Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Någon med erfarenheter av "Snoopys doghouse" ??

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Någon med erfarenheter av "Snoopys doghouse" ??

    Hej

    Har tänkt mig bygga "Snoopys doghouse" eller på svenska "Snobbens hundkoja". En skojflygmodell i form av en flygande hundkoja med väggar o tak och med bottnen utformad som en vinge.

    Har skaffat ritning från Air Age store.com , men den visade sig sakna en hel del viktiga uppgifter såsom vilken motorstorlek som passar ?, motorns vinkel nedåt ?, roderutslag ?
    Ritningen visar höjdroder längs hela bakkanten och sidoroder i båda sidoväggarna. Funderar på att dela höjdrodret på mitten och ha två servon med elevons istället och skippa sidoroderna.
    Modellen är av gammal konstruktion sannolikt innan det fanns möjligheter med elevons. Jag tänken mig även ha eldrift istället för förbränningsmotor.

    Motorns kraftiga nedåtriktning antyder att taket ger ett stort nose-up-moment som kompenseras av motorns nedåtriktning. Detta innebär sannolikt ganska svåra flygegenskaper och jag skulle uppskatta andras ev. erfarenheter av denna originella skapelse för att minska risken för omedelbart haveri.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i mfk Viking
    och
    i Eslövs mfk.

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    Jag såg en sån flyga på Öland nån gång 1975! Den såg helt vansinnig ut i luften. Jag undrar om inte "sidorodren" är skevroder, jag skulle tro att sekundär effekten är större än primären om det nu låter begripligt! Alltså om du ger vänster sida så kommer hon att rolla åt höger! Det är nog värt att forska i!
    Jonas

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej
    Tack Mats, jag hade faktiskt hittat allt själv på nätet utom just den sista filmen med den gamla typen. Fint att Du fann just den.

    Flyingthingz nya variant flyger tydligen bättre och är tydligen med vingen i mitten rent flygtekniskt riktigare konstruktion, men den gamla med vingen underst rör sig faktiskt roligare i luften, tycker jag. Det ser mer ut som att man lyckats få en riktig hundkoja att flyga men då knappt hålla sig kvar i luften. Just den effekten blir ju komisk i sig själv.

    Min tanke var att det vid flygdagen i Eslöv nästa år då det tydligen skall bli mer tid till modellflyg kunna flyga en dylik för att roa publiken, men jag blir nu tveksam när jag förstår att den kanske är väldigt besvärlig att få att flyga hyfsat.

    Kanske någon har en liggande som man kan få köpa. Även ett skadat ex kan vara intressant - det finns ju en del tid kvar så att säga innan den skall visas för publik ev. Det är ju inte ett flygetyg man liksom använder så ofta, så all ev. byggtid ger ju väldigt lite i utbyte.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking och
    Eslövs mfk

Liknande ämnen

  1. Bixler V2 1500 "bygg"-erfarenheter
    Av Bägtjesen i forum Elmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 22:26
  2. Erfarenheter av Hangar9 P-51D 60 "Blue nose"??!
    Av Lidén i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 11:29
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Bygge av "skal" (någon som har tips?)
    Av CAD:ar'n i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 21:19
  5. Erfarenheter av "FM - Fly Model"
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •