Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Konstruktion av vinge

  1. #1

    Standard Konstruktion av vinge

    Hej, håller på med ett konst(-igt)flygplan och är lite kluven i hur jag skall bygga upp vingen. (första scratch byggda planet jag gör)
    Det är en "metanolkärra" med ca 140cm spännvidd, skevroder försed.
    Tänkte att det finns säkert många här med god erfarenhet kring olika konstruktioner, med för/-nackdelar kring de olika.
    Jag har funderat både på (någon) konventionell balsavinge, foam eller hel-komposit.
    Vill hålla nere vikten så gott de går. Skall kanske nämna att det är två vinghalvor som skall byggas.

    Alla goda råd mottages tacksamt!

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du ska flyga konstflyg tycker jag att du ska välja naca0014 som profil. Bygg med spryglar och huvudbalk, och turbulenslister 3-4 stycken. Huvudbalken placeras där profilen är tjockast. Den är av furu, allt annat är av balsa. Låt skeven sitta "bakom" vingprofilen. Webbar hela vägen mellan huvudbalk (ovansida) och huvudbalk (undersida). Rita spryglar gör man med profili2

    För ett exempel så se mitt bygge av Poison på andra forumet.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-03-31 klockan 16:31.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Såg fint ut!
    Har funderat en del på dessa "klassiska" konstruktioner av balsa, dom funkade ju fint alla år innan "de nya" materialen kom in i bilden. Jo, NACA 0014 är väl vanligast på konstflygmaskiner, fast jag väger lite mellan några andra.

    Jag borde egentligen sätta mig och rita upp allt i CAD, men har inte känt det nödvändigt än. Fast skall jag få fram spryglar etc är det nog enklast. Men då skall jag ha bestämt mig för att bygga dom så... Hmm... Dessa beslut!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Enklast är att lägga ut ett stort pappersark på golvet och rita! Så har jag gjort med alla mina kärror (Sting, J2:an , Tsunami, Shoestring , HS 129) jag publicerat i modellflygnytt och Allt om Hobby.
    Glöm allt vad profiler heter, åtminstone namnet på dem! Det viktigaste är att komma ihåg vad de olika profilerna ungefär har för egenskap.På konstflygmaskiner så gäller helsymetrisk profil. På högvingade nybörjarkärror, semisymetrisk eller platt undersida.
    Kom ihåg: Det är inte "rocket science" vi sysslar med! Flyg är lika mycket konst!

  5. #5

    Standard

    Jo, det var som Engelsmännen sa; "Ser det bra ut, flyger det förmodligen bra också!"
    Har kört en hel del simuleringar på olika vingar, men detta är för att (som du säger) få ett hum om vad som funkar på vilket sätt.
    Efter jag har täljt, hamrat och bankat ihop vingen skulle jag nog tro att profilen inte är helt hundra lik det som visas på datorskärmen ändå.
    Jag lurade mest på vilka/-en material/konstruktion jag skall välja. Har lite beslutsångest... Kroppen (flygplanets alltså) skall målas sen, så det är lite kring detta med passande färger beroende på material val jag lurar på.
    Fast det är ingen altartavla! Vikt och hållbarhet är viktigast.

    Tackar för de goda råden!
    Senast redigerat av NitroVein den 2011-04-01 klockan 15:50.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroVein Visa inlägg
    Vikt och hållbarhet är viktigast.
    Vilken slags hållbarhet är du intresserad av? Landning i ruffen i kanten av hanget? Krock med den där stolpen eller trädet i kanten av flygplatsen?
    Vacumbaggar är väl hållbarast mot både och. Men klassisk sprygelbygge mest lättlagat. Om man förstärker framkanten av sprygelvingen med lite furu så är den ganska hållbar. Och om man sen klär D-lådan från huvudbalk till huvudbalk över framkanten med 0,4 mm plywood så blir det starkt, lätt men lite dyrt.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Det är väl en och annan tuff landning som jag vill att den skall klara.
    Trän brukar jag försöka motorsågen till...
    Men även lite G-krävande övningar behöver den klara.
    Jag tycker inte det är nödvändigt att den är lätt att laga.

    Jag har varit inne på att gjuta vinghalvor i glasfiber och limma ihop dom med några spryglar i mellan.
    Fast frågan är om det inte blir mer hållbart (och där igenom) lättare med cellplast kärna.

    Har inte provat att skära ut i cellplast, kanske skulle prova detta...

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    A och O när det gäller egenkonstruktioner är att hålla modellen lättviktig!
    Foam (friggo) är lättarbetat, men tungt.
    Sprygelkonstruktioner är oftast lättviktiga, men lite klenare.
    Kolfiber/glasfiber är både lätt och starkt, men svårarbetat, och svårreparerat.
    EPP är lite dürt, men både lättarbetat och stryktåligt!
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Själva kroppen är en mix av glasfiber och balsa, så tanken var från början att använda något liknande till vingarna.
    Men jag är lite tveksam pga att jag inte lyckats helt 100 att få det helt jämnt. Detta är lätt fixat, men för varje ställe som det måste åtgärdas blir det lite extra vikt. Sen blir det styvare med lite extra glasfiber och vikten är försumbar i det stora hela, men jag är väl lite petig...

    Det lutar lite åt att använda spryglad vinge, fast göra spryglar av glasfiberförstärkt balsa.
    Det blir till att göra en hög med mallar till spryglar i så fall, eller är det kostnadseffektivt att få det laser skuret?

    Skrivaren har gett upp här, så jag får tejpa papper på skärmen och skissa av... Inser att jag skulle varit flitigare på bilden i skolan!

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Spryglad vinge KAN bli stark, om vingbalken är bra stark.
    Webbar, tjock profil och D-box gör att vingen blir vridstyv.
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Jo, balsa laminerad med glasfiber blir rätt hård/lätt så det skulle nog funka till både spryglar och balk.
    Frågan är, vad sitter beklädnadsfilm fast i bra? Behöver den trä för att sitta ordentligt?
    Vet inte vilka märken som är bäst heller...

    Tacksam för all hjälp!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som de andra säger är en balsavinge med furubalkar,capstrips och D-box en bra lösning. Det är en standardlösning på flertalet modeller sedan decenier tillbaka.
    Sen kan man naturligtvis skära en cellplastvinge och klä den med t-ex 1,5mm balsa (passar på kärror runt 1-1,7m spännvidd). Men har du inte skurit i cellplast och plankat så är en vanlig balsavinge lättast att ge sig på.
    Sen tycker jag du ska gklömma att använda dig av glasfiberförstärkta spryglar! Det behövs inte! Spryglarna behöver inte vara starka, det är balkarna och D-boxen som tar upp krafterna!
    Spryglarna gör du av 1,5-3mm balsa (beroende på hur stor modellen är).
    Senast redigerat av jaka den 2011-04-02 klockan 21:55.

  13. #13

    Standard

    Jo, det är nog så att det som funkat fint i alla år har gjort det av en anledning.
    Jag är införstådd med att spryglarna inte är dom som tar upp krafterna. Tanken var mer att göra varje del så stark/styv som möjligt för att spara vikt.
    Jag har lite pyssel kvar innan jag måste börja med vingarna, så jag hinner få ett par gråa hår innan.

    Angående detta med klädsel, finns det något märke att föredra/undvika?
    Jag funderade lite på MonoKote, då jag måste måla vissa delar och dom har LusterKote i passande färger.
    Hade tänkt använda billack först, men hittar inget till rätt pris för stunden...

    Är tacksam för alla goda råd!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Tiger Rug uppifrån,närbild höger.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	20050Hej!
    När det gäller plastfilm så föredrar jag Oracover framför Monokote! Oracover är lättare att klä med,tål stötar bättre utan att spricka (landat i en stubbåker någongång) och är lättare att få runt välvda ytor. Nackdelen är inte så blank yta som Monokote.

  15. #15

    Standard

    Ok, tackar för tipset!
    Hur mycket material behöver filmen ha att fästa i ungefär?

    Riktigt fräckt med tiger ränder! Aldrig sett nått liknande...

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För kanter får det gärna vara 1,5 cm att fästa i. Om du kör med överlappande klädsel går det med mindre balsa/furu under. I t.ex. vingspetsen på min sons Poison finns det bara 3 mm att fästa i, och det går med lite trixande. Tänk på att det är viktigast att få det tätt på bränsleflygplan.
    P.s. Kolla på Gårdstads El-Lajban där får du ytterligare tips.
    Även Oracover pdf innehåller fin guide.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-04-04 klockan 10:14.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Tackar för tipsen!
    Har kollat som hastigast förut på dom olika tillverkarnas hemsidor vad/hur dom rekommenderar det, men tänkte det var säkrast att fråga er som gjort det några gånger. Det är ibland olika hur man Skall göra och Hur man gör.

    Hur är LusterKote färgerna föresten, någon som provat de spray-färgerna?

    Konstigt, har haft hela vintern på mig men det är först när det blir vår som man sätter fart...

  18. #18

    Standard

    Har pysslat lite med bygget igen det sista, men blev lite osäker på en sak.
    Jag skall sätta dit några gångjärn till rodren, men funderar på hur många som egentligen behövs?
    Jag hade tänkt använda mig av Robart gångjärn (bifogar bild).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	4,5 KB 
Id:	21866
    Skevrodren är ca 600mm långa och sidorodret ca 200mm högt.
    Vad är lämplig lim föresten? Jag antar att inte mycket biter i den sortens plast utan det mer skall fylla ut i hullingarna...

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Robarts gångjärn är inte några jag skulle använda på en sportkärra! Bättre då med vanliga platta gångjärn. Anledningen är att man med med platta gångjärn lättare får gångjärnsleden på rätt plats gentemot de andra gångjärnen.Visserligen behöver du bara borra hål för Robartgångjärnen men platta gångjärn är ändå lättare att använda,pröva så får du se!
    Personliigen föredrar jag "håriga" gångjärn som limmas med Ca lim till små kärror (runt 120-140cm spv) då man bara behöver skära upp ett tunt spår med en X-acto kniv nr 11 för att få gångjärnet på plats.
    Använder ofta sådan gångjärn på mina Q-500 kärror.

    Vanligt 5-12min epoxylim går bra till Robartgångjärnen.

  20. #20

    Standard

    Tackar för svaret!
    Jag har insett att det blir lite lurigare att få allt i perfekt linje så inga brytningar uppstår (jag har monterat en del svetsgångjärn under åren, så viss insikt finns i problematiken). Var mest att jag råkade köpa några Robart vid en tur till hobbyaffären, men jag skulle kunna använda dom till sido-roder där inte så många behövs.
    Läste någonstans att man med fördel borrar hålen (till Robart) i pelarborrmaskin innan vingen limmas ihop.
    Spännvidden blir strax under 130cm så "CA-järn" kanske är enklaste vägen att gå då vinge och roderytor redan är klara sånär som på klädsel.

Liknande ämnen

  1. en FPV Vinge
    Av NickeL i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 17:28
  2. intresant konstruktion
    Av sm3xrq i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 19:47
  3. Vinge upp!
    Av Gösta i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 22:07
  4. EPP-vinge ?
    Av jocke1963 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 12:19
  5. Val vid konstruktion 1/4
    Av Dj runar i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •