Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Val av propeller?

  1. #1

    Standard Val av propeller?

    Tjena! Flyger med en gammal 3W 40cc motor i min 2.20m kärra. Vad bör jag använda för propp? Jag har provat 22x10 och nu 20x10 men det saknas lite drygt 1500-2000 varv på toppen känns de som. Inget morr i maskin liksom. Någon som har en manual till just denna motor med sidmonterad förgasare vore jag evigt tacksam
    Mvh Tommy

  2. #2

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Tommy,

    Avgas systemet har väldigt stor betydelse för hur din motor kommer att gå.
    Till dessa äldre motorer så fanns det inte så många val då de flesta blev utrustade med något ''hem-snickrat'' som inte alltid gör motor rättvisa. En 20x10 bör fungera om den får andas rätt, men med en för liten dämpare så är en Menz S eller liknande 19x10 ett ok val.

    Glöm inte heller att även lågnålens inställning påverkar toppvarvet, om låg är för snål får du inte ut något toppvarv. Du bör få ut straxt över 6000 RPM med en 20x10.
    Grund inställningen är ca 1.5 varv på båda nålarna, låg nålen brukar sedan få skruvas in lite (ca 1/4 varv) allt eftersom den blir inkörd.

    På tal om inkörning, dessa äldre bensin motorer behöver minst 20 liter bränsle innan du får de att gå som bäst.

    Bästa hälsningar,
    Niklas

  3. #3

    Standard

    Tack för ett bra svar Nicklas.

    I detta fall är ljuddämparen inte "hemsnickrad" iaf. De sitter en stor burk i kroppen
    Jag har faktiskt provat att grundinställa nålarna på 1½ varv men då startar den inte ens. Sist jag var ute och nålade så visa de sig att högfartsnålen står på drygt ½varv vilket motorn går som bäst på :S
    Några bra tips på hur man ska gå tillväga när man nålar in en motor?

    Mvh Tommy

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Maxa motorn utifrån 1.5 varv ut, kör den ren. Sedan drar du ner till tomgång och justerar så den går stabilt, den skall kunna stå 2minuter på tomgång och sedan kunna dra på fullgas utan att den hackar, då är den rätt inställd. Tänk på att om du justerar den ena nålen behöver du justera den andra.

    Lägg varvtalet på absolut max 7000rpm, mina motorer varvar 7000rpm DLE-30, 6000-6400 beroende på prop 3W-120 och 5400rpm ZDZ-210.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Propeller 7x6
    Av metric i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 06:13
  2. Propeller?
    Av Boonzie i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 09:35
  3. Val av propeller
    Av Phonta i forum Metanolmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 12:16
  4. vad för propeller
    Av tyr34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 19:33
  5. Propeller val
    Av BoF i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •