Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: [Varning] ang icharger laddare *tillbud*

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard [Varning] ang icharger laddare *tillbud*

    Jag vill bara lyfta en varningens finger kring de nya högpresterande laddarna som kommit ut på marknaden. Jag körde själv en icharger 3010b som med sina 30A och 1000watt gav klart överlägsen laddeffekt, i synnerhet om man räknar in priset.

    Hur som helst så märkte jag att den blev varm och noterade att ingående kablar var riktigt varma, 200graders silikonkablar noterade jag och tänkte inte mer på det, den drar ju trots allt 45A från bilbatteriet när man laddar en 10S acke med 12A.

    Idag tog dock skiten eld bak i min bil. Jag laddar aldrig batterier utan uppsyn och nu var jag på väg till fältet när jag hör ljudet av kortslutning och ser elden flamma upp. Raskt stanna vid vägkanten och öppna bakluckan och ser laddaren i ljusan låga, slet ut den ur bilen och noterade i samma veva att det "bara" var laddaren som brann och inte min 10S 5000mAh acke i flygplanet. Snacka om puls när man ser 20cm höga lågor i backspegeln.

    Jag misstänker att ingående kablage blivit så varmt att lödningarna släppt och bilbatteriet har krämar på full power genom kretskortet/div komponenter på något vis.

    Hur som haver så lyfter jag en varningens finger för dessa högpresterande budgetladdare... de lovar mer än de levererar.

    (jag vet att man kan mata dem med högre spänning och laddaren begränsar sig själv till 500watt vid 12V input, men den skall ju likförbannat inte ta eld)




    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-27 klockan 20:45.

  2. #2

    Standard

    Förstår att hjärtat tog några extra slag, såg ju inte kul ut det där.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hmmm ser ut som man ska ha laddaren i lipopåsen i stället för acken. Har du kontaktat tillverkaren? De lär vara rätt bra, och går att hitta på rcgroups som juntsi
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839657
    m
    .v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hmmm ser ut som man ska ha laddaren i lipopåsen i stället för acken. Har du kontaktat tillverkaren? De lär vara rätt bra, och går att hitta på rcgroups som juntsi
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839657
    m
    .v.h. //Fredrik
    Ja exakt, lipopåse i all ära men här hade den inte hjälpt. Har mailat juntsi nu, förväntar mig ingenting direkt, men alltid bra med input så han kan förbättre sina produkter.

  5. #5

    Standard

    Kan tänka mig två fel:
    1, Du har en ur första batchen som är kända för inte fungera, sök på RCG eller i google finns spaltmeter om detta.

    2, Default så är den inbygda fläkten stäld AV, dvs man måste själv aktivt gå in och ställa när den skall starta. Klart puckat då många har eldat upp sina pga detta. Som vanligt, läs manualen först, kinesernas logik är inte alltid som våran...

    Med alla nya laddare och alla skuma program man kan köra i dem så är manualen numera ett måste om man skall lyckas på bästa sätt utan att elda upp kåken eller i ditt fall bilen...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fläkten var igång, i övrigt har jag inte koll på batchnummer etc

  7. #7
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Jag skulle bli förvånad om inte Junsi svarar dig!Postade ett problem med min nyinköpta 208b, han kontakta mig och erbjöd sig fixa den snabbare än vad HK skulle ta på sig att ordna reklamationen.Hittills med mina erfarenheter och vad andra skriver är Junsi bra med kundvården!Hoppas jag nu får rätt vad gäller detta :0

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hur som haver så lyfter jag en varningens finger för dessa högpresterande budgetladdare... de lovar mer än de levererar.
    Man kan ju knappast dra några slutsatser från ett isolerat fall. Precis som alla andra apparater av olika slag så kan såklart även en laddare gå sönder. Utan att undersöka saken närmare så kan detta bero på lite vad som helst. Allt ifrån felkonstruktion till att de fått en batch med dåliga komponenter från en leverantör till att någon i fabriken glömt att ta på sig ESD-skorna till att posten (eller du, rent av) har tappat laddaren och en lödning släppt eller att det var för varmt/för dålig ventilation i ditt bagage (och såklart en hel drös med fler tänkbara saker).
    Själv har jag råkat ut för en mindre eldsvåda (slockande som tur var snabbt av sig själv) i ett nätaggregat till en dator. Det var inget billigt "skitaggregat", utan ett lite dyrare/finare som ansågs vara av bra kvalitet. Det kunde lika gärna varit din TV eller kaffebryggare eller vad som helst som började brinna.

    Sedan är det såklart otrevligt när sådanthär händer (har man otur kan det ju gå riktigt illa) och man får ju hoppas att man kan minimera skadorna om det inträffar. När jag började med elflyg gjorde jag slag i saken och skaffade dendär brandsläckaren som jag funderat på rätt länge, för att jag eg tycker att det är en bra grej att ha hemma. Det skadar ju inte med en liten 2kg brandsläckare i bilen heller, särskilt om man laddar batterier i bilen (vilket inte jag gör ännu iaf).

    Vi får hoppas att du får svar från tillverkaren och att de är intresserade av att ta reda på vad det beror på. Om inte annat så kan det ju kännas bättre för dig att få en förklaring, oavsett vad anledningen eg är.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som DrHanke skriver så är det nog som så att en tidig batch av denna modell har haft uppenbara brister vilket bl a kan yttra sig i något så dramatiskt som en brand - vilket ju är synnerligen allvarligt. Som andra redan nämnt så skall du givetvis kontakta herr Junsi - jag har också bra erfarenheter av hur han hanterar reklamationer. Felet på min 106B var dock på intet vis lika dramatisk som på din laddare.
    Dock kan man ju tycka att detta är ett typexempel på ett fel som borde få tillverkaren att dra tillbaka hela batchen av de osäkra laddarna eftersom de kan orsaka väldigt omfattande skador.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Man kan ju knappast dra några slutsatser från ett isolerat fall. Precis som alla andra apparater av olika slag så kan såklart även en laddare gå sönder.
    Absolut!! Dock kan man ju börja fundera på om konstruktionen är rätt när inkommande kablar är påfallande varma (bränner sig). Silikonkabeln tål 150grader kontinuerligt, men det gör inte en lödning...

    Laddaren är påfallande liten för den höga laddeffekten, där jag ändå bara utnyttjade hälften...
    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-28 klockan 07:21.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fick svar snabbt precis som ni tipsade om, imponerande! Jag kan för lite om elektronik för att egentligen uttala mig hurvida hans förklaring är korrekt.

    Nämns ingenting om batcher eller avslagen fläkt dock.

    Hello Henke,

    Our engineer figures out that the problem was caused by your unstable power supply when the car is working, which cause the input voltage fluctuation too large, while our devices fail to reflect quickly. Please pay attention that don't use such the running car as the power supply.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Fick svar snabbt precis som ni tipsade om, imponerande! Jag kan för lite om elektronik för att egentligen uttala mig hurvida hans förklaring är korrekt.

    Nämns ingenting om batcher eller avslagen fläkt dock.

    Hello Henke,

    Our engineer figures out that the problem was caused by your unstable power supply when the car is working, which cause the input voltage fluctuation too large, while our devices fail to reflect quickly. Please pay attention that don't use such the running car as the power supply.
    Ja han har rätt, ska han reglera inspänningen så kanske regulatorn inte hinner med, med följd att den periodvis drar för mycket ström. Det är ju en säkerhetsgrej att minska effekten om inspänningen är mindre än (15V?). Hoppar din inspänning upp och ner runt detta värde kan hans reglering gå fel.

    Kanske nåt han borde skriva i instruktionsboken, för jag antar att det inte står. Står det inte tycker jag du ska försöka få en ny laddare.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ja han har rätt, ska han reglera inspänningen så kanske regulatorn inte hinner med, med följd att den periodvis drar för mycket ström. Det är ju en säkerhetsgrej att minska effekten om inspänningen är mindre än (15V?). Hoppar din inspänning upp och ner runt detta värde kan hans reglering gå fel.

    Kanske nåt han borde skriva i instruktionsboken, för jag antar att det inte står. Står det inte tycker jag du ska försöka få en ny laddare.

    m.v.h. //Fredrik
    Jag var erbjuden en ny laddare samt någon annan freebie om jag skickade in den. Helt okej hanterat av dem. Mitt varningsfinger är dock fortfarande lyft och nya laddaren får väl med sin lätta kilform bli min nya bromskloss i garaget.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Oavsett om inspänningen varierar något så borde det inte få dessa förödande konsekvenser - är det så känsligt så borde det förutom en varning i bruksanvisningen också finnas ett inbyggt elektroniskt skydd. Det är trots allt flera som rapporterat bränder med denna laddarmodell så något fel borde det rimligen vara eftersom jag inte läst om motsvarande problem för någon annan laddare.
    Hursomhelst - tur att det gick såpass bra som det gjorde i alla fall. Personligen skulle jag dock ha svårt att lita på en sån laddare även om jag skulle få en ny av tillverkaren.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Jag känner flera här som bränt laddare när de har de kopplade till bilen och låter motorn gå, svaret från Schultze och Bantam är samma som från Junsi.

    På flera laddare jag kört/ kör (även PL8 1,3kw laddarna) så har jag fått korta kablarna så mycket det går, samt löda 4mm guldkontakter som sitter in i drivkällan, på några laddare har jag bytt kablarna helt till vartfall 12awg då spännings fallet och förlusterna vart för stora.

    Det finns många exempel med Pl8 laddarna och brända kablar och batterier, den kan dra upp till 60A så det gäller att drivkälla med kablar/ kontakter hänger med, klassiskt exempel är batteri med Deans eller MPX kontakt, och en urladdning på 40A så kontakterna smälter och orsakar kortslutning, folk tänker inte på hur klena och veka dessa kontakter egentligen är.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har aldrig upplevt dessa problem pga laddning från bilen innan och så har jag gjort i 10år... men nu hände någonting och jag misstänker även kablarnas dimension eftersom jag märkt att de blev rejält varma redan innan (då med avslagen bil)

    Att ladda en 10cells 5Ah acke snor ju 20Ah ur bilbatteriet vilket i praktiken tömmer det, så man måste ju ha tillgång till många batterier eller extern kraft av något slag.

    Man kan misstänka att laddaren fungerar bättre vid högre inspänning, dels slipper den steppa upp spänningen och dels sjunker ju strömmen på ingående kablarna.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Absolut!! Dock kan man ju börja fundera på om konstruktionen är rätt när inkommande kablar är påfallande varma (bränner sig). Silikonkabeln tål 150grader kontinuerligt, men det gör inte en lödning...

    Laddaren är påfallande liten för den höga laddeffekten, där jag ändå bara utnyttjade hälften...
    Det är ju ganska hög ström genom kablarna. Jämför med kablarna till en dammsugare, tex, som drar runt 2000W, där är strömmen ca 10A och där blir kabeln ofta lite ljummen efter en stunds användande. Så man måste ju ha rätt rejäla kablar om man ska dra 45A genom dem. Att ha en högre inspänning hjälper nog bode kablarna och laddaren, eftersom strömmarna inte blir riktigt lika extrema då.
    Förklaringen om att det beror på skillnader i inspänningen låter lite konstig, tycker jag, men det låter inte heller helt orimligt. Man tycker ju dock att det, isf, bör stå i manualen att det är viktigt att inspänningen är stabil och att den inte får ändras under pågående laddning.

    Laddaren behöver inte vara så stor, eftersom den är byggd med teknik som ger den mycket hög verkningsgrad. Jag tror att min 208B ska ha över 95% verkningsgrad, tex. Detta gör att det är mycket liten effekt som bränns bort i värme och mycket av värmeutvecklingen sker troligen i ledarna på kretskortet pga de höga strömmarna det är frågan om, så det behövs inte så jättefläskiga kylflänsar.
    Laddar man en 10s 5Ah på 1c så blir det, vid en verkningsgrad på 95%, ca 10W som bränns bort i laddaren. Laddar man med 1000W blir det ca 50W som försvinner i form av värme i laddaren.

    Smältpunkten på en lödning med 60/40-tenn är ca 180grader. Idag används oftast blyfritt tenn (pga RoHS) som har högre smältpunkt, så lödningarna bör inte påverkas av temperaturer på "endast" 150 grader. 150 grader är ju dock rätt mycket för många komponenter, tex.
    Om en lödning var dålig redan från början, däremot, så kan ju temperaturen vid just den lödningen snabbt stiga en hel del.

  18. #18

    Standard

    Jag har funderat lite på detta att ha bilen igång när man laddar.
    När bilen är startad höjs ju spänningen på batteriet pga att det laddas. Ska väl ligga mellan 13.8-14 volt ungefär.
    Men vad händer när laddaren börjar dra en massa ström, dras strömmen ur batteriet eller tas det från generatorn.
    När bilen är avstäng så får vi ju en helt stabiliserad och "ren" likspänning, men när batteriet laddas från generatorn borde ju spänningen få mer störningar dels från generatorn samt från bilens egen elektronik som är igång till skillnad från när bilen är avstängd.
    Jag har tagit för vana att alltid ladda med bilen avstängd.

  19. #19

    Standard

    Efter att själv ha bränt laddare på den glade NiCd Nimh tiden (2st) så laddar jag aldrig med bilen på. Och numera gör inget det på klubben jag flyger vartfall. "Va fa/&%€% jag måste ju ha bilen på, det måste ju funka" en Schulze och en iMax senare, så laddar han inte med bilen på längre

    Jag tar med externa batterikällor och laddar ifrån, om jag dock bara kör mindre ackar max 3s så kan jag ladda ett par ggr från bilen (avstängd)

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg

    Laddaren behöver inte vara så stor, eftersom den är byggd med teknik som ger den mycket hög verkningsgrad
    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    mycket av värmeutvecklingen sker troligen i ledarna på kretskortet pga de höga strömmarna det är frågan om, så det behövs inte så jättefläskiga kylflänsar.
    Jag vet inte riktigt om mitt budskap gått fram på rätt sätt. Jag ifrågasätter inte verkningsgraden eller hur stor laddaren är utan pointerar att den uppenbarligen inte är dimensionerad för de effekter som den matar på ström för. Det spelar ju ingen roll om kylfläkten är till eller från, hur stora kylflänsarna är eller om min bil är igång eller ej när inkommande kablarna överhettar.

    Sen min incident där tillverkaren säger att man inte skall ladda från en bil som är igång har ju ingenting med att inkommande kablage är klent tilltaget att göra heller.

    Så åter igen, jag vill varna för att de högpresterande laddarna inte alltid klarar av det som etiketten lovar.







Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:14
  2. Tillbud med Naza GPS
    Av Modellflygarn i forum Quad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 23:01
  3. switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B
    Av Bägtjesen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 11:06
  4. Varning!
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •