Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Lite hjälp för en icke RC-kunnig för elcykelprojekt...

  1. #1

    Standard Lite hjälp för en icke RC-kunnig för elcykelprojekt...

    Jag vill bygga om en cykel jag har till en elcykel och jag vill använda rc-delar till bygget, därav min fråga här.
    Min kunskap om rc är starkt brgränsad så därav mina frågor till er!

    Jag har kikat på motorer mm och hittaten motor och esc som jag tror passar, är jag rätt ute så länge?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=2097
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=9328

    Om jag har startat rätt så behöver jag då en BEC, som då jag förstår ska ersätta behovet av en reciever, eller rättare sagt strömmen från en reciever eller något sånt?
    Men här börjar jag bli helt lost, skulle en sådan här fungera?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=6233

    Sen kommer vi då tills strömmen, vad ska jag köpa för batterier?
    Finns ju massa typer mm. Vad är tex c-värdet på batteriet?
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...dProduct=10311

    Sen så ska ska jag styra strömmen (gashandtag) på något sätt till esc, har ni några tips?

    / Niklas

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    35
    Klubb
    Marks Modellflygklubb

    Standard

    Hej
    Det går att använda en servotestare i stället för mottagare. Då behövs ingen BEC. Gasen är då potentiometern i servotestaren.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 643
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du ska inte ha bec, du ska ha ESC (Electronic Speed Control), som turnigy k-force. C värdet på batteriet är omvanlingsvärde mellan kapacitet och max urladdningsström. T.ex. ett 2650mAh batteri på 45C klarar av att leverera 45*2650 mA = 119250 mA = 119 A.
    Hur du ska styra strömmen vet jag inte, kanske en servotester http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=8296. Om du har valt rätt motor har jag ingen aning om, vad för cykel är det vad väger du+cykel och hur snabbt ska du cykla? Jag utvecklar cirka 600W när jag trampar som värst.

    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-06-28 klockan 17:19.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Tackar för svaren!

    Så om jag tar ett batteri på 18v och motorn har en maximal A på 50 så utvecklar motorn som mest 900watt?
    900 watt är lite i överkant tror jag... kanske ska ta en mindre motor så sparar jag lite.

    Men vilken typ av batteri ska man ta? Vad är skillnaderna? LiPO, LiFe, NiMH

    Så med en motor, ett batteri, en ESC såsom turnigy k-force och en servotestare så har jag en fungerande drivning?
    Jag tror att en BEC var till att driva servotestaren från batteriet...

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    469
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vad gäller BEC för att driva servotestaren så beror det på huruvida det fartreglage (ESC) som du väljer har en inbyggd BEC (Batterieliminieringskrets) eller inte. Många ESC har inbyggd BEC. Däremot är det ofta så att starkare ESC är utan BEC. Titta därför lite efter huruvida den har inbyggd BEC eller inte när du väljer fartreglage.

    Du behöver också en laddare för att ha en komplett drivning.

    Apropå LiPo, LiFe respektive NiMH så är det lite olika kemiska sammansättning av batterierna och de kräver lite olika laddteknik. Ett LiXX-batteri får aldrig någonsin laddas utan att ha en laddare specifikt för Litiumbatterier. Gör man det så börjar de brinna. Man kan ha turen att bara förstöra batteriet också, men räkna med brasa.

    Annars så är ju energitätheten den stora skillnaden mellan Nickelbaserade och Litiumbaserade batterier. Ett Litiumbatteri som innehåller lika mycket laddning (mAh = milliamperetimmar) som ett Nickelbatteri väger hälften så mycket. En annan skillnad är självurladdningen. Litiumbatterier självurladdas i princip inte alls medan Nickelbatterier (förutom de allra senaste modellerna) kan självurladdas på en månad eller mindre.

    För din applikation dvs cykeldrivning så kan jag tänka mig att du behöver ett rätt så stort batteri som tål hyfsat mycket belastning. Då är också C något du vill titta på när du väljer batteri. C är ett mått på belastning. Det beskriver hur många ampere du kan ta ur batteriet. Multiplicera kapaciteten (Ah eller mAh) med C så får du hur hög belastning batteriet klarar av.

    Vad gäller motorn så är det väl intressant att leta efter en motor som ger lagom högt varvtal per volt (leta efter kV i motorbeskrivningen) och sedan antagligen någon form av utväxling, men där får du klara dig själv tror jag.


    Lycka till och skicka bilder på skapelsen.


    Lustigt nog pratade jag med en bekant igår som håller på att bygga en eldriven recumbent.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-06-28 klockan 19:38.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  6. #6

    Standard

    Tackar för ännu ett svar!

    Så om jag plockar ihop detta, först en motor på 38amp x 22V = 836watt max kontinuerligt.
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=6231
    Det är egentligen overkill i watt då jag bara ska cruisa men det var inte mycket dyrare än en mindre motor mm.

    Sen då ett batteri på 6 celler, 22V, 30C och 8000mah. 8000 x 30 = 240amp max i uttaget vilket är extremt mer än vad som krävs.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16228
    Det borde räcka en bra bit i tid för lite cruisning i stan, jag vet inte vad som är snitt watt då man cyklar...

    Sen då en ESC med inbyggd BEC, ska då klara motorns 38A kontinuerligt.
    http://www.hobbyking.com/hobbycity/s...idProduct=8922

    Och ett gashandtag ala servotestare.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=8296

    Och en laddare för batteriet som går på 230V.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=15437

    Borde detta fungera, overkill eller är jag rätt ute?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 649
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall man följa regelverket för elcyklar så ligger väl max inmatad effekt på ca:250 w vill jag minnas.
    Sen måste du ju också trampa för att motorn skall få hjälpa till - om man skall följa reglerna alltså.
    Hur mycket effekt som behövs är ju väldigt beroende på ekipagets vikt, hastigheten, vägens beskaffenhet, om det är backe eller slätmark, motvind - ja, du kan säkert hitta många andra parametrar som styr effektbehovet.
    För att väldigt grovt räkna ut hur länge acken räcker så kan du utgå ifrån att om du belastar acken med 10C så räcker den teoretiskt 6 minuter men praktiskt kanske du skall räkna med max 4,5--5 minuter.
    10C blir i ditt fall 8*10*22 = 1760 W. Om vi då säger att du behöver 1/10 av detta för att driva cykeln - alltså ca: 175 W - så skulle du ha en drifttid på ungefär 10*4,5 min = 45 minuter (hoppas nu att jag inte varit alltför trött).
    Sen har jag ingen aning om 175 W på nåt sätt är ett typiskt värde men om man jämför med den lagliga maxeffekten (runt 250 W har jag för mig) så låter det inte helt orimligt om man inte har krav på hög fart eller åker i väldigt backig terräng.
    Slutligen - överdimensionera det mesta rejält. Tycker du att ett 40 A reglage borde räcka så skulle jag i vart fall dubblera - alltså 80--100 A istället. Acken kanske du också borde dubblera kapaciteten på och välj gärna en betydligt större motor än du tänkt så får du ofta en högre verkningsgrad - och rejälare grejor inte minst. Du får bl a grövre axel och kraftigare lager vilket säkert behövs på en cykel. Samt som nån sa - du måste välja en motor med ett lämpligt KV för din tänkta drivlina/utväxling.
    Laddare slutligen....den du pekat ut är alldeles för klen. Vill du kunna ladda acken på ca: 1 t så behöver du en laddare som i alla fall har en laddeffekt på minst 200 W. Skulle du sen välja ett batteri med dubbla kapaciteten (16 Ah) så behöver du dubbla denna effekt om du fortfarande vill ladda på ca: 1 timme.
    Men projektet låter kul så fortsätt gärna skriva i tråden och visa hur du gjort - och hur det fungerat.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Du har inte funderat på att köpa ett färdigt hjul med motor från Kina - det finns nog många tillverkare och det blir säkert inte speciellt dyrt heller.
    Regelverket - http://www.transportstyrelsen.se/sv/...Moped/Elcykel/
    Senast redigerat av McRegor den 2011-06-28 klockan 22:42.

  8. #8

    Standard

    Såg det här youtube klippet nyligen (inte helt relevant för tråden), men ganska intressant.

  9. #9

    Standard

    Tackar för era svar, nu har jag plockat ihop detta efter de rekommendationer ni givit, ser det bra ut?

    Som motor, 1900watt är way overkill men då får jag en motor med hög verkningsgrad och som håller förhoppningsvis bra.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4188
    Ang utväxlingen så försökte jag ta en motor med så låg hastighet som möjligt, sen blir det att prova ut lämplig utväxling på cykeln efter.

    Kontroller som passar med inbyggd BEC.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9328

    Två stycken 5000mah batterier för lite mer driftlängd.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7639

    Och en större laddare än innan.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7386

    Sen då servotestaren som gas, men denna känns inte bra. Jag skulle vilja ha en skotergas, alltså en tumgas.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8296
    Vad för värden ska jag titta på för att kunna byta ut denna till något annat som fungerar bättre praktiskt?

    Färdiga kit är ju inget roligt!:-)

  10. #10

    Standard

    Batterierna tror jag har alldeles för klent C värde. Om man ska tro på att C värdet stämmer helt så kan du kontinuerligt plocka ut 75A. Jag tror att man ska ta detta värde med en nypa salt, speciellt på billigare kinabatterier. Välj ett med minst 40C kontinuerligt.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Den här sidan verkar ju ha lite roliga grejer
    http://www.goldenmotor.com/

  12. #12

    Standard

    Ang C-värdet:
    Ja men 75amp är ju betydligt mer än jag kommer att använda? Blir inte dessutom c-värdet det dubbla om jag har dem parallellt kopplade till 10ah?

    Ang GoldeMotors:
    Priset blir ju betydligt dyrare om man plockar ihop ett kit där, över 600dollares...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 649
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jodå - parallellkopplar du cellerna blir det 15 * 10 A = 150 A max belastning. Med avdrag för lite glädjesiffror har du nog ändå fullt rimliga marginaler.
    //Roger

  14. #14

    Standard

    Jag var helt inne på seriekoppling, det kanske inte motorn och esc gillar i detta fall
    Det skadar ju ändå inte med strömstarka batterier. Om nu cyklen blir mer tungdriven än vad du tror så är det ju dumt att ha köpt för klena batterier.
    Posta bilder på bygget sen !!

  15. #15

    Standard

    Då var det beställt!

    Kommer lite bilder framöver då jag börjar!

  16. #16

    Standard

    Hej igen,

    Nu har jag fått lite prylar, dock helt utan papper mm och min okunskap lyser med sin storlek, så lite hjälp vore trevligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elegal edit.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	22199
    Först så kan jag inte ens ladda batteriet, jag antar att 1 ska kopplas till 4, med då krokodiltillbehöret 2 lämpligen.
    Men vad gör 3? Finns en utgång på batteriet som enbart passar på ett ställe på adaptern 3, sen så finns det en utgång på adaptern där endast en kabel passar men ingestans dit kabeln passar i sin tur. Så vad gör 3?
    Och de andra kablarna vet jag inte vad jag ska ha till hellre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elegal_1 edit.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	22201
    Bild på adaptern 3.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	elegal_3 edit.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	22200
    Sen hur ska jag koppla dessa prylar?
    1 ska till 3, men ingenstans finns det utmärkt + och - på controllern så hur ska jag koppla.
    2 ska till 8, men var ska 7an då?
    4 bec ska till 5, alltså ingången på servotestaren.
    Jag trodde att det skulle finnas någon ingång på controllern dit en kabel från 6 skulle, men det finns ingen ingång på controllern, det känns som att något saknas för att detta ska fungera...

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej!

    Till att börja med så för att ladda så behöver du löda dig en ny kabel med rätt kontakt i varje ände.
    Till detta behövs i ditt fall 4mm guldkontakter eller andra kontakter av eget val men dom måste tåla din tänkta maxeffekt.
    Att använda krokodil klämmorna är uteslutet med tanke på effekten som skall passera vid laddning.

    Bild 1:
    Kabeln med kontakt i änden som går ut från 3 skall kopplas in i laddaren, denna används för att balanseringsladda accen vilket är nödvändigt.
    Sen kopplar du accens strömkablar till laddaren med din hemmagjorda kabel.
    De andra kablarna har du till att ladda batterier med andra kontakter och så verkar det även vara med en tempsensor.

    Bild 3:
    1-3 stämmer och det finns egentligen inga plus och minus då detta är en 3-fas motor(rätta mig om jag har fel) och ifall du kopplar fel så snurrar den bara åt fel håll, skulle så vara fallet så byter du plats på 2st kablar så vänder den håll.

    7 är balanseringskontakten och den används normalt bara vid laddning.

    4 är signalkabeln från ESC:t och den ska till 5 som du säger men sen måste du nog ha en BEC där också som matar servotestaren om inte fartreglaget har inbyggd BEC.

    Har fartreglaget(Electric Speed Controller) inbyggd BEC(Battery Eliminator Curcuit) så behövs inget mer för att det ska fungera, bortsett från kontakter till allt.

    Hoppas det inte blev rörigt.

    MVH// Johan
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Standard

    Ok, tackar för svaret, nu har jag iaf laddat batterierna, gick bara fint!

    Dock fungerar inte resten som jag vill.
    Från ESC:n så kommer lite pip som jag indentifierat till att den inte känner av någon signal från "throttle", alltså i mitt fall servotestaren. Vid varje pip så rycker motorn till lite. Ingen reaktion om jag gasar med servotestaren, dock så finns det ström till servostestaren iaf då den lyser upp.
    ESC:n har en BEC. Från ESC så kommer endast tre kablar ihopsatta till en kabelhärva. Röd, svar och vit. Den har jag satt på ingången på servotestaren som har +,- samt s som markering.

    Vad är det nu som kan vara fel?

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 643
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På kabeln mellan servotest och fartreglage är röd=+ svart=- och vit=ppm (styrsignal). Eventuellt måste du ha signalkabeln till både in och ut på servotestaren. Detta löser du med en y-kabel som delar signalen till två ut (detta är inte en normal y-kabel). Fartreglaget "piper" genom att ge ström till motorn i hörbara frekvensområdet, så det är helt normalt att motorn skakar när du hör pip.
    fredrik

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Glöm inte att vara försiktig med motorn. skulle den dra på för fullt så åker den iväg ordentligt ifall du har den liggande på bordet(har själv testat detta)
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. hjälp ang roderspalter o lite annat..
    Av Ken1 i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 12:43
  2. F4U Corsair - behöver lite hjälp med köp
    Av Nyxen112 i forum Nybörjare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 15:23
  3. Lite hjälp tack
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 19:44
  4. Lite hjälp!?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •