Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Varför kan man inte använda bilen som strömkälla till sin laddare?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Billaddningen är ju extra spännande, hemma har jag klinkerplattor runt laddare och batteri men i bilen har jag inget brandskydd.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=139208

    Hej,
    Säkerheten är absolut mycket viktig. Dock är tråden du länkar till i huvudsak 8 år gammal och det har nog hänt en hel del sen dess - bl a att ackarna nu har balanseringskontakter och att laddarna är balanseringsladdare vilket jag anser minskar riskerna avsevärt. Dessutom har hela LiPo-teknologin utvecklats. Men visst kan vi alla begå misstag och det kan uppstå tekniska fel men får jag välja så får hellre bilen brinna upp än huset....om man nu står inför det märkliga valet.
    Fel kan alltid inträffa och vi skall vara observanta och försöka förebygga dessa men att laddning i en bil skulle vara avsevärt mera riskfyllt än att ladda hemma har jag lite svårt att förstå - i alla fall om bilens motor inte är igång. Och "ladd-påsar" kan man ju använda både hemma och i bilen.
    Hälsningar
    Roger

  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul med flera idéer. Dock fortfarande inga övertygande argument som påvisar att bilen sedd som strömkälla skulle vara dåligt val.

    För min del har jag bilen igång eftersom bilbatteriet innehåller mindre energi än jag behöver i min drivacke. I det fallet är lipo-påse helt förkastligt. vi kan jämföra en lipo-påse med att smälla en smällare i en konservburk, inga problem, men byt ut smällaren mot en handgranat så hjälper inte plåtlådan heller. I mitt fall där eld uppstod så var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-påse
    Superhero

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Henke,
    Ja - LiPo-påsar lär bara fungera för mindre ackar (om ens då) så jag håller helt med dig. Har också svårt att se problemen med att ladda från bilen men jag kör ju å andra sidan bara "små-el" så för mig fungerar det mesta...
    Hälsningar
    Roger

  4. #44

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul med flera idéer. Dock fortfarande inga övertygande argument som påvisar att bilen sedd som strömkälla skulle vara dåligt val.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post252667

    Är det något du inte förstår i detta inlägg? Jag kan försöka förklara bättre. Det är inte alls något konstigt att en normalt konstruerad nätdel får problem om inspänningen varierar.

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul med flera idéer. Dock fortfarande inga övertygande argument som påvisar att bilen sedd som strömkälla skulle vara dåligt val.

    För min del har jag bilen igång eftersom bilbatteriet innehåller mindre energi än jag behöver i min drivacke. I det fallet är lipo-påse helt förkastligt. vi kan jämföra en lipo-påse med att smälla en smällare i en konservburk, inga problem, men byt ut smällaren mot en handgranat så hjälper inte plåtlådan heller. I mitt fall där eld uppstod så var det dessutom laddaren som brann och den tror jag ingen hitintills haft i en lipo-påse

    Ja då lär du väl aldrig bli övertygad...
    Är väl bara att fortsätta att ladda med bilen igång.
    Om nåt mer börjar brinna så glöm inte att posta bilder bara

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post252667

    Är det något du inte förstår i detta inlägg? Jag kan försöka förklara bättre. Det är inte alls något konstigt att en normalt konstruerad nätdel får problem om inspänningen varierar.
    Jag förstår inte hur spänningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri är en ganska kraftig buffert. Är en normal voltmeter snabb nog för att notera variationerna vi patar om?
    Superhero

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bonanza Visa inlägg
    Ja då lär du väl aldrig bli övertygad...
    Är väl bara att fortsätta att ladda med bilen igång.
    Om nåt mer börjar brinna så glöm inte att posta bilder bara
    Du vevar ihop het hela. Två frågor vi måste hålla isär. no1 gäller varför laddaren brann upp no2 (här) gäller bilens beskaffenheter som nätdel. Jo jag vet det är klurigt att hålla isär, jag drar också iväg i fel spår då och då.
    Superhero

  8. #48
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag förstår inte hur spänningen skall kunna variera speciellt mycket. Ett bilbatteri är en ganska kraftig buffert. Är en normal voltmeter snabb nog för att notera variationerna vi patar om?
    Sådär du kan nog se att det ripplar lite grann, men vi snackar om diracfunktion som till sin natur är svår att se.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_delta_function
    Bäst är minnesoscilloscop. Det slår upp till 20V och ner till 10V på min bil. (Volvo V70 med drivE som stänger av motorn i friläge men sätter på den igen om det blir för varmt i cupén).
    fredrik

  9. #49

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    1
    Jobb
    Elektronik o programmering

    Standard

    Mycke "tro" här... men... sist jag gjorde programvara för att ladda Li så var det att hålla koll på spänning, ström, tid och temperatur. Alltså, passar en mikroprocessor som hand i handsken. Inga problem så långt men... om processorn i sig inte får jämn och fin spänning så ballar den ur! Om laddaren inte har bra filtrering för sin egen matningsspänning till processorn så blir det alltså kajjko. Om det här gäller din laddare vet jag inte?
    Jag har just lagt en 30 år gammal OS 60 i T-spritsbad och tänkte ta upp den här hobbyn igen. Hej vad det hänt mycket... å ändå inte. Fysikens lagar gäller än!
    /Beng-Ha

  10. #50

    Standard

    Koppla in ett extra batteri med en kraftig Diod mellan extrabatteriet och bilen typ sådana som sitter i generatorer finns som klarar 100A.
    14.2volt i bilen (när motor är igång) och 13.5 volt i extra batteriet.
    Skulle laddningen upphöra i bilen och då tömmer inte bilen extrabatteriet.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	extra batt.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	14,0 KB 
Id:	23635  
    Klubb: MFK-hudik

Liknande ämnen

  1. Extra strömkälla till landdninsställsservo?
    Av Fredrik_W i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 12:06
  2. Varför får inte alla planen plats i bilen när jag flyttar
    Av freddan_6 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 09:46
  3. Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 18:49
  4. Varför inte lite fakta?
    Av AM i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 18:19
  5. Varför inte ge någon en flygtur i present nu till jul!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •