Finns det några djupare tankar om varför man inte kan använda en bil på tomgång som drivkälla av en laddare?
Finns det några djupare tankar om varför man inte kan använda en bil på tomgång som drivkälla av en laddare?
Skulle tro att det kan bero på att spänningen inte är så reglerad/konstant som behövs för att laddaren ska kunna hantera detta, spänningen vandrar upp och ned mellen grovt 13-15v, beronde på lastfall i bilen,
*Edit, regleringen i bilens laddsystem är för snabb för laddaren.
Är inte spänningen alltid 14,4v om generatorn har kapacitet att försörja systemet?
Frågan är vad bilen i sig har för strömförbrukning, Lampor, elsystem, radio, reläer etc.
Bilens egen förbrukning kan säkerligen ligga på 30-50A beroende på hur mycket ström som går åt att ladda bilens eget batteri.
Tar men sedan ut 45A extra så kommer man säkerligen få en spänning som båda kan variera och dessutom innehålla mycket strömspikar etc.
Man kommer ju ihåg när man höll på med bilstereo och lamporna blinkade på bilen när man spelade högt.
http://www.bcae1.com/charging.htm
/Micke
Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre
Henke,misstänker att du kan få både strömspikar och spänningstoppar,är inte ett helt okänt fenomen som ibland tar med sig lampor m.m i bilen som går sönder..
Vi har detta problem på våra arbetsfordon som har en kraftig 12V kompressor((drar upp till 40 amp koninuerligt) som slår av och på titt som tätt.
Påslaget är inte problemet,det är när den slår ifrån som bilens generator kan skicka på en hel del extra under en mycket kort tid..
När vi dessutom har datorer som drevs via bilens elsystem så slutade det med separat bilbatteri till datorn med en "laddare" som drivs vi ordinarie elsysten för datorn för att hålla isär systemen..
Och detta just för att slippa peakar som förstörde både det ena o andra..
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Jag förstår hur ni menar, dock förefaller bilen hyffsat stabil i mina ögon när den står stationärt på tomgång utan multimedia igång. kylfläkten slår av/till då och då annars ingenting. Batteriet är ju en rejäl buffert och borde väl kapa spikarna rätt väl.
Har du AC? Har du kupefläkt? I min bil som har Volvo drivE så stängs motorn av vid rödljus, men kan sättas på igen om det är tillräckligt varmt, bara för att strömförsörja AC:n. Det finns en massa saker som sätts på och av utan att jag styr det. Batteriet kapar tyvärr inte tillräckligt spänningsspikar speciellt när AC:n stängs av.
m.v.h. //Fredrik
fredrik
Amp pikar hit och multimedia dit jada jada jada "Tomgångskörning max en minut"
(förlåt men jag kunde inte låta bli)
Sätt en kondensator mellan laddaren och batteriet det var enda sättet att klara slutstegen när man tävla billjud tidigt 90tal. 700watt plus och 134 DB I en liten golf från 1977 :-D
Hej alla!
Varför överhuvudtaget ladda batterier på väg till fältet, dom har man väll laddat hemma innan man ger sig iväg, eller? Stoppa in ett färdigladdat x-tra bilbatteri bak i bilen istället, som man kan plocka ut och ladda ifrån när man är på fältet. Med tanke på allt tjat om att man inte ska lämna accarna obevakade när laddning sker hemma, kan jag faktiskt inte förstå hur man kan lämna Lipo accarna obevakade i en bil som man faktiskt brukar i trafik under laddning = riktigt trafikfarligt. Vi laddar ju inte ens accarna när dom sitter kvar i modellen, eller? Det kan ju faktiskt vara så att man kör åt helv... på väg till fältet med katastrofala följder, exempelvis bensinläck och gasbildning, att man då har något som ligger på laddning där bak är väll kanske inte bästa ideèn. Att Spänningar och strömmar förändras i en bil med alla dess funktioner när ladding sker är väll naturligt och den utrustning som används och som är avsedd att användas i en bil är säkert byggda för att klara de eventuella spikar som bildas i systemet. Om laddarna som vi använder för att ladda våra accar är byggda för att användas i en bil under färd, kan jag inte svara på, men det skulle förvåna mig. Det finns ju också ett själ till att ett bilbatteri är säkert förankrat i bilen, ett av dom är att det inte ska kunna fara runt och orsaka kortslutning och gnistbildning. Kan tänka mig att en 10S acc kan ställa till med ungefär samma problem som ett bilbatteri, och hur väl förankrat är det under laddning.
Bara en tanke på ett problem, som inte borde vara ett problem.
Kan vara så att detta inlägg skulle hamnat i tråden med brunnen laddare, men men.
Admin kanske kan gör en insats och flytta den i såna fall..
Hils
Magnus
Senast redigerat av Baua den 2011-06-29 klockan 22:21.
Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.
Om man man nu snackar om att ladda med bilen på tomgång så finns det ju en pryl som man inte kan stänga av och det är ju kylfläkten till motorn, när den startar och stängs av så blir det garanterat en ordentlig strömspik. Om laddaren är känslig så kan en sådan liten sak säkerligen döda laddaren. Speciellt en högkapacitetsladdare.
Har man dyra laddare som man är rädd om så är det nog så att man inte ska ladda med motorn igång helt enkelt.
Eller så struntar man i detta och reklamerar varje gång något brinner.
Jag funderar lite på att skaffa ett extrabatteri att använda enbart till RC.
Jag vill dock att det ska laddas när man kör bilen. Är det någon som gör detta ?
Det som ska behövas är någon typ av batteri-isolator. Används i husvagnsbranchen.
/Micke
Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre
Hej Henke2!
Är du säker på det, det var ju i din bil det brann, sen får du ju ta och bestämma dig, först var det din laddare som var skit och nu är det helt plötsligt bilen som inte fungerar som ett önskvärt nätaggregat. Känns nog som att du har fått en del goda råd och förklaringar till varför det hände. I övrigt så verkar det ju som att flera tillverkare av laddare ger samma råd vad gäller laddning i bil under gång. Köp ett bensindrivet aggregat, som är avsett för användning för elektroninkutrustning, så blir det säkert bra. Att du sen blir grinig för att jag tycker att du gjort fel som laddat batterier i bilen när du kört kan jag tyvärr inte göra något åt. No hard feelings
Hils
Magnus
Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.
Jag har laddat i bil utan problem med kinaladdare när man varit sent ute, men med vädret vi haft senaste dagarna så bör man se upp med temperaturen - har man laddaren i kupen under färd så mår den väl som man själv men ACn kyler knappast trunken så har man laddaren där eller nånstans i direkt sol så kan det ju bli hett ändå.
Kom just på att jag har laddat i bilen påväg hem från fältet ett par gånger i min Volvo!
Men 3s accar laddat 1c så det belastar ju inte så mkt. Kopplat in laddaren på kablarna som matar ett slutsteg men de i sin tur går direkt från bilbatteriet. En billig kinaladdare är det.
Det går att ladda från bilen, när den är avstängd. Ladda hemma, ta med ett extra batteri som källa till laddaren på fältet och ladda ifrån den, gärna 24-30v.
Fråga tillverkaren/arna direkt varför man inte bör ladda med bilen på, så får du säkert en bra förklaring.
www.wattsup.se 100%EL