Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Haverikommitionen sammanträder....

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har försökt studera din film, det är lite svårt att se men jag håller nog med hanke. Tror att du har råkat ut för det man kallar för g-stål. Det innebär för hård belastning i för låg fart.
    För att häva en sådan rotation snabbt bör man skeva med rotationen och samtidigt ansätta dykroder för att snabbt få flygfart igen.

    Sedan är det mycket viktigt att vingen är skränkt (tordering, wash out, olika utryck för samma sak).
    Tyvärr så brukar inte tillverkarna inte bygga in skränkning i vingarna.

    Om vingarna är träbyggda och klädd med plastfilm så brukar det gå att fixa till detta med att palla under vinspetsens bakkant och sträcka om klädseln.

    Vad det gäller skevroderbroms så är det som det skrivs ovan att det nedfällande rodret bromsar mer än det uppfällande rodret. Det innebär att yttervingen i en sväng bromsar mer och flygplanet kommer att hänga med stjärten, för att åtgärda detta måste man kompetsera med att tillsätta sidoroder tills att kroppen ligger horisontellt i svängen eller står en aning på nosen, i annat fall så tappar du flygfart. Det är också så att en sväng fordrar mer energi vilket innebär att om du ligger på gränsen till flygfart i planflyckt så kommer flygplanet att "klippa" när du ansätter en sväng.

    På mina långvingade flygplan (seglare) så brukar jag se till att det nedfällande rodret rör sig så lite som möjligt för att undvika skevroderbromsen så mycket som möjligt.

    En vinge med helsymetrisk profil så har du praktiskt taget ingen skevroderbroms eftersom motståndet över vingspetsarna/roderytorna då är lika stora.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22
    MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

    Standard

    Var det inte samma problem Svenska flygvapnet hade med J29 Tunnan alldeles i början innan dom kom på varför den klippte och dom behövde tillsätta sidroder? Det var ju en del flygplan som gick åt innan dom löste detta fenomen.
    "Team Pappen" Junior

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nix,det var "oren" flygning i kombination med pilvinge som var en nyhet då som trasslade..
    Ställer mig i Hanke´s o Pekkalas fålla och tror att det är spakryttarens eget fel tillsamans med ett flygplan som är sisådär i sina flygegenskaper..
    Såg ut som en klassisk klippning pga taskig fart o mycket höjdroder men det är svårt att se på filmen..
    Nåt som jag har sett på sina håll är att flyg med depronkärror (gärna inomhusflyg) sätter sina spår i hur man flyger med större kärror och det blir lätt på tok för stora roderutslag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har upplevt exakt samma beteende på en övertung 'Flyfly Hobby DG 1000' segelkärra. Smala vingar och dålig bärighet i vingprofilen gjorde att kärran måste FLYGAS MED FART hela tiden. Kärran blev ca 20 sekunder gammal när jag kastade ut den från hanget vid Hammars Backar (och det är inget dåligt hang!). Klippningarna gick inte att häva, så planet gjorde ett par snygga dykningar rakt ner i havet. Och det var absolut inget pilotfel !!!

    Sedan dess är jag försiktig med slanka, smala (snygga!) vingar, bättre då med lite bredare korda som har en helt annan bärighet i lågfart.
    Retroholic!

  5. #25

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Min uppfattning är att Mathias långt ifrån är den ende här i världen som fått klipp-problem med en modell av typen reaper-drönare.
    Man behöver inte leta länge i forumen för att hitta utlåtanden som: "This plane has a nasty tendency to tip stall during aileron turns and low speeds!" o.s.v.

    Kan möjligen bero på att den i fullskala ju är en rätt så speciell skapelse för sitt ändamål.
    Senast redigerat av Stig H. den 2011-07-28 klockan 19:56.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo jag tror också att med eran övertygelse om farten att det kan ha mycket med saken att göra... men som nån sa så flög jag så sakta o svängde på hög höjd (MED MOTORN AVSTÄNGD.. men nu helt plötsligt med halvgas och en mjuk sväng så bara klippte den handlöst. Men pilotfel är det naturligtvis också eftersom jag aldrig flygit långvingat å aldrig haft detta bekymmer förr.. Antingen går den inte att flyga "långsamt" i en sväng eller också så krävs det skevdiff o rodermix för att flyga.. eller så är jag kass o världelös :P så oavsett fel så ska jag nu göra ett nytt försök så fort det slutar blåsa så får vi se hur det går

  7. #27

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Gött mos! Man får inte ge upp för lätt. Håll ångan uppe bara, framförallt i svängarna.
    Vad är kordan på vingen? Vet du vad det är för profil??
    En 'bärande' profil kan ofta kräva differentierade skevroder, annars kan det bli skevroderbroms, d.v.s. skeven 'tiltar' vingarna, men stjärten hänger lixom inte med åt samma håll, det blir lite som vingglidning. Därför får man stötta med sidoroder i svängen, vilket man också får göra på många fullskalakärror.
    Retroholic!

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    om nu inte skevdiff funkar med min radio kan det räcka att bara ställa ner lowrate o flyga på det läget tillsammams med att mixa in sidorroder med skevning???

  9. #29

    Standard

    Har vart med om samma sak med en Sukhoi SU-31, svängde försiktigt höger en gång och den gjorde samma spiral ner i backen. Minskade höjd- och sidoroderutslag, flyttade CG och sen flög den betydligt bättre. Skeven rörde jag inte. Finns film på det nånstans...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag igen, du skriver att det fungerade bra när motorn var avstängd, kan så vara för vid låg fart så har du en parameter till som bidrar. Låg fart och motorpådrag, då bör man nog räkna med vridmomentet också som motorn ger.
    Det gäller naturligtvis om farten är knappt flygfart.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #31
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Smile Dg 1000

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag har upplevt exakt samma beteende på en övertung 'Flyfly Hobby DG 1000' segelkärra. Smala vingar och dålig bärighet i vingprofilen gjorde att kärran måste FLYGAS MED FART hela tiden. Kärran blev ca 20 sekunder gammal när jag kastade ut den från hanget vid Hammars Backar (och det är inget dåligt hang!). Klippningarna gick inte att häva, så planet gjorde ett par snygga dykningar rakt ner i havet. Och det var absolut inget pilotfel !!!

    Sedan dess är jag försiktig med slanka, smala (snygga!) vingar, bättre då med lite bredare korda som har en helt annan bärighet i lågfart.
    Faan Thomas. 20 sekunder va inte dåligt. Min va avklarad på 10sek. !!
    Senast redigerat av ivve den 2011-07-28 klockan 18:17. Anledning: Felstavat

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Känns skönt å höra det är fler än jag som misslyckas haha

    Har kollat över hela kärran.. gjort om en del inställning.. ställt in dualraten.. fixat differentialskev.. samt mixat in lite sidoroder till skev.. ska bara fixa gopro kameran nu... väger mellan att flyga utan "säkrare" eller med "dokumentera o testa kärrans fpv egenskaper utifall det blir dess sista resa" vad tror ni?? tänkte issåfall hänga kameran mellan vingarna för att få tyngdpunkten perfekt.. min "smarta" halva säger skit i kameran medan den "äventyrliga" säger FILMA! :P

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Har du råd att mosa kameran om det värsta händer så kör hårt och montera den (fast jag skulle nog avstått tills jag kände planets flygegenskaper bättre, m a o blivit mer varm i kläderna).

    Lycka till - med el utan kamera!

    /Bo

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    jo det blir nog utan kamera.. ska montera den på skallen istället så kan man dokumentera från backen iallafall bättre än inget

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Ja då va det provflugit för andra o sista ggn då blev en storkrash denna gång efter ganska kort tid.. men denna gång va det defenitivt mitt fel. Gjorde en hyfsad start men då den girade mot en lada så drog jag lite för mkt skev motsatt vilket gjorde att den började pendla kraftigt. Lyckades dock häva detta och steg till ca 40m men då ville jag vända innan jag kom för nära närliggande hus men under första svängen (med nästan full gas denna gång) så så fort jag började svänga så ville den klippa o när jag nästan tagit mig runt så gjorde den en klippning igen o denna gång va jag bara några meter från backen då jag fick den på rätt köl.. då klippte den igen... Men oavsett hur dåligt jag är på att flyga så skulle jag aldrig basera min fpvrigg på ett så osäkert o instabilt plan. CG va bra.. roderutslagen mindre... använde mig av expo vilket jag tror är en negativ grej då jag aldrig använder det annars.. utan är van att själv bestämma utslagen och att dom är jämna över spakens register. Men men nått fel är det säkert eller så är det än grotesk utmaning att flyga detta plan.
    Är iallafall färdigflyget för fpvsyfte men ska kolla om jag kan trolla med lite ca-lim sen men hoppas inget

    Tack iallafall för allas hjälp å råd i detta ämne. Även om flygningen blev kortvarig så va bygget roligt och jag lärde mig enormt mycket om långvingat iallafall

    Tänker inte rekommendera kärran till nån som inte söker en utmaning.. den filmar säkert stadigt som fan då den väl flyger men har man 2-4000:- utrustning i planet så är den inte en tillräckligt säker kärra. Nu står det mellan Borjet Maja ; Bixler och EPP FPV 1.8m Vad säger ni om dom 3?

    Avslutar för övrigt detta ämne här nu så håller jag mig i fortsättning i Flygfoto o FPV


    // Mathias

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Va synd... men det var frisk vågat. Fick du med nåt på film? Eller fick du inte med dig kameran och filma från huvet? En fundering jag haft efter att ha läst vad du flygit mycket förut - s k "3D" flygning - kan det vara så att du ev blivit lite för van att kunna svänga tvärt lite hur som helst och helt enkelt har tappat något av känslan för lite mer normal flygning, vilket kanske bidragit till att du inte lyckades få rätsida på planet när det krisade till sig?
    Nåväl, bästa medicinen är nog att få upp nåt flygetyg i luften ganska omgående så självförtroendet kommer tillbaka (om det nu blivit lite vingklippt av det här FPV äventyret).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-07-28 klockan 20:46.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Nej ingen risk för att nått självförtroende är klippt... jag ska till o med prova lägga pussel imorrn o se om det flyger :P kan ju inte gå sämre än åt helvette Jag flyger ju även en hederlig liten mini mag ibland också men den plågar jag i så mkt 3d som det går men alla kärror jag har går iallafall att flyga utan att dom klipper i varje sväng.. jag har testat lite av varje men aldrig nått som klippt på detta vis... antingen har jag ställt in den fel eller så är den helt enkelt sådär besvärlig i luften... men jag tror ett stort fel blev att när jag blev stressad då den klippte så drog jag för stora utslag.. och tack vare expon så betedde den sig inte som jag räknat med o drog mer... o då kom allt... tack vare expon så ja tror jag ska hålla mig till att flyga som jag är van.. oavsett modell.. lite mixer kan dock aldrig skada

    Hade tyvärr ingen kameran vid tillfället o det va tur det för jag skulle aldrig våga visa den filmen för det såg säkert ut som en nybörjare flög för första ggn haha

  18. #38
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har en EPP-FPV 1,8 m modell på kommande från HobbyKing, kan säkert skriva recension om hur den flyger om ett par veckor (hoppas jag). Själv har jag också totalkvaddat en modell denna säsong, en Gee Bee med samma spännvidd som vägde 6,5 kg (jämfört med 1 kg för denna FPV-kärra). Gee Been gjorde en snap roll och hamnade i spinn efter en knife edge, men det ska bli trevligt att pröva en modell som är drygt 5 kg lättare än min Gee Bee men med samma vingyta.

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Jo jag satt precis o kollade på den och det är ju en billig kärra och jag tänkte va full i fan o använda motorn från reapern... nu blir det ju som vanligt övermotoriserat för denna maskin men enligt flitetest så behövdes det en REJÄL acc i kärran för att den inte skulle vara för lätt... så jag tänkte då borde det nog gå bra med min lilla snurra o 6s istället... ifall den flyger dåligt äre ju bara o beställa en mindre snurra eller ta från en annan kärra som ligger o skräpar.

  20. #40
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om ett plan klipper så illa som du beskriver kan det vara två orsaker till som ingen har skrivit om: Tyngdpunkt och totalvikt. Ett tungt plan stallar lättare än ett lätt plan, och ett baktungt plan stallar elakt. Du skriver att tyngdpunkten är rätt men i ditt näst sista inlägg där du får stall på stall på stall är jag tveksam. Så beter sig ett baktungt plan. Enligt hk 32,5 dm2 vingyta med 2,7 kg vikt blir 83 gram/dm2 eller 14,5 gram/dm3 kubisk vinglast. Detta är riktigt mycket, i regionen för racerplan, och liksom Johan Sundqvists snygga Gee Bee ett riktigt svårfluget plan. Mina kubiskavinglaster ligger alla under 13, så jag har inget så här svårt plan. Denna reaper borde göras med större vinge eller lägre vikt. Den ska dessutom utprovas rejält framtung, för att successivt flytta bak tyngdpunkten. Men liksom Bee Gee som ska flygas i mål, så måste denna flygas ända tills den står stilla på backen. När du skriver i filmen att planet "stog stilla" så blåste det nog rejält, och den hade fart mot vinden.
    m.v.h,., ///Fredrik
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •