Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lära sig CAD

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Lära sig CAD

    Hej

    Kommer mer och mer till insikt om att man som gammal scratch-byggare närmar sig den dagen då man inte kommer undan att lära sig använda CAD så man kan rita och få utfräst de delar som man hittills suttit och sågat o filat fram ur såväl trä som metall.

    Skulle därför behöva lite råd från mer erfarna CAD-användare om lämpligt CAD-program, hur man får tag i det, vad det kostar samt hur man lär sig - självstudier eller kurser eller hur gör man ??

    Antar att det finns mindre komplicerade CAD program för hobbyändamål eftersom jag har all respekt för inlärningsmängden om man talar om fullödigt CAD-program.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i mfk Viking och
    Eslövs mfk

  2. #2

    Standard

    Jag kan rekommendera ett 2d-CAD program som är gratis och rätt bra, väldigt likt AutoCAD, som heter Draftsight: http://www.3ds.com/products/draftsight/

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Om du aldrig har använt cad så rekomenderar jag ett 3D program, det är ett annat tankesätt att rita 2D och 3D, själv så jobbar jag med SolidWorks och begränsningarna sitter i användaren, en van användare kanske utnyttjar 10% av programet. Och det är inte för att det är svårt utan för att det är så stort.
    Om du bara ska använda det för hobbybruk så finns det så kallade fulversioner på nätet, och i programmet finns det tutorials så att man kommer i gång på ett bra sätt.
    Lycka till!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kolla Google Sketchup 8 som är gratis och så finns det fina lektioner på Youtube.
    Själv har jag jobbat med Acad sen ver 2.14 så 3D är lite ovant men det finns cadproffs som rekommenderar Googles om man ska ha något som både är gratis och bra.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Tack för svar. Har laddat hem Draftsight och börjat självinlärning efter manualen.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking och
    Eslövs mfk

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    45
    Jobb
    Mech. Design Engineer CybAero AB

    Standard

    Hej, känner inte till draftsight men jag jobbar en del med ProEngineer och Catia. Bra program men inget du köper som privatperson. Ett tips till dig om du ska lämna några delar till en verkstad för tillverkning kan vara att läsa lite litteratur om måttsättning osv. Jag brukar säga att det är minst lika viktigt att ta fram bra ritningsunderlag som det är att cadda upp en snygg modell, annars blir det inget annat än just så - en modell. I övrigt är det bara att öva som gäller Man hittar de funktioner man behöver någon gång.

    Litteratur finns såklart massor på nätet och alla universitet med lite självaktning håller säkert maskintekniska kurser, så deras bibliotek och bokaffärer kan säkert förse dig med allt du behöver. Lycka till!

    Ps: Ska du enbart hålla dig till simpla detaljer funkar 2D A-ok. Men något lite mer komplicerat och du kommer att få pröva ett nytt program. Välj efter behov helt enkelt.
    Ds.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 23:48
  2. Wesse ska lära Anneli o flyga..hmm
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 22:13
  3. Lära känna sina vänner på nytt
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 09:50
  4. Nu kan alla lära sig söka !! Google skolan är här
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 21:54
  5. Lära mig flyga modellplan runt Uddevalla
    Av Tomas carlsson i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •