Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rcv, 90cd 130cd, 120sp

  1. #1
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard Rcv, 90cd 130cd, 120sp

    Hej,
    Synpunkter på dessa motorer, bra eller dåliga?
    Har en ESM Spitfire där det ska räcka med 90CD.
    Ska jag gå upp ett steg till 130CD eller 120SP?
    Finns andra alternativ? Tacksam för synpunkter och förslag.

    M.V.H.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  2. #2
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 508
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kolla om du behöver vikt i nosen - eller om modellen blir framtung. Välj en 120'a SP eller 130CD om vikten inte är ett problem.
    120SP är ju kul för då kan du ha en mycket större propeller.

    Det är lätt att kolla upp tyngdpunkten med en enkel formel.

    Återkommer med tips på det.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror du ska stå över SP:n ,misstänker att din idé är att inget ska sticka ut.
    Det funkar inte alls för det är få motorer som jag har testat som går så varma som just SP varianten,förresten har jag inte helt klart för mig varför kylflänsarna går åt "fel håll" på den som jag ser det..
    130 CD kan nog vara ett helt OK val,lagom till den spitfiren.90 blir för klent.
    Den flyger med en 90:a men tappar ordentligt om man försöker svänga..
    Annars så flyger den bra med vilken 120:a som helst så det finns en del o välja på
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 508
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Här är en liten förklaring på hur man kan ta reda på tyngdpunkten på sin modell. Kanske en bra idé innan man bestämmer sig för vilken motor man vill ha.

    http://www.airmedia.se/Mass-And-Balance.htm

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5
    LennartAs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    23
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    TMF, Tullinge Modellflyg

    Standard

    Hej igen,

    Om man skulle tänka sig en bensin moter, DLE-20 eller RCGF-20.
    Fördelar nackdelar? Troligtvis så kommer något sticka ut men det kanske man inte kan komma ifrån?
    Men å andra sidan, det är kanske inte det som är viktigast.........
    Just nu står det och väger RCV 130 CD eller DLE-20 kanske RCGF-20, råd tips till en som är osäker på vad som blir bäst?
    Har bara erfarenhet av metanol motorer. Spitfire:n är 1779 mm/71"

    M.V.H.
    Lennart
    Flyger
    Easy Glider PRO, T28 Trojan 140 (el) FMS
    UcanDo 60 (saito 72), FunCub XL
    Extreme Flight MXS 60 storlek, F-27Q Stryker Parkzone.
    Multiplex Profi tx 16
    Multiplex Royal Pro 9, M-Link

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror du ska ha 4-takt storlek 120, RCV 130 eller bensin 26cc. Jag tror bensin 20 cc blir för liten. Vad som är bäst för dig är väldigt svårt att veta, är priset på bränsle viktigt så är bensin bättre (drar mindre + lägre literpris). Är kladdet viktigt så är bensin bättre (2-3% olja), är lukten viktig så är metanol bättre.
    Jag har precis skaffat min första bensinare, men vi har problem med lukten, så planet får nöja sig med garageplats i stället för källaren.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Rcv 91 cd?
    Av Thomas i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-04-07, 10:23
  2. RCV motorer
    Av jpflyg i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-15, 07:09
  3. Fatshark RCV 922
    Av Ryssen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 21:24
  4. Rcv
    Av bokis i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 21:00
  5. RCV 120
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 15:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •