Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: HK401 gyro

  1. #1

    Standard HK401 gyro

    Hejsan.

    Tänkte höra efter vad som jag bör byta för att få till stjärt rotorn att hitta sitt centrum.

    Har ett HK401b gyro.. har testat med två olika servon, Ett HXT900 samt ett GWS HPX.

    Båda betér sig lika. De centrarar fint när man kopplar in spänning. När man sedan börjar röra på roderspaken fram och tillbaka hittar den sitt centrum. Men om man trycker tre till fyra gånger åt ett och samma håll så står den nästan max åt det hållet man trycker.

    Vad kan felet vara?

    Mvh Micke

  2. #2

    Standard

    Kan tillägga att jag är helt grön på detta område. Alla svar är välkomna.

    Kan man skifta detta gyro mellan HH mode och ratemode? Har en DX6I sändare.

    Mvh Micke

  3. #3
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Kör du i Rate mode, så återgår servot till neutral läge.
    Kör du i HH så stannar servot där du släpper den.

    kör du i digitalt läge eller analogt från Gyrot? har för mig att det går att välje det som på ett GY401.
    Kombination HK gyro och HXT900 är enligt min erfarenhet inget bra kombination.

  4. #4

    Standard

    Okej, gyrot står på analogt. Ska testa med ett digitalt servo och se om den kombinationen blir bättre.

    På tal och HH mode och Rate mode. Vad flyger man bäst med?, antar att det är rate mode?

    Mvh Micke

  5. #5

    Standard

    De bästa är HH. Slå ej om till DS för digitalt servo om du int har digital servo. Du kan få en röksignal och trevlig doft då.
    Manual för HK401B gyrot

    Du kan ändra gain från radion. HH så lyser dioden (röd). I rate är den släckt.

    51%-100% gain är HH. Högre värde hårdare hållning. För hög gain ger viftande sjärt.
    49%-0% är rate. lägre värde ju högre gain. För hög gain ger samma resultat som i HH.
    50% är 0 i gain. Gyrot avslaget.

  6. #6

    Standard

    Då löste det sig.

    Hade gyrot inställt på 50% i radion. Alltså avslaget.

    Tack Mvh Micke

  7. #7

    Standard

    En fråga till ang detta gyro. Har två HK401 gyron på två olika helikoptrar.
    När jag startar allt ser det bra ut. Gyrot lyser rött för HH mode och man startar att flyga. Trimmar lite och ser sedan att gyrots röda diod blinkar. Det slutar inte för än jag startar om allt.

    Detta sker på båda gyrona. Detta bådar inte gott.

    Vad göra? :S

    Mvh Micke

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    Varför ska du trimma?
    driver den så är det troligtvis nån annan inställning,mekanisk eller i gyrot...kanske för låg gain.
    att det börjar blinka är inte konstigt. när helin står på backen och initierar så känner den ju av "nollpunkten" och i samma sekund som du trimmar så är det ju inte nollpunkten längre...man har som "raderat" nollpunkten.
    sen tror jag fktiskt också att det är s att om man trimmar i HH läge så går man ur det och in i RATE...
    nu är jag inte 100 på allt det här...har varit borta ur helihobbyn ett tag så jag är lite ringrostig...:P

    men killar med stenkoll finns på rcheli.se

    Mvh Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  9. #9

    Standard

    Hej på er.

    Har nu bytt ut mina tail servon mot digitala. Ett MKS DS470 och ett Fusonic D-
    9257.

    Båda servona vill surra/spraka i viloläge.

    Har ställt om till DS = ON, Delay = 0, Travel är ca 100 - 110 på båda gyrona.

    Gain = Allt ifrån 100 ner till 52%

    Spectrum AR6200 och AR6210

    Kan tillägga att Fusonic servot låter lite när den är direkt ansluten till mottagarna med.

    Är detta normalt gällande digitala servon?

    Mvh Micke


  10. #10

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej,
    OM du har HH-läge och dvs mer än 52% så står servot kvar i det läge du släpper spaken i. Prova att med avslagen helikopter vrida helin på ett bord eller på marken så ser du att då kompenserar gyrot åt andra hållet (stjärtbladets bakkant ska peka åt samma håll som du trycker stjärten).
    Om du även justerar via sändarens trimläge så ger du ett konstant spakläge åt samma håll dvs helikoptern fortsätter att driva / rotera åt detta håll. KÖr du i HH-läge så ska du aldrig använda sändarens trim; ändra mekaniskt om du behöver flytta mittläget, normalt så hittar servot normalläget vid flygning.
    Det är helt normalt att digitala servon surrar i normalt tillstånd, blir de däremot stående i ändläge så kan de bli överhettade. Därför ska man justera max utslag /limit via gyrots ena potentiometer så att servots maxläge stoppar före att bussningen på axeln stångar mot ett ändläge.
    Med låg gain i rate-mode så kan helin driva åt olika håll beroende på hur väl man mekaniskt justerat in helikoptern.
    Beroende på hur snabbt servot är så kan man justera delay. Ett riktigt snabbt servo på 0,06 -0,08sek ger delay på 0, annars öka lite.

    MVH Tomas

  11. #11

    Standard

    Tack för det snabba svaret.

    Alltid lär man sig nya saker

    Mvh Micke

Liknande ämnen

  1. Gyro programmering
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 18:16
  2. Gyro inställningar.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 17:14
  3. Gyro på sidrodret
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:03
  4. Placering av gyro
    Av Lancair i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 21:55
  5. Gyro
    Av MrJet i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •