så? Vad har hänt? Kan man undvika detta?
    Denna gång i en relativt ny RCS Ultra-Power Ni-MH 9.6V
    2300mAh 9.6V sändarack. Acken funkade i sändaren som
    visade 10.6V eller nåt sånt, rätt nyladdad, använd 1h max. Sen
    mitt i allt så sjönk spänningen till 9.4V och sändaren blev lobat.

    Förra gången i en mottagarack som var hel före laddning då jag
    mätte den och tyckte den behövde laddas, 6V mottagarack.
    Efter laddningen så var den 4.8V. En Alpha-ack. Denna ack var
    ännu nyare. Men bägge ackar har nog laddats 10-20 ggr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Ålänning
    Jag tror du bara har otur, men det är viktigt att följa laddanvisningarna från fabrikanten. Har själv aldrig råkat ut för detta, "ta i trä".
    Sen finns det bra och dåliga tillverkare, har ingen erfarenhet av din sort. Jag har hållit mig till Sanyo och GP.
    Personligen tycker jag att GP är lite bättre, dom har också större sortiment. Vad gäller Sanyo´s NiMh så verkar dom bara ha kvar Eneloop AA och AAA i sitt sortiment. Går man in på deras hemsida, http://batteries.sanyo-component.com/industrial-batteries/catalogues.html. så finns inte deras NiMh katalog kvar; inte heller hittar man databladen till deras gamla NiMh celler, (kanske jag som söker dåligt). Men en sak är säker, deras Eneloop-serie är dom bästa cellerna i AA och AAA format som går att uppbringa. Helt suveräna celler, som nu kommit i en ny ytterligare förbättrad version. Kolla in http://www.eneloop.info/home/the-new...d-eneloop.html.
    Var observant på att det nu finns olika "batchar" ute på marknaden. Vill du ha den nya versione, och det vill du ju, läs då längst ner på den länkade sidan så ser du att dom har ändrat beteckning samt att dom nya cellerna är märkta med en krona.
    Här är en direktlänk till databladen (PDF). http://www.eneloop.info/products/man...catalogue.html.

    Jaja, det finns naturligtvis fler leverantörer men dom får du hitta själv.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  3. #3

    Standard

    Hej,

    Det är två saker som "vanliga" Nimh celler inte gillar och det är snabbladdning och att bli liggande och urladdade. Som sändarack har dem dock funkat ok för mig än så länge. Laddar med 5-10% av kapaciteten och oftast med en peakladdare eller en vanlig laddare kopplat till en timer.

  4. #4

    Standard

    Blir dom urladdade kan dom också polvända sig själva vilket inte är bra.
    Ett tips som jag ej har prövat men hört om är att lägga Nimh acken över natten i frysen.
    Låt den sedan tina upp i 12 timmar och ladda sedan upp den.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5

    Standard

    Ingen av ackarna har laddats fel, med för hög ström (150mA-400mA beroende på laddare för sändaracken och 0,8 max för mottagaracken), eller blivit för mycket urladdade, så det är väl bara straight otur.

    GP? Jag har bara hört skit om GP. Dom är billiga och alla jag haft är slut. Sanyo är väl dom dyra bättre? Vet ej vad det är i alla NiMH jag har, men dom flesta funkar kanon, fast jag har väldigt dålig koll på 4.8V ackarna numera. Ska prova den där skumma grejen med fläkt och display som jag lånat av Mr X som laddar ur ackar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Sanyo har en sorts Nimh ackar som heter Eneloop som funkade fint som sändarbatterier och de har väldigt låg urladdning.
    Vanliga Nimh batterier som säljs överallt mår nog bäst om man laddar med max 5-10% av kapaciteten både för sändar och mottagarbatteri. Har man för hög ström vid laddning så slår laddaren ifrån alldeles för tidigt (ej fulladdade) och cellerna blir varma.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Jag köpte Vapex Instant 2100mAh sändar-ack till min Dx7-a tidigt i somras. Billiga och jag har inte behövt ladda många ggr på hela säsongen. Rekommenderas !
    http://www.mft.nu/ sök på artnr 7771
    Finns även som mottagarpack o lösa celler. Har dock inte testat ngn av dessa.
    /A

  8. #8

    Standard

    Lånade en Futaba urladdare och drog ur en 2700mAh 4.8V ack och sen laddade jag den med 0.4A. Då gick det 2190mAh i den, och den har vart lite dålig. Borde väl testa igen ladda ur, och sen köra in med 0.3 istället. Går man under 0.2 har jag hört att det aldrig blir klart laddat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Lånade en Futaba urladdare och drog ur en 2700mAh 4.8V ack och sen laddade jag den med 0.4A. Då gick det 2190mAh i den, och den har vart lite dålig. Borde väl testa igen ladda ur, och sen köra in med 0.3 istället. Går man under 0.2 har jag hört att det aldrig blir klart laddat.
    Hej Ålänning
    Det finns mycket att orda om när det gäller våra ackar; alla har sina för och nackdelar.

    Eftersom du är inne på laddning av ackar så tycker jag att det viktiga är inte hur mycket du kan ladda in i acken utan hur mycket nyttig/nödvändig ström du får ur en ack.

    En del tycker att ack xxx är suverän, medans andra tycker den är skrot. Det kan ju bero på att ölika flygmaskiner har olika strömbehov. Det är med andra ord absolut nödvändigt att lära sig lite om batterityper och effektbehov; det går alltså inte att dra några bra slutsatser om en acktyp utan att ha testat lite grand och lärt sig lite mer än bara vad som står att läsa på batteriförpackningen.

    Min erfarenhet av NiMh-ackar är att t.ex AA celler med högt energiinhåll är nästan värdelöst som mottagarbatteri. Dom NiMh celler som funkat bäst för mig är äldre typer med 1400-1600 mAh. Än en gång vill jag dock framhäva Sanyo Eneloop 2000 mAh som en mycket bra batteri, och framför allt som sändarbatteri. Dom fungerar också mycket bra som mottagarbatteri om du inte har alltför stort strömbehov.

    Jag flyger mest 3 meter´s F3J segelkärror och där används Eneloop av väldigt många "proffs", både här i Sverige och utomlands.
    Normalförbrukningen är högt räknat ca. 400mAh-600mAh. Ibland, t.ex. vid vinschstarter och i landningar, när alla sex servona används kan man avläsa betydligt högre strömmar, ca. 3A-5A men det är väldigt kortvariga ström uttag.
    Hur mycket spänningen sjunker varierar varierar givetvis väldigt mycket, och det kräver att du läser på i databladen för att kunna göra bra bedömningar om hur mycket spänningen får sjunka vid olika strömuttag.

    En acktyp som håller på att vinna mark inom modellflyget är LiFe batterier, många använder 2-cellspaket direkt till mottagaren utan regulator. Där kanske man måste höja ett varnings finger, eftersom fram för allt många av våra servon endast är specade för max. 6V.
    En LiFe cell har 3,3V volt nominell spänning; ett nyladdat 2-cells LiFe-ack ligger på ca. 7,2V, som dock sjunker ganska snabbt till ca. 6.5V vid användning. En annan sak är att LiFe har en mycket flack urladdningskurva och det är därför svårt att beräkna hur mycket ström man har kvar i en ack efter några flygningar. Säkraste sättet att kolla effektbehovet (och det gäller alla acktyper) är att flyga 3-4 normalpass och sen ladda acken för att se hur stor strömförbrukningen har varit.

    Men som sagt var, det viktiga är inte hur mycket du kan ladda in i acken utan hur mycket nyttig/nödvändig ström du får ur en ack.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  10. #10

    Standard

    Ah intressant läsning. Men börjar det inte luta mot att LiPo och UBEC används mer och mer? Eller kommer LiFe att ta över där med, speciellt vad gäller mottagarackarna?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    För mig har nog Lipo med UBEC tagit över nästan helt.
    Vill inte heller gå tillbaka till NIMH.

    Tror också att tekniken kommer att utvecklas mera och det kommer nya ackar snart.
    Egentligen borde vi inte behöva någon ack i flyget utan vi tillför energi vid starten och efter det borde en generator sköta resten. Finns redan små generatorer att köpa och montera på flygen men dom borde vara inbyggda från början på våra maskiner.
    Senast redigerat av Mr X den 2010-10-24 klockan 12:00.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Liknande ämnen

  1. Extreme Flight MXS hur många Amp på 4 celler
    Av danielwidman79 i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 16:28
  2. Kan man köpa endast nya celler och löda själv?
    Av Videoten i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 15:22
  3. Li-Po celler - Hur fungerar de?
    Av DrHanke i forum Artiklar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 16:06
  4. Elkonverterad QB-15 med A123 celler i accen
    Av Fyhren i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 15:52
  5. Ladda LiPo-celler rätt..
    Av Daniel_R i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •