Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Cularis som snart ska upp i det blå

  1. #1
    Miickes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    21
    Klubb
    Borås modellflyg klubb

    Cool Cularis som snart ska upp i det blå

    Hej är tacksam för heta tips gällande cularis el seglre innan jag slänger upp den i luften med ritningens beskrivningar =)=)

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag antar at du redan har provflugit och att det gick alldeles utmärkt. Det var också det jag tänkte komma till. Multiplex byggbeskrivningar brukar ofta ligga riktigt bra på trimlägen för vad man vill ha till att börja med. Om du inte redan har flygit med kärran så skulle jag säga, trimma den precis som de skriver i bruxen och kör så det ryker!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #3
    Miickes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    21
    Klubb
    Borås modellflyg klubb

    Standard

    Ja jag har flugit ett par gånger och är rigtigt nöjd den seglar bättre än jag trode från början =)=)=)

  4. #4
    Benpas avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    101
    Jobb
    IT Pröffs, Snilleblixten spekulerar
    Klubb
    Anrås flygfält, Tanumshede/Grebbestad.

    Standard

    Tjenna!
    Jag började med tyngdpunkten som var angiven i manualen, tyckte att den betedde sig lite skumt, sjönk snabbt mm, flytttade bak tyngdpunkten ca en halv till en cm till, då var det perfekt, men känns planet redan ok för dig, så behöver du ju inte ändra på något
    Helt fantastisk känsla att segla omkring med Cularisen, ser fram emot lite varmare väder.....så skall den få sig en omgång till
    // Benny Pålsson
    min youtube kanal: www.youtube.com/mrbenpa

    /Multiplex Funjet Ultra/Cularis/Blizzard/Funcub/ Flygande Vingar/ Futaba 7c FASST/ Frsky Taranis Plus SE/RacerrrDrönare blabla.......

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Du är på helt rätt spår med att flytta bak tyngdpunkten.

    Om du inte gjort det redan så gör ett dyktest. Sätt planet i en 45graders dykning (från planflykt på tillräckligt hög höjd vid vindstilla) och kolla hur den beter sig. Om planet rätar upp sig kan du flytta bak tyngdpunkten. Om planet dyker mer ska du flytta fram tyngdpunkten.

    Ställ in tyngdpunkten så att planet med neutrala roder mycket sakta rätar upp sig mot planflykt. Då har du nått en perfekt tyngdpunkt för termikjakt.

    Detta läge är på gränsen till baktung vilket gör att planet blir mer känsligt på höjdrodret. Därmed kommer du kunna trimma ner roderutslagen på höjdrodret eftersom mindre roderutslag ger mindre luftmotstånd och mindre luftmotstånd ger bättre flygtider.

    En annan trevlig detalj är att planet kommer att indikera termikblåsor mycket tydligare så genom att lyfta nosen om du kör rakt in i en blåsa och trycka ner nosen när du kör ur blåsan. Titta efter ett motsvarande beteende på vingspetsarna. om du kör igenom ytterkanten på en blåsa till höger om planet kommer den högra vingspetsen att resa sig en aning och försöka trycka planet åt vänster. Då vet du att det är dags att kurva åt höger och så vidare...
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Multiplex Cularis 2610mm?
    Av Ålänning i forum Segel och Hang
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 14:25
  2. Någon som flyger mpx cularis
    Av lixxer i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:57
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 22:05
  4. Multiplex Cularis
    Av T5 i forum Segel och Hang
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 16:41
  5. Multiplex Cularis
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •