Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Kalla fingrar.

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vinterflyg med skidor på kärran är väldigt trevligt bara vädret är hyfsat vilket det säkert är snart.
    Och inte behöver man nån plogad bana - bara att sätta på ett par skidor som sagt. Sen underlättar det ju om man kan landa/taxa till den plats där man står för att pulsa i djup snö är ju inte det allra roligaste med vinterflyget...
    Jag har köpt en Turnigy-bag som förhoppningsvis levereras inom kort och skall testa uppvärmning via dosorna med kolstavar i (finns hos närmaste fisketillbehörs-affär).
    Men det går bra även utan dessa tillbehör - det gäller bara att skydda sändare/händer från den kalla vinden och gärna ha ett par tunna handskar på. Sen kan det också underlätta om man isolerar spak-topparna för dessa leder över mycket kyla i fingrarna. Ett par lager krympslang kan räcka - annars får ni väl göra er egen innovation...
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    hej,
    Jag flög ute när det var ca 15 grader kallt vid jul två dagar i följd på ett "fält" (5 x 30 m) jag plogade upp på isen. Jag använder Raydiowarm sändarpåse och 2 st Hot Rox handvärmare i den, fastsatta med kardborre. Funka bra. Raydiowarm passar säkert inte alla, bl a är de runda hålen man sticker in armarna i lite i trängsta laget när man har jackärmarna som man gärna vill ha in en en bit där (man kan dock ta bort själva ringen med resåren så blir hålet större). Vinylrutan immar förstås igen men det gör inte så mycket tycker jag. Värre är att vinylrutan har en tendens att hänga ner så att de tar i spakändarna (löste jag genom att sätta på en sändarbalanserare som håller uppe vinylrutan som en tältpinne ungefär). Visst kostar en Raydiowarm en slant och två Hot Rox är heller inte gratis men jag räknar med att de håller i många år och de fungerar ju faktiskt (för mig i alla fall). Att flyga med kalla fingar är ingen höjdare så med värme i sändarpåsen tycker jag det blev riktigt behagligt. Läste på nåt ställe en kille som hade en sån där Hobby King sändarpåse utan nån värmekälla i påsen och han tyckte det var OK bara att ha sina egna händer som värmestrålande källa. Men jag flög så pass mycket de två dagarna i julas att batteriet i bägge Hot Rox tog slut och då tyckte jag det blev riktigt kallt åt händerna, så skillnad är det helt klart med en värmekälla i sändarpåsen. Och en sak är jag övertygad om när det gäller vinterflygning: eldrivet ger minimalt med meck och optimalt med flygtid - i alla fall för mig. Mitt i vintern är det inte ljust många timmar så då vill man ju flyga och inte sitte ute i snön och mecka. Jag trodde faktiskt det skulle bli strul med accar, elmotor, fartreglage, laddning, driftstid eller nåt annat när det var så kallt som 15 grader minus men inte ett enda problem (annat än ett servo som la av men det upptäckte jag på marken före en start som tur va - sidoroderservot men det byttes snabbt).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_03.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	18143   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_04.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	18144   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_05.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	18145   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elflyg_2010-12-29_02.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	18150   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elflyg_2010-12-29_03.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	40,1 KB 
Id:	18151  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_07.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	21,5 KB 
Id:	18148   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_10.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	44,6 KB 
Id:	18146   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_11.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	18147   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elflyg_2010-12-29_07.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	54,7 KB 
Id:	18152   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HotRox_01.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	18153  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HotRox_02.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	42,0 KB 
Id:	18154   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vinterflygning_10-12-28_13.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	50,2 KB 
Id:	18149   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	balanserare.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	18155  
    Senast redigerat av bem den 2011-01-14 klockan 14:52.

  3. #23

    Standard

    För några år sedan köpte jag ett fodrat tyg typ täckjackstyg på en tygaffär, en stuvbit som kostade ingenting typ. Av den sydde jag en väl fungerande muff. Radion alstrar dessuom en aning värme som faktiskt gjorde nytta, frös inte ett dugg om händerna. Muffen ska när som helst få göra tjänst igen efter några års vila.

    /Mats

  4. #24
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Vem behöver bygga nått själv när man kan köpa en sån här för under hundralappen?

    http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=11738

    Bifogad fil 17134
    Jaha! nu blev det ett impulstryck på köpknappen, tack så mycket
    Men det var ju andra saker jag behövde också så det gjorde inte så mycket
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Mycket intressanta förslag, fundera på skaffa något framöver kanske, har 2st ack å flyga på å klarar mig rätt så bra utan handskar upp till ca -10 men vore fint å ha nå varmt över händerna.

    Är vintern verklig så bedrövlig? isåfall tycker jag nästan synd om er. Själv älskar jag vintern då det är -10 å varmare. ska försöka lägga upp lite bilder å kanske någon film framöver. mycke nöje i snön

  6. #26

    Standard

    Vintern är en härlig årstid särskilt om man gillar att åka skidor. Men fram i mars kan jag ibland tycka att den blir väl lång även här i södra delarna av Norrland. Men den är väl ännu längre i Vilhelmina än här ut vid kusten. För den som har långt till modellfältet öppnar sig ju helt andra möjligheter på isar och andra öppna fält.

    /Mats

  7. #27
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Just idag är vädret väldigt vackert här... men tempen är något för mycket åt den kallare sidan... -26 just nu.

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vintern är en härlig årstid särskilt om man gillar att åka skidor. Men fram i mars kan jag ibland tycka att den blir väl lång även här i södra delarna av Norrland. Men den är väl ännu längre i Vilhelmina än här ut vid kusten. För den som har långt till modellfältet öppnar sig ju helt andra möjligheter på isar och andra öppna fält.

    /Mats
    Den varar ju en fram te 1maj om vi går efter skoter säsongen, sen så ligger ju snön kvar ett tag till. Som tur är så gillar jag ju vintern och tycker därmed ej att den är en plåga. dock den här kalla tiden som vart så här långt kan jag inte påstå att det vart alltför trevligt. men bättre blir det.

    Men gött med alla förslag för kalla fingrar om vi skall hålla oss till topic, har en del å fundera på vad man skall införskaffa då ekonomin ordnat sig. Kommer en förhoppningsvis riktigt bra vår framöver så då vore det kul å ha grejer så man kan vara ute mycket.

  9. #29

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Gör minusgrader till plusgrader

    Den inställning man själv har till minusgrader betyder antagligen lika mycke som vad man pälsar på sej för ett flygpass där ute bland snö och is. Men den som är fri och öppen för annat har en bra chans att byta miljö har jag sett. En känd tillverkare inom modellflygbranchen söker folk för olika typer av arbete i ett varmare klimat:
    N.N is hiring again! 7/01/2011
    Want to live and work in Hong Kong?
    N.N. has a number of positions open in its Hong Kong office for passionate R/C enthusiasts.
    If you're ready to live in a vibrant and exciting international city and open to new cultures and experiences then send your expression of interest to nn@nn.com with a CV plus a brief discription of yourself and your background.
    Attractive accommodation and salary packages available to talented individuals.


    Med lite tur så kanske "dä ä bar å åk"....
    Stig

    (PS: N.N. står för hexTronik Limited om någon undrat)
    Senast redigerat av Stig H. den 2011-01-19 klockan 13:20.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Liknande ämnen

  1. Kan man kalla det för nostalgi?
    Av pilotkalle i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •