Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sanwa RD-8000 35MHz-sändare funkar konstigt

  1. #1

    Standard Sanwa RD-8000 35MHz-sändare funkar konstigt

    Har inte provat jättemycket, men det verkar som att den klarar endast Single Conversion-mottagare mitt i allt. Kan det va så?! Förut funkade Dual Conversion-mottagarna också. Så nu funkar inte min Raptor 50 V2 eller min Pilatus Porter PC-6 som jag tänkte flyga i vinter och inte heller min Cessna 182 Skylane jag tänkte börja köra in i vår. Ingen kontakt. Men de andra funkar klockrent. Liksom va tusan!? Har inte ändrat modellminnena och de funkade förut.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tjo har med en sådan, du får ställa in till PCM i menyn så skall det nog funka! Standard är att den står på PPM.


    //Sebbe

  3. #3
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Ja,Micke dags att gå byte till 2,4 ghz då bättre än problem med detta ???

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  4. #4

    Standard

    Den har ju funkat förr med mina PPM dual conversion-mottagre. Har ingen PCM-mottagare. Menar du att det ändå kan funka? Borde ju inte funka att köra PCM på en PPM-mottagare?

    2.4GHz, jo det kör jag redan med min Futaba 10C, men jag har typ 11-12st 35MHz-mottagare och 4st 2.4 och har 16 grejer som ska styras. =) Hatar plocka runt mottagarna kors o tvärs o ställa om hela tiden då ingen av mina sändare (3st) har mer än 10 modellminnnen.

    35MHz funkar nog fortfarande för det funkade bra för 3 år sen. ;-) Det är ju som med bildskärmar. Tjockskärmar funkar inte mer, det är endast plattskärar som funkar nu, så ni vet.

    Men men... ska testa lite mer. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Föresten, min Futaba 10C är en sån där med bägge moduler ju! Kan köra 35Mhz från den ocskå. =) Men den har fortsättningsvis bara 10 modellminnen, eller har den fler. Hm... Har en JR 8-kanals-sändare också. Får väl byta lite. Har gillat Sanwan, smarta menyer, enkel, allt har funkat i bra i den. Aldrig krånglat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    CAMPac minne till din radio och du har 48 modeller i minnet.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7

    Standard

    CAMPac, justja, har ju plats för det. Hm! =)

    Men åter till Sanwa-sändaren... har provat lite nu.
    Vissa mottagare funkar bra, andra inte. Jag fattar ingenting.
    Det är ju uppenbart att flera mottagare inte slutat fungera samtidigt.
    Som det är nu så har en JR, några Futaba samt lite andra udda märken slutat funka, dvs ingen reaktion what so ever, eller störningar.
    Medans några andra funkar hur bra som helst!!!
    Och en funkar lite märkligt: Höjd funkar klockrent, skev rycker o har sig när jag rör sändaren, gas funkar bra, sido funkar ibland.
    Jag har testat olika mottagarackar.
    Jag har testat olika sändarackar.
    Jag har testat olika sändarkristaller.
    Jag har testat olika mottagarkristaller.

    Jag börjar tro att antennen har gett upp, den har nämligen varit i två delar, dvs ena "teleskop"-delen har hoppat ur, men den gick att sätta tillbaks. Och så har jag flugit snart ett år. Ingen ändring på den sen dess dock.

    Fattar ingenting! Tips?

    Sändaren har ju sin kristall, men de mottagare som har dual och single conversion, det har väl inget med sändaren att göra? Eller sänder sändaren ut flera olika signaler samtidigt så att både single och dual conversion funkar mot den?

    Nu när jag testade den mottagare som funkat bäst efter detta joxande började, så har den med börjat få servona att spela fan, nästan hela tiden. Men funktioerna, dom går igenom.

    Det enda som hänt sen det funkade:
    1 - Jag kopplade in en Futaba 10C-ack (den har omvänd polaritet) kan det ha fått "vissa funktioner" att ge upp?!
    2 - Jag var ut på isen och skulle flyga heli, det var typ -10.

    Borde jag gå igenom alla lödningar?
    Har någon en antenn föresten?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Och inte fattar jag hur man ställer in frekvensen i min Futaba T10CP!!! Står ju inget nånstans i bruks.
    Har ställt in den på PPM. Sen då? Hur ska sändaren veta att jag vill använda tex kanal 76 och 35.160?
    Modulen är i och vald.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Satte över Futaba T10CP-35MHz-antennen till min Sanwa RD8000. Nu funkar tre olika Futaba-mottagare samt två olika Hitec. Men JR-mottagaren samt två 35MHz-mottagare till två depronflyg, funkar inte. Bit på den ni!!! Allt har funkat förut. Öööö...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror du har pajat slutsteget i din sanwa. Detta har gjort att frekvensen krupit så långt att dual-conversion inte hittar sändaren, medan singel-conversion (som tar cirka 3 frekvenser i alla fall på nära håll) fungerar. D.v.s säg att du har kanal 71 i din sändare, den har p.g.a. vänt batter krupit till 71,5 Dina singel conversion tar 69,70,71,72,73 och allt där emellan men med väldigt kort räckvidd på allt utom 71. Dina dual-conversion missar sändaren. Du behöver inte leta dåliga ledningar då du har förstört effekttransistorerna. Skicka in på service innan du tappar ett plan med denna sändare hälsar
    //Fredrik
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Ah kan det va så! Jag testade för nån vecka sen 10 av mina mottagare, 6 funka och 4 har slutat reagera med Sanwan. Har 4 till. Här är några av de jag testat, de övriga är likadana eller noname för parkflyers.

    Funkar BRA!
    - Futaba R136F 6-channel
    - Futaba R137F 7-channel
    - Hitec HFD-08R0 Dual Conversion
    - Hitec Electron 6 Dual Conversion
    - Futaba DP-R138DF Dual Conversion

    Stendöda mitt i allt
    - JR R700
    - Hitec HFD-08RD
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    freddan, tror du nog är in på rätt spår. Jag tog den mottagare som funkade bäst (Futaba T136F). Använde vanlig ack (Sub-C NiMH 4.8V), o vanligt funkande analogt servo (Futaba S3001). Och så testade jag. Ju närmare jag satte mottagarantennen mot den fullt utdragna sändarantennen, desto bättre funkade servona. Räckvidden är typ max 1m, men helst bara max 10 cm.

    Så frågan är... jag köpte sändaren 2006 för 335€ för komplett paket med servon, mottagare, laddare, ackar. Vad kan det vara värt idag, vart skickar man på reparation och vad kan det kosta? Värt?

    Kanske den lokala TV, stereo, radio-reparatören kan fixa detta? Måste nästan prova med dem... Annars blir det köra JR 8-kanals eller Futaba 10-kanals för 35MHz i fortsättningen!

    Sablar i så fall... Sanwan har ju vart klockren som sändare. Förutom att 35MHz-teknik med single conversion inte är nån höjdare. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Du kan skicka den på service/rep till Baltechno.
    mail@baltechno.se.
    Kolla med dom.
    Mange

    Jet-Skåne

  14. #14

    Standard

    Tack för tipset. Provade först lämna in den till den lokale reparatören för att se vad dom kan åstadkomma. De skulle kolla lödningar och de komponenter de kunde mäta. Så, får se får se...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Konstigt
    Av Stig H. i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 12:22
  2. Kort antenn till 35Mhz sändare.
    Av Jan-Eve i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 17:42
  3. något värde i gamla Sanwa-sändare?
    Av DennanHMFK i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 16:23
  4. Konstigt!
    Av Kamikaze i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •