Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Fotograf intresserad av Fly-RC

  1. #1

    Standard Fotograf intresserad av Fly-RC

    Hej

    Som titeln lyder fotograferar jag en hel del och har på det senaste varit nyfiken av möjligheten att ta flygbilder med hjälp av en RC-flugen helikopter av slag.

    Tyvärr vet jag ingenting om RC och frågar därför här: Vad är mest lämpligt för detta och hur går jag till väga?

    Vad som kommer krävas är en någorlunda stabilitet (quadcopter med gyro?) och att den kan lyfta ungefär 800-900 gram utöver sin egen vikt.

    Låter detta rimligt? Och vad är den enklaste vägen att gå om man är ny inom RC? Är det bara att böra plugga eller finns det hjälp att få i form av guider och how-to's.

    Sedan är jag också intresserad vad för olika prisklasser det finns. Förstår ju att man kan om man vill lägga en förmögenhet på minsta lilla del, men vad kan man komma undan med?

  2. #2

    Standard Alla borde flyg fota!

    Mina tips blir följande:
    Skall du flyga med helikopter så bör du går med i klubb och få start hjälp. Sedan öva och öva. Sedan öva lite till. När du övat ofta i ca 2 år så bör du vara så pass säker så du har koll på helikoptern så allt sitter i reflexerna. Annars är det inte bekvämt att flyga och fota samtidigt.
    Lättare att flyga en multirotor med gyron för allt.
    Genväg är att köpa färdig hexa eller oktokopter för att slippa bygga en egen som funkar men inte går att lita på. (Som tex min onda Quadro)
    Svensk sida för Mikrokopter: http://www.mikrokopter.nu/ dom hjälper dig nog gärna med det mesta.
    Photoship one har bra kamerahållare!

    Edit: Här kan du läsa om flygtider och last vikt på mikrokopter´s
    http://www.mikrokopter.de/ucwiki/FlugZeit


    Lycka till och visa dina foton/filmer här sedan
    Senast redigerat av TommyzT den 2011-05-10 klockan 21:28. Anledning: Ja

  3. #3

    Standard

    En god vän till mig har testat olika plattformar och har nu landat på en Oktocopter som kostar ca €1600 i byggsats.
    tillkommer gör då ett antal batterier, en videolänk, en skärm att se bilden på och en radio med 7-8 kanaler.

    med Oktocoptern har vi tagit bilder som denna



    Kontakta honom gärna på www.kesmi.se om du vill prata mer om tekniken.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Om du tycker det är lite saftigt med en mikrokopter så är det billigare att bygga själv. Jag började i vintras någon gång och är ganska precis klar med en tricopter (multirotor med tre propellrar). Jag kunde inte ett smack men har tagit det lugnt och metodiskt och fått en hygglig flygmaskin.

    Jag har dock väldigt lågt förtroende för min egen förmåga och skulle inte skicka upp en dyr kamera. Skulle jag prompt ha upp en systemkamera så skulle jag nog satsa på en mikrokopter. Man får med roliga funktioner som autolevel och postion hold och massa annat lullull.

  5. #5

    Standard

    Undcon hur har ni gjort med licensen för mikrokopter, när jag frågat så har den varit lika dyr som hela Mikrokoptern vilket gjort att jag bygger en annan plattform.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Standard

    Ja, en ocktacopter känns lite att ta i. Den kostar ju dubbelt vad kameran utan objektiv gör så att säga. Måste gå att bygga något som passar behovet men inte är så "overkill"?

    Jag har ingen erfarenhet men en quadcopter går ganska snabbt att lära sig va? Vad skulle det kosta att bygga en hyfsat stabil quadcopter? Har tillgång till att bygga en ordentlig ram av vilken metall som helst, så vad som är intressant är väll då, gyro, motor, propellrar och diverse elektronik?

    Lära mig köra RC-helikopter känns för långsiktigt och minicopter för dyrt, måste finnas något mellanting? Har jag rätt?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Rätta mig gärna om jag har fel, men att flyga en multicopter borde väl, principiellt, vara ganska likt att flyga en helikopter med fast pitch, men med skillnaden att en multicopter tål mer vid en krasch och är billigare att laga (och för flygfoto borde vibrationerna vara enklare att hantera).
    En tricopter borde bli billigare att bygga och även läggare att orientera i luften?

  8. #8

    Standard

    En tricopter som tar en DSLR blir svår att bygga och samtidigt vara pålitlig.
    En vän har just byggt en hexa med ardu-baserat kort, 35-36 motorer och dubbla 4s 4Ah.
    Den kan flyga fint och riktigt stabilt med 4kg under.
    Med gyro i tre axlar, accelerometer som "ställer" den i hovring om man släpper spakarna
    är en multirotor otroligt mycket lättare att flyga än en vanlig heli.
    Height hold och MK's carefree mode gör ju inte det svårare.
    Vid mycket vind vinner helin dock (tror jag)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DunderBerra Visa inlägg
    Ja, en ocktacopter känns lite att ta i. Den kostar ju dubbelt vad kameran utan objektiv gör så att säga. Måste gå att bygga något som passar behovet men inte är så "overkill"?

    Jag har ingen erfarenhet men en quadcopter går ganska snabbt att lära sig va? Vad skulle det kosta att bygga en hyfsat stabil quadcopter? Har tillgång till att bygga en ordentlig ram av vilken metall som helst, så vad som är intressant är väll då, gyro, motor, propellrar och diverse elektronik?

    Lära mig köra RC-helikopter känns för långsiktigt och minicopter för dyrt, måste finnas något mellanting? Har jag rätt?
    Du kan få prova min quadro och känna hur det känns om du har vägarna förbi. Jag brukar flyga på BRFK eller TMF om jag inte flyger inne i en skog. Så kan jag berätta hur den kan fungera och hur man kan bygga sig en egen för ca 1000:-

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    TommyzT:

    Bygga sig en egen för 1000kr lät väldigt intressant.
    Är själv intresserad av en quadcopter till mitt fpv flygande men oroar mig för vad det ska kosta.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Undcon hur har ni gjort med licensen för mikrokopter, när jag frågat så har den varit lika dyr som hela Mikrokoptern vilket gjort att jag bygger en annan plattform.
    Det där är ett kapitel för sig...
    Det pågår diskussioner med svenska Mikrocopter-piloter om licensieringen.
    Själv anser jag det vara befängt att de skall ha mer betalt för något man redan betalat för.
    Vill de har pengar för vidareutveckling får de väl sälja patchen istället.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #12

    Standard huh?

    Vaddå licens? För att få flyga eller äga eller hantera programvaran?
    Kan verkligen inte hitta något om licens hos mk?
    Endast lite om programvaran. "
    "Most of these projects are not free for commercial use, not for use in foreign hardware or may have other license limitations!For details read the LICENSE / COPYING files regarding to the different projects before using!"

    "Skrotiz": grovt räknat så blir det wii saker 250:- och aurdino för ca 300:- och så 4 motorer och fartreglage från hk.
    Kan lista upp mer exakt senare om du vill.

  13. #13

    Standard

    Jag har en sida med beräknade priser baserat på den Quadrocopter jag flyger med

    http://www.undcon.com/how-much-does-it-cost/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Vaddå licens? För att få flyga eller äga eller hantera programvaran?
    Kan verkligen inte hitta något om licens hos mk?
    Endast lite om programvaran. "
    "Most of these projects are not free for commercial use, not for use in foreign hardware or may have other license limitations!For details read the LICENSE / COPYING files regarding to the different projects before using!"

    "Skrotiz": grovt räknat så blir det wii saker 250:- och aurdino för ca 300:- och så 4 motorer och fartreglage från hk.
    Kan lista upp mer exakt senare om du vill.
    Det krävs en licens från Mikrokopter för att få använda mjukvaran i flightcontrollern kommersiellt. Det kan vara lite lurigt att finna men kollar man på deras webshop står en disclaimer länkad till denna text.

    // + * The use of this project (hardware, software, binary files, sources and documentation) is only permittet // + for non-profit use (directly or indirectly)
    När jag kollade med dem för en plattform jag har byggt åt Polarforskningen så först skulle de betala 900€ för en licens men sen upptäckte de att det faktiskt handlade om forskning och då fick jag från Holger att utbildning/forskning/högskole verksamhet gick under fria licensen och inte var kommersiell.

    Det andra löjliga var när jag kollade på licenser för flygfoto och ska ha två riggar, en att flyga med och en i standby ifall att så vill de ha betalt för båda riggarna. Dvs 2x900€ då tröttnade jag och byggde med Arduinio istället.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    TommyZ:
    En komplett lista på vad som behövs till en quadcopter vore väldigt tacksamt!
    Jag har Futaba 7C 2,4Ghz och 3S2200 accar som jag gärna använder men allt annat behöver ju inhandlas.
    Hade varit riktigt fint att få montera kameran i en quadcopter
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    TommyZ:
    En komplett lista på vad som behövs till en quadcopter vore väldigt tacksamt!
    Jag har Futaba 7C 2,4Ghz och 3S2200 accar som jag gärna använder men allt annat behöver ju inhandlas.
    Hade varit riktigt fint att få montera kameran i en quadcopter
    Ok...
    Motorer och reglage kan du ta vad du vill bara det är 4 av varje. dvs vill du ha en som lyfter mer köper du kraftigare saker.
    Detta är vad jag använde!
    Tålamod
    4x800kv motorer
    4x Reglage
    GAUI proppar 4 pack Från Flying Hobby

    Arduino Pro Mini 328 5V/16MHz Artikelnr: DEV-09218
    och FTDI Basic Breakout - 5VDC Artikelnr: DEV-09716 från www.lawicel-shop.se
    Mera tålamod
    Wii kontroller från Ebay(Jag använder original Wii saker)
    ram av carbon plattor från HK. Alu armar 4kant 10x10 från Bauhaus. (de 4kants profiler i carbon sprack)
    Jag har några bygg bilder på mitt Picasa. Inget speciellt för jag tycker det finns tillräckligt med byggtrådar om Quads ;-)
    Senast redigerat av TommyzT den 2011-05-16 klockan 20:03. Anledning: ja

  17. #17

    Standard

    Men att bygga en quadcopter för 1000kr som TommyZ säger låter ju intressant, men hur mycket kommer en sådan kunna lyfta. Inte speciellt mycket kan jag tänka mig. Och för mig som är helt nybörjare, hur ska jag gå till väga för att beräkna på lyftkraften? Kombination mellan motorns RPM och rotorbladen antar jag, men hur?

  18. #18

    Standard

    Min Tricopter lyfter 1,5kg(testat)
    Min Quadcopter lyfter troligen straxt under 2kg (otestat)

    Men allt sker på bekostnad av flygtid
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19

    Standard

    Förutom flygtiden är det viktigt att ta med i beräkningarna vilken kategori man vill klassas inom.

    Kategori 1A som är upp till 1,5kg flygklar och 150J anslagsenergi. Dvs en Tricopter, Quad, lätt bygd hexa med mindre kamera, mindre flygplan i EPP.

    Detta ger en hint om vad man kan konstruera eller köpa för farkost för klass 1A
    1,5kg och max 14km/h 147J anslagsenergi
    1.0kg och max 17km/h 144,5J anslagsenergi
    0,5kg och max 24km/h 144J anslagsenergi

    Kategori 1B som är 1,5kg till max 7kg och 1000J anslagsenergi. Kräver dessutom någon form av felsäkerhetssystem för att på ett säkert sätt få ner modellen på marken igen. T.e.x RTH system, failsafe i radion som får modellen att sjunka/landa. Det man inte vill är att modell okontrollerat skall flyga runt utan att den på ett snabbt och säkert sätt skall återvända till marken.

    Tänkbara alternativ: mikrokopter i hexa eller octo med en SLR digitalkamera, större EPP typ Twinstar II, Maja, Arduino baserad Hexa, Octo.

    7kg och max 16,5km/h 952J anslagsenergi
    6kg och max 18km/h 972J anslagsenergi
    5kg och max 20km/h 1000J anslagsenergi
    4kg och max 22km/h 968J anslagsenergi
    3kg och max 25km/h 937J anslagsenergi
    2kg och max 31km/h 961J anslagsenergi

    Hoppas jag fått formeln rätt i Excel, jag antar att man räknar i kg och km/h, är det någon som vet? Eller är det i m/s?
    Senast redigerat av DrHanke den 2011-05-18 klockan 15:37.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    nog är det väl gram och m/s man räknar på vill jag minnas

    men det beror ju på hur man gjort formeln...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Vad tipsa en fotograf?
    Av Ålänning i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 10:19
  2. Någon som är intresserad av FPV träff i stockholm?
    Av kamelkungen i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:53
  3. Vem är intresserad av SMFF
    Av Ville i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •