Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Varning för skenande elkärror

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard Varning för skenande elkärror

    Kollegor
    Var försiktiga med markhanteringen av eldrivna flygplan! Jag klippte av tre fingertoppar och skalade av mitt högra skenben då kärran gick till attack efter att sändaren hamnat upp-och-ned i gräset och gett full throttle. Programmera sändaren för "throttle-hold" för extra säkerhet pss som helikopterfolket gör.

    Kolla på bilden och lär av mitt misstag att ALDRIG stå framför en "laddad" elkärra!
    Flyg säkert i sommar
    /Göran

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	handen1200.jpg 
Visningar:	351 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	21567
    Senast redigerat av Utmanaren2002 den 2011-06-13 klockan 23:28.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Eller lär av alla andra som redan gjort det där misstaget oavsett om det är en metanol/bensin- eller elmotor.... SÄTT FAST MODELLEN... Det kostar i regel inget, o man slipper hålla på med massa mixar så man inte kommer åt gasen etc av misstag.... så är man säkrad! Har redan varit med om en rätt otäck och omtalad olycka då en klubbkompis förlorade hela tummen, och det där är inte roligt

    Ser inte så skoj ut det där du! Man är ju så förbaskat öm i flera veckor efteråt!
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Ja, ditt råd är bra men min "olycka" hände då jag hade flugit klart och skulle koppla bort acken och då brukar man inte binda fast kärran!
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  4. #4

    Standard

    Usch. Sånt där är otäckt! Går så himla fort. :-(

  5. #5

    Standard

    Jag har varit med om en liknande händelse med radion upp och ner.
    Men det var en bensinare med 20" propeller som "Tuggade" sig upp efter armen på min kompis...

    Som tur var så var det en träpropeller som splittrades.
    Men armen är bucklig än efter 18 år.

  6. #6

    Standard

    Som helipilot använder man alltid trottlehold när man går ut till start och när man landat, enkel försäkring
    Mvh Uffe

  7. #7

    Standard

    Fy farao. Tur du fick behålla fingrarna! Fast du får väl nedsatt känsel efter det där?

    En fin funktion på min tri-copter är att kontrollerkortet kan deaktiveras med en speciell spakrörelse, därefter reagerar den inte på någon spakrörelse alls. Nu ska jag nog bli lite extra noggrann med att använda den funktionen.

    Hur stor var kärran?

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej Uffe
    Jag har throttle-hold mixning som extra säkerhet på alla mina flygplan (och helisar) men den här sändaren och kärran var lånad och då är naturligtvis olyckan framme...
    Throttle-hold är lite knepig att få till för flygplan men det går att mixa throtteln så att spakutslaget blir både + och - vid pådrag och på det sättet blir summan noll i alla spaklägen - smart lösning!
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Hej Pontus
    Kärran är en MPX Mentor. Olyckan inträffade då jag flugit färdigt och skulle koppla bort acken. Tappade sändaren som hamnade upp-och-ned och drog full throttle. Det är klubbens skolkärra och sändare. Normalt använder jag sändarpult till min egen sändare som även säkras i pulten. Klubbens sändare saknar säkring så därför gled den av pulten när jag böjde mig ned...
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  10. #10

    Standard

    Hände mig förra veckan slutade med en trasig jacka lyckades hålla planet från mig i framkanten av vingen, var ett combat plan så motorkraft fanns, fick vänta till en klubbkompis drog ner gasen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - "throttle hold-mixning" rekommenderas definitivt samt rutinen att alltid ha mixningen aktiverad till dess kärran står på fältet och man skall skall flyga. Sen direkt efter landningen skall man aktivera denna funktion igen. Jag har kombinerat funktionen med en av sändarens timers så att jag slår på timern när jag slår av mixningen (och tvärtom) så har jag flygtiden på den timern. Den andra timern styrs av trottelpådrag så därmed har jag både motortid och total flygtid på mina timers (Futaba 10C). Därmed har man ytterligare ett incitament att sköta detta - inte minst på elseglarna. Och som Göran sa så har han så på sina egna maskiner men detta var klubbens skolkärra och där hade vi tyvärr fuskat lite - där det kanske behövs mest av allt.
    Att "tjudra" sina maskiner är väl en del i det hela men det är nog ändå mera aktuellt med förbränningsmotorer i samband med att man startar motorn. Men för både el och förbränning borde man nog generellt ha "throttle hold" eftersom det nog är en och annan som "råkat" komma ut trottelspaken och då fått en rejäl överraskning....
    Hälsningar
    Roger
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns andra säkerhetsanordningar också. En Multiplex Mentor har inte så stark motor som stora elplan, och ändå skadade den handen rejält. Säkerhetstänkande går ut på att man försöker ta bort alla risker.

    Indentifiera - börja med att identifiera alla risker
    klassifera - hur sannorlika är riskerna, vad är konsekvenserna. Multiplicera sannoliket med konsekvens för att få en skala
    mildra - mildra eller ta bort riskerna.

    i mitt fall:
    * Jag ser till att sändaren aldrig hamnar uppåner, genom att försiktigt lägga den på marken med spakarna uppåt.
    * På stora elmodeller har jag en brytarkabel på utsidan av planet. Den går från en 8mm till en annan 8mm kontakt. Om kabeln är utdragen är motorn stömlös.
    * På metanolplan stänger jag av motorn med throttle-cut.
    * Jag har throttle-cut på en brytare på elplan som sätter trotteln på 0 när jag aktiverar den.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    i mitt fall:
    * Jag ser till att sändaren aldrig hamnar uppåner, genom att försiktigt lägga den på marken med spakarna uppåt.
    * På stora elmodeller har jag en brytarkabel på utsidan av planet. Den går från en 8mm till en annan 8mm kontakt. Om kabeln är utdragen är motorn stömlös.
    * På metanolplan stänger jag av motorn med throttle-cut.
    * Jag har throttle-cut på en brytare på elplan som sätter trotteln på 0 när jag aktiverar den.

    m.v.h. //Fredrik
    Throttle cut funkar ju bara om brytaren är tillslagen, tappar man sändaren kan ju switchen slå om och motorn är armerad. Är inte det allra viktigaste att ha rätt grundtänk? "En propeller snurrar alltid" och helt sonika inte befinns sig i riskområdet.

    Göran avslutar med exakt rätt fras, stå aldrig framför.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Throttle cut funkar ju bara om brytaren är tillslagen, tappar man sändaren kan ju switchen slå om och motorn är armerad. Är inte det allra viktigaste att ha rätt grundtänk? "En propeller snurrar alltid" och helt sonika inte befinns sig i riskområdet.
    När det gäller dylika saker är det väl inte fel med både hängslen och livrem? Man behöver ju inte stå och peta på propellern bara för att man programmerat in något slags throttle hold.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag säkrar gasspaken med en gummisnodd.Drar den från bärhandtaget och sen bakom sändaren nedåt och sedan upp på framsidan att haka på gasspaken.Har man en korvlåda som radion vilar i så går det att lösa det också
    Tobbe

  16. #16

    Standard

    Tror det lätt händer när man har hårda kontakter att dra ur, för det var väl när du kopplade ur accen det händer? då rekomenderar jag en switch

  17. #17

    Standard

    Hej

    Himmla läskigt det som hände dig!
    Brukar själv alltid lägga ifrån mig sändaren, en bra bit ifrån planet, både när jag kopplar in eller ur ackarna.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    Tror det lätt händer när man har hårda kontakter att dra ur, för det var väl när du kopplade ur accen det händer? då rekomenderar jag en switch
    Hej,
    Citerar Göran från klubbens egna forum:
    "Jo, efter att ha flugit kärran och det var dags att hänga in den i boden så gled sändaren av min hemgjorda sändarpult när jag böjde mig framåt för koppla bort acken.
    Den hamnade i gräset så att trotteln gav fullt utslag och jag stod dumt nog snett framför kärran. Den for in i benet och av ren reflex slog jag till den och träffade proppen.
    Proppen 14x7 gick av men innan dess så hängde tre fingertoppar löst på höger hand! Den blev en blodig historia och som väl var är jag ju kunnig i första hjälpen så det blev till att försöka klämma fast de lösa delarna med den friska handen.
    "
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Standard

    Hoppas det går bra med dina fingrar!

    Själv så kör jag med Throttle cut varje gång jag ska hantera planet med acc i. Jag är alldeles för fumlig och har lyckats komma åt trottlen flera gånger av misstag. Speciellt när jag ska ta i planet när radion hänger runt halsen då tröja eller jacka har petat upp gasspaken.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Jag säkrar gasspaken med en gummisnodd.Drar den från bärhandtaget och sen bakom sändaren nedåt och sedan upp på framsidan att haka på gasspaken.Har man en korvlåda som radion vilar i så går det att lösa det också
    Tobbe
    Bra idé om man ser till att gummibandet är tillräckligt spänt och byter ut det innan det blivit gammalt och sprött. Jag skall lägga till den säkringen i min sändarpult när jag börjar flyga igen. Tumme och pekfinger är oskadda så jag är snart i luften
    /Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Liknande ämnen

  1. Varning - TBS ESC glappkontakt
    Av Johan_vv i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 20:19
  2. Se upp! Skenande flyg!
    Av gimbo i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 19:24
  3. En varning för vinterflyg
    Av Krille i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 09:29
  4. Varning!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •