Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Soppan skvalpar och bildar skum

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Soppan skvalpar och bildar skum

    Felsökte en 4-taktare som tjuvstannar och som vqnligt får man frågan om
    klunken är sintrad, och det var den ju inte såklart.Att ha sintrad klunk är
    väl ett av de bästa sätten att slippa skum i soppan som går till förgasaren.

    Nu till den egentliga anledningen till denna tråd, vill minnas att jag sett en
    film tagen på en genomskinlig tank under flygning. Där ser man tydligt vilket
    liv det är i tanken(blev ganska rolig mening beroende på hur man 'bétonar' .
    Finns det någon som har en länk till denna film??

    Håkan

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    På min jetmodell utan subtank som är extremt kännslig för bubblor så gav en sintrad klunk 30sek flygtid innan motorn dog, en fuelmagnet gav ungefär 3min(halva tanken) medans en "stor" filtklunk tömmer tanken till sista droppen bokstavligt talat.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag har sett filmen men har inte sparat ngn länk...

    Slutsatsen är attt det inte är något problem med skum utan det är helt enkelt så att klunken far omkring och hamnar ovanför bränsle nivån och det kommer in luft i bränsle slangen. Detta kan möjligen se ut som skum om man kollar i slangen fram till förgasaren.

    Lösningen är väldigt enkel, man kör med en ballong som kollapsar inuti tanken. Det finns då ingen möjlighet att suga luft eftersom det vid rätt tankningsprocedur inte finns någon luft i ballongen. En kommersiell lösning säljs av tex Jett engineering under namnet Bubbles tank.
    Kör så det ryker!

  4. #4

    Standard

    Undrar om det kan ha vara något sådant fel som fick min lilla tvåtaktare att plötsligt tvärstanna häromdagen. Från att ha gått helt perfekt tvärstannade den helt plötsligt utan särskild anledning. Som tur var lyckades jag missa alla träd och buskar och landa på landningsbanan. När jag sedan startade motorn gick den helt perfekt igen utan någon som helst åtgärd. Det verkar nästan troligt att den sugit in luft i slangen i samband med någon aerobatisk övning då stoppet var så tvärt och distinkt.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 00:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 19:46
  3. SC som kastar ur soppan genom förgasaren
    Av haskell i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •