Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Storlek/styrka på servos?

  1. #1
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Cool Storlek/styrka på servos?

    Hejsan!

    Till att börja med tänka jag säga att jag är grön inom byggandet av flygplan, jag har har tidigare bara köpt beggade/färdigbyggda plan.

    Jag ska snickra ihop någon ARF sats typ 40-size och har börjat kolla runt efter servos... vilken uppsjö!

    Vilken storlek ska man sikta på? 9 grams med 1,5kg torque, 16 grams med 2kg tourqe eller större?

    Dem servos jag kollat på är dom billiga varianterna man snabbt hittar på ebay, duger dom till en nybörjare?

    Tacksam för svar! Mvh Samuel

  2. #2
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej till mina 40-size har jag vanliga standardservon 2,0- 3,5kg i kroppen och miniservon i vingarna om det finns plats annvänder jag även standardservon där det har jag annvändt i många år och det funkar för mig
    Mvh Trapperwolf

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Dem billiga varianterna på ebay tycker jag inte att man skall använda, man får (oftast) vad man betalar för.
    De är väl helt ok till ngn liten innomhus foamie där det inte gör ngt om ett servo eller två servot pajar men på ett riktigt plan så behövs riktiga grejor.

    En liten tumregel är väl att ha minst det vridmoment på servot som planet väger. Heltokigt förståss att jämföra vridmoment med vikt men det funkar som en grov uppskattning...

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det cox skriver kan jag delvis hålla med om men olika delar fodrar olika kraft..Jag är inget snille på det här men sidroder (om du tänker kniva med den) så ja ,samma kraft vikt skulle jag nog ta och har den sen sporrhjulsstyrning så åtgår det en del till den på backen..Höjdroder beror på vad du ska ha en till,för mina fisflygningar med måttliga utslag och att jag använder hela servots slaglängd så kommer man långt med vanliga futaba 3003 standardservon..
    Skev fodrar inte mycket kraft för den typen av flygningar heller,men det är som sagt skillnad om man ska flyga hårt med den eller lunka runt..
    Det som tar mest kraft på mina kärror är klaffen faktisk,är det lite storlek på planet/klaffen så äter den kilon,det är ju något som ska fällas ut mot fartvinden..
    Nåt som jag helt instämmer i är att man SKA köpa servon som man vet är kvalitet,ofta så finns det en hel del o läsa på nätet om erfarenheter men köper jag Futaba,JR, Hitec så vet jag vad jag får och kankse jag har haft tur men dessa märken har funkat bra för mig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Misstänkte nästan att det var så som ni skrivit. Tyckte att det var lite väl billigt med ebay-servosarna.

    Men nu vet jag i alla fall en del om vad man ska ha som riktmärke när man letar servos!

    Tack för svar!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ska du köra förbränningsmotordrivet rekommenderar jag att du unviker de allra minsta servona även om de ger tillräckligt med dragkraft. Detta eftersom deras växellådor tenderar att ta mycket stryk av vibrationer från motorn. Vanliga standardservon har kanske inte så mycket mer dragkraft, men deras växellådor är oftast betydligt stabilare. Jag har aldrig märkt av att sporrhjulsstyrning kräver speciellt starka servon, det räcker med ett vanligt standardservo för flygplan i 40-strolek.

  7. #7
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Kan man använda servos som denna?
    http://www.autopartner.se/hitec-hs22...-90-c-431.aspx
    Hitec HS-225MG 4.8kg 0.11s

    Förresten, vad är skillnaden mellan digitala och analoga servos?

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nisseflygare Visa inlägg
    Kan man använda servos som denna?
    http://www.autopartner.se/hitec-hs22...-90-c-431.aspx
    Hitec HS-225MG 4.8kg 0.11s

    Förresten, vad är skillnaden mellan digitala och analoga servos?
    Detta är lite lättare och samtidigt starkare än de andra rekommendationerna, och därför lite dyrare. Men det räcker alldeles utmärkt. Ett digitalt servo har en reglerkrets som styr servot med full styrka oavsett utslagsändring, det drar därför mer ström, ett analogt ger svagare styrsignal vid mindre utslag. Du märker skillnaden om du konstflyger eller flyger helikopter.

    Jag använder digitala servo i vissa modeller om jag tänker hovra. Då använder jag det bara i höjd och sida.
    fredrik

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tänk bara på att det är andra mått på 225 servot som inte passar rakt av i en ARF kärra,de brukar ha fästen anpassade för servon i standardstorlek,annars så är det ett kalasservo.
    Michael,jag har själv haft,och sett andras kärror som har en "L" formad sporrhjulsfäste som drar flygmaskinen i sidled när den står still på backen och använder sidrodret,man brukar höra surret av servot som står o stångar..
    Spelar ingen som helst roll när den flaxar iväg dock..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Ok nu börjar det klarna lite!

    Om man nu ska ha standardstorlek på servos så kanske detta är ett alternativ?:
    http://www.autopartner.se/hitec-hs62...899-c-432.aspx

  11. #11
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Rotade lite i en låda med blandade saker jag fick med när jag köpte 3 st flygplan som en kille aldrig byggde färdigt. Är dom något att satsa på?


    Dessa servos vet jag inget om/hittar ingen info. Vet ni något om dem?
    2 x Sanwa SM-391
    1 x Sanwa SM-392
    3 x Topaz 1000
    4 x Super Tec S 3002/2BB


    2 x Futaba S3302

    Torque 8.0 Kg/cm
    Speed 0.19 sec/60°
    Dimensions 59.2 x 28.8 x 49.8mm
    Weight 103g

    3 x Hitec HS-422 (monterade i påbörjat modellbygge)
    Dragkraft: 3,3/4,1
    Vikt: 45,5g
    Mått: L40,6 X W19,8 X H36,6mm

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Funkar alldels utmärkt till en .40-.60 kärror!

    Sanwa servona är från annu dazumal, runt 1980, men funkade bra då. Har för mig att de har ca 2,5kg dragkraft (mätt 10mm ut på servoarmen).
    "Topaz" var något som Slotcar i stockholm tog hem för tjugotalet år sedan,bör funka bra de också.
    Super tec har jag aldrig hört talas om...kolla på nätet!

    Futaba servot verkar vara ett 1/4 skala servo (alltså gjort för större bilar och flygplan) av vikten att döma, antagligen 10-15 år gammalt.
    Hitec 422 är standardservon vilka funnits ca 10-15 år, funkar bra.

  13. #13
    nisseflygares avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    16
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Tack för info!

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Super tec har jag aldrig hört talas om...kolla på nätet!
    Super tec heter egenligen J Perkins SuperTec
    . Det du pekar ut tror jag är ett Standardservo

    Innan du använder gamla servon i en modell måste du kolla att de fungerar. Torrkör dem för att lyssna om de har problem med kuggar eller ändlägen, om det rasslar så släng, om det rycker så släng, om det har lång fördröjning innan utslag så släng. Kör servot och håll emot rodret med handen. Då ska servot flytta flygplanet i stället. Orkar det inte detta så orkar det inte flytta rodret vid flygning.

    m.v.h. ///Fredrik
    fredrik

  15. #15

    Standard

    När man läser en del svar i denna och andra trådar om servon så kan man få uppfattningen att servot och rodret skall lyfta hela flygplanets vikt vilket jag tycker verkar lite konstigt. Att t. ex servot skall orka dra lika mycket som flyplanet väger. Om det vore riktigt skulle det krävas en ganska stor armstyrka för att flyga en fullstor Cessna. Vet inte hur mycket en sådan väger men några hundra kilo torde den väl väga. Även en Extra med en tomvikt på c:a 680 kg flygs ju med enbart muskelkraft. Det är väl vingarna och vid knivegg kroppen som bär upp flygplanets vikt medan rodret ändrar riktning och anfallsvinkel på planet. Jag kan förstå att det krävs en det av sidrodret vid knivegg.

    Detta inlägg ska läsas mera som en undran än som om jag skulle veta vad jag pratar om Har bara lite svårt att få ihop det. Jag flyger själv en 1/4 Cub på 9 kg med billiga Futaba och Hitec standardservon utan problem. I och för sig har den ju dubbla höjdroder och ett skevroderservo i varje vinge.

    /mats

  16. #16

    Standard

    Har finns en användarvänlig kalkylator. Frågan är förstås i vilken mån man kan lita på resultaten..
    http://www.dwfoamies.com/Morgantech/...0Caculator.htm

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E Visa inlägg
    Har finns en användarvänlig kalkylator. Frågan är förstås i vilken mån man kan lita på resultaten..
    http://www.dwfoamies.com/Morgantech/...0Caculator.htm
    Hej
    Jodå det är fysisk rätt beräkning. Men den tar inte hänsyn till några som helst marginaler. Så den kraft som det står krävs är absolut minimum på vad du behöver. Tänk på att du t.ex. sällan flyger med 45 graders skevroder i full hastighet. 45 graders utslag är en rätt kraftig broms.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Att välja MW styrka på video tx/rx
    Av jesse78 i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 17:44
  2. Svärmor ger styrka
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 10:49
  3. Giv mig styrka
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 09:59
  4. Spektrum servos
    Av Glawe i forum Elektronik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 09:52
  5. Servos
    Av Glawe i forum Elektronik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •