Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kamera till själva fpv bilden

  1. #1
    Jocke71s avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    73
    Jobb
    Trädgårdsmaskin Mekaniker
    Klubb
    SRFK

    Standard Kamera till själva fpv bilden

    Vad kör ni med för kameror till själva fpv bilden?Alltså bara för att se inte för att filma med,ni förstår vad jag menar. Har tittat runt lite men hittar mest bara vad alla har när dom filmar.Vore bra att veta vad man ska välja om man vill ha en hygglig bild,hoppas ni där ute har lite olika allternativ och kanske länka till något ni även har filmat med just den kameran,kan ju vara bra för andra nybörjare också så man slipper köpa kameror som inte funkar något vidare.
    Ni kan ju skriva upp lite specar,priser,länkar och bilder.Vill ni kan ni ju skriva vad ni har för setup i era flygetyg också
    kan ju vara intressant.

    Jocke

  2. #2

    Standard

    Sony 1/3" är den vanligaste och kostar ca. 100kr hos HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=11977
    Högre upplösning ger högre pris men 500x582 räcker bra till "styrkamera".
    De är väldigt ljuskänsliga utan ir-filter och det går att köra i skymning.
    Köper du bara kameran är frakten 18kr.
    Köp en "riktig" vidvinkel-lins 3,6mm (det står att det ingår, men den man får till är för tät för fpv.
    Här finns bra linser i aluminium och riktigt glas: http://www.dealextreme.com/p/replace...ra-3-6mm-45189
    12kr inkl frakt!!! (ja det är sant).
    Jag kör bara "billigt skit" från Kina (är inte allt från Kina...)
    HK 900Mhz vtx 1,5W & 200mW + standard videomottagare,10$ video splitter till: FatShark goggles, 9" skärm, usb-dongle för inspelning i datorn, allt 12v i markstation drivs av 3s 5Ah b-grade li-po. GoPro inspelning från luften, simple OSD från HK för ett par dollar för att övervaka 2 spänningar i luften. Turnigy 9X med FrSky modul.
    Har testat polarns pan/tilt tracker, men tycker det kan vara förvirrande i början. Kör vid och fast i nosen.
    Detta är testat på en 1m vinge och på MK & KK quads, bygger nu en 1,4m vinge, typ trappy.
    Räckvidden verkar vara mer än vad jag behöver nu och utan störningar.
    Har även testat köra ut fpv-bild från GoPro samtidigt som den sparar HD.
    Väldigt enkelt att bygga vinklad "kraschsäker" eller säkrare video-ut kontakt och elförsörjning från din mott.
    Problemet är att bilden blir mörk och 16:9 i r3 (fps) läget.
    Vill du lägga lite mer pengar, kolla dessa specar: http://team-blacksheep.com/articles/category:15
    eller David: http://www.rcexplorer.se/FPVvideos/FPVvideos.html

  3. #3
    Jocke71s avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    73
    Jobb
    Trädgårdsmaskin Mekaniker
    Klubb
    SRFK

    Standard

    Jode! Du har inga problem med 2,4 radion gentemot video sändaren?
    jag har 1,3ghz 850mw system från electronicarc och tänkte köra med mitt corona v2 2,4 men det går inte måste köra 35mhz får ingen räckvidd med 2,4. sen får jag in mycket störningar i systemet har du haft problem med det.Du kanske har ett schema på hur dina
    grejer är kopplade.

    jag har:
    fatshark googles
    1,3ghz 850mw
    aktiv video splitter
    eageltree osd
    (fatshark) kamera
    7" skärm
    easy cap
    JR 9x 35mhz(corona v2 2,4 ghz)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jocke71 Visa inlägg
    Jode! Du har inga problem med 2,4 radion gentemot video sändaren?
    jag har 1,3ghz 850mw system från electronicarc och tänkte köra med mitt corona v2 2,4 men det går inte måste köra 35mhz får ingen räckvidd med 2,4.
    Prova med ett low pass filter på videosändaren, finns på dpcav.com

    Har själv beställt ett sånt men inte fått det än. Har själv tänkt köra 2.4GHz radio (FrSky) med 1.3GHz video och har läst mig fram till att man behöver ett sånt då..

    /Andreas

  5. #5

    Standard

    Nix, men jag ska nog också köpa ett lowpass för säkerhets skull.
    dpcav.com hade ju riktigt bra sortiment, synd att det var usa bara, blir dyrt.
    Jag hade en del servo twitch, men inte sedan jag tvinnat kablarna och satt dit lite ferritringar.
    Kan tillägga att jag har rc rx och vtx typ 70cm ifrån varandra på vingen.
    Annars är det bara "standard"-kopplat med kablaget som ingick från HK.
    Hann inte köra så mycket fpv med quadden innan KK kortet pajade.
    Men har ett MWC Paris på ingång så det ska testas. Däremot är jag lite orolig för mina 900Mhz system för externa störningskällor, men internt borde 900 och 2,4 vara "längre ifrån" än 1,2 och 2,4.
    Får man rc störnig på multicopter är de ju rökt direkt. Flygplan på skaplig höjd har man kanske någon chans att rätta till det om signalen kommer tillbaka. Hmm jag som tänkte beställa 1,2Ghz lawmate videosystem. Vad kör ni för antenner? Jag har ju bara kört de rundstrålande rubberducks som ingick. En sak jag märkt är att kylning av sändaren verkar vara a&o för räckvidden.
    Jag har satt på en jättekylfläns på min 1500mW vtx i stället för det tunga och stora aluhuset som ingick.
    Senast redigerat av Jode den 2011-04-25 klockan 22:45.

  6. #6

    Standard

    Jag får ca 350*400 meter i "testmode" med min DX7 och AR7000 med FPV igång
    (850mW 1.3Ghz videolänk från ElectronicaRC)
    "testmode" reducerar uteffekten till en tredjedel så jag har 1-1,2km utan problem

    vid de LOS flygningar jag gjort som tester har jag varit 200M bort, men jag kan tänka mig att det är svårt att hålla sig inom ett område vid FPV flygning
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Kan det vara Coronans fel? FrSky modulen för ett par hundra kronor med mottagare spöar ju både Spektum och Futaba i räckvidd speciellt med flat patch (kanske för att den har "kinesisk" sändstyrka) och kan varmt rekommenderas.

  8. #8
    Jocke71s avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    73
    Jobb
    Trädgårdsmaskin Mekaniker
    Klubb
    SRFK

    Standard

    Nu är det ju så att jag kör med 1/4 modad annten så något filter kan jag ju inte få dit då.Efter lite fippel i kväll så
    har jag märkt att osd`n stör också utan att videosändaren är på,så har flyttat runt lite på grejorna och det blev bättre
    tänker inte göra mer nu för jag har beställt en MAJA från www.borjet.de och den finns det plats i så där kommer nog grejerna funka bättre.

    Men tillbaka till vad jag ville se inlägg 1

    Jocke

  9. #9

  10. #10
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris
    One Life! Live it..!

Liknande ämnen

  1. Strömförsörjning till kamera+vtx?
    Av slaffe i forum FPV Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:27
  2. Gopro 3 för fpv, bilden försvinner.
    Av Fredda i forum FPV Kameror
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 16:15
  3. Fpv-strul, bilden flimmrar
    Av Fredda i forum FPV Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 12:43
  4. Sätt ut er själva på kartan!
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 20:03
  5. Vad beror den konstiga bilden på?
    Av colsson i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •