Reklam

 
Sidan 26 av 43 FörstaFörsta ... 16212223242526272829303136 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 844

Ämne: Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8

  1. #501

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "Nöden är uppfinningarnas Moder..."
    Retroholic!

  2. #502

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    "Nöden är uppfinningarnas Moder..."
    Det kan man lugnt säga!


    Göran

  3. #503

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så är adapterplattan klar.
    Det blev även ett par hundra nitar till infrästa på B-25:an.


    Göran

  4. #504

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Najs.
    Vad ska du svarva nu eftersom du behöver en så stor chuck ?
    /Lelle

  5. #505

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Najs.
    Vad ska du svarva nu eftersom du behöver en så stor chuck ?
    Lite större saker till ett kommande projekt....som jag kommer att redovisa i en ny tråd när det startas.


    Göran

  6. #506

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Dags att flytta på stolen så jag kan jobba på andra sidan....



    ....och rita "några" linjer och fräsa in "några" nitar.


    Göran

  7. #507

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Några linjer blev dragna.


    Göran

  8. #508

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Några fler nitar.
    Den där djup-justeraren gör nitandet verkligen enkelt!


    Göran

  9. #509

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Börjar se ut som ett akupunkturobjekt...!
    Retroholic!

  10. #510

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Börjar se ut som ett akupunkturobjekt...!
    Ja, det har du helt rätt i!

    Då kan man fundera på hur den kommer att se ut när jag går över till de kullriga nitarna...


    Göran

  11. #511

    Standard

    Vackert blir det!
    Hur gör du sen med målningen, tänker på alla linjer, kontrasten mellan det mörka och det ljusa som syns nu.
    Täcker färgen så pass bra så det inte skiner igenom utan att alla nitar fylls igen och försvinner?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #512

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vackert blir det!
    Hur gör du sen med målningen, tänker på alla linjer, kontrasten mellan det mörka och det ljusa som syns nu.
    Täcker färgen så pass bra så det inte skiner igenom utan att alla nitar fylls igen och försvinner?
    Jag använder Model Masters plastmodellsfärger...eller rättare sagt...jag gjorde det. Numera verkar de vara en aning svåra att få tag på här i Sverige så jag tänker prova Vallejos färger istället.
    De täcker bra och låter detaljerna komma fram.


    Göran

  13. #513

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2140019.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	72615

    Hej

    Kullriga nitar gör jag numera på följande sätt. I fräs borrar jag en genomskinlig plastbit med en rad hål i diameter passande ytterdian på det mässingsrör som jag avser använda. Tex utvändigt 3 mm o invändigt ca 2 mm. Med fräsens hjälp får jag då en precis rak linje hål med exakt samma hålavstånd. Lätt att göra flera plastbitar (remsor) med olika dia och cc-avstånd så man har till olika skalor på flygplan.
    Man sätter sen en ca 3 - 4mm tjock plyfaremsa i skruvstycket, sätter 2 - 3 lager smal (eller längsdelad) maskeringstejp på plyfan och lägger sen plastremsan med hålraden ovanpå och klämmer fast med klämmor.

    Med ett mässingsrör som slipats skarpt, monterat i en mindre borrmaskin borrar man lite i hålraden i plastskivan så hålen skärs i maskeringstejpen. Man har då några remsor med hål liknande Mick Reeves nithålsremsor men med egenvald hålstorlek och cc-avstånd.

    Nu ritar man linjer på planet där nitraderna skall vara och sätter remsorna med hålen på nitlinjerna. Där linjer korsas ritar man ett avbrott i den ena nitraden så man inte får raderna att "kollidera".

    Nu tar man fram sin eminenta dubbeltub JB-Weld och blandar till lite segt lim på ett papper lämpligen med en tandpetare. När man blandat färdigt doppar man tandpetaren i lite rödsprit och blandar in det i limklicken så konsistensen blir lite lösare. Doppa först bara en gång då det är väldigt lite rödsprit som behövs. Ju mer sprit man tar desto plattare blir nitarna.

    Nu drar man med tandpetaren lim över hålen i remsan , noggrannt så det verkligen fastnar lim i hela hålen. Man gör detta remsa per remsa och drar bort varje remsa när hålen fyllts. Man måste då dra bort remsan väldigt sakta så att limsträngen som vill följa med faller tillbaka ner i nitklicken och inte vid sidan om niten. Titta hela tiden på limsträngen så Du drar så sakta att strängen hinner med att falla tillbaka ner i nitklicken.

    Om någon nit blir dålig så ta bort den med en tops i sätt dit en ny med tandpetaren.

    Nästa dag har Du en snygg rad med lika stora nitar på jämna avstånd --- just det som det är så svårt att åstadkomma enbart för hand.

    Det lustiga är att med denna metod blir nitarna efter lite övning nästan precis lika stora beroende på att hålen är lika stora och konsistensen är konstant.

    När man dragit av varje remsa så sätter man den på en pappersbit ( jag använder 3M block - billiga på Biltema) och då kan man dra av det överflödiga limmet från remsan och använda det igen. Efter en stund blir det dock för segt eftersom rödspriten
    avdunstar så då tillför man åter lite sprit genom att doppa tandpetaren i spriten o blandar in en gång till

    Jag har provat med andra epoxylim men inte lyckats alls eftersom konsistensen är lösare än JB-Weld, så jag rekommenderar inte att experimentera med andra lim. Möjligen går det med de epoxylimen som har liknande konsistens som JB Weld.
    Fördelen med JB är också att det härdar så långsamt så man har ingen brådska utan kan jobba lugnt och metodiskt. Dock kan man inte göra för mycket per kväll eftersom det ökar risken för att man råkar sabba det man redan gjort genom att vidröra med en hand.

    .Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1120003.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	72614

    Hälsar Peder Fyhr
    Senast redigerat av Fyhren2 den 2021-02-14 klockan 19:54.

  14. #514

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren2 Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2140019.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	67,8 KB 
Id:	72615

    Hej

    Kullriga nitar gör jag numera på följande sätt. I fräs borrar jag en genomskinlig plastbit med en rad hål i diameter passande ytterdian på det mässingsrör som jag avser använda. Tex utvändigt 3 mm o invändigt ca 2 mm. Med fräsens hjälp får jag då en precis rak linje hål med exakt samma hålavstånd. Lätt att göra flera plastbitar (remsor) med olika dia och cc-avstånd så man har till olika skalor på flygplan.
    Man sätter sen en ca 3 - 4mm tjock plyfaremsa i skruvstycket, sätter 2 - 3 lager smal (eller längsdelad) maskeringstejp på plyfan och lägger sen plastremsan med hålraden ovanpå och klämmer fast med klämmor.

    Med ett mässingsrör som slipats skarpt, monterat i en mindre borrmaskin borrar man lite i hålraden i plastskivan så hålen skärs i maskeringstejpen. Man har då några remsor med hål liknande Mick Reeves nithålsremsor men med egenvald hålstorlek och cc-avstånd.

    Nu ritar man linjer på planet där nitraderna skall vara och sätter remsorna med hålen på nitlinjerna. Där linjer korsas ritar man ett avbrott i den ena nitraden så man inte får raderna att "kollidera".

    Nu tar man fram sin eminenta dubbeltub JB-Weld och blandar till lite segt lim på ett papper lämpligen med en tandpetare. När man blandat färdigt doppar man tandpetaren i lite rödsprit och blandar in det i limklicken så konsistensen blir lite lösare. Doppa först bara en gång då det är väldigt lite rödsprit som behövs. Ju mer sprit man tar desto plattare blir nitarna.

    Nu drar man med tandpetaren lim över hålen i remsan , noggrannt så det verkligen fastnar lim i hela hålen. Man gör detta remsa per remsa och drar bort varje remsa när hålen fyllts. Man måste då dra bort remsan väldigt sakta så att limsträngen som vill följa med faller tillbaka ner i nitklicken och inte vid sidan om niten. Titta hela tiden på limsträngen så Du drar så sakta att strängen hinner med att falla tillbaka ner i nitklicken.

    Om någon nit blir dålig så ta bort den med en tops i sätt dit en ny med tandpetaren.

    Nästa dag har Du en snygg rad med lika stora nitar på jämna avstånd --- just det som det är så svårt att åstadkomma enbart för hand.

    Det lustiga är att med denna metod blir nitarna efter lite övning nästan precis lika stora beroende på att hålen är lika stora och konsistensen är konstant.

    När man dragit av varje remsa så sätter man den på en pappersbit ( jag använder 3M block - billiga på Biltema) och då kan man dra av det överflödiga limmet från remsan och använda det igen. Efter en stund blir det dock för segt eftersom rödspriten
    avdunstar så då tillför man åter lite sprit genom att doppa tandpetaren i spriten o blandar in en gång till

    Jag har provat med andra epoxylim men inte lyckats alls eftersom konsistensen är lösare än JB-Weld, så jag rekommenderar inte att experimentera med andra lim. Möjligen går det med de epoxylimen som har liknande konsistens som JB Weld.
    Fördelen med JB är också att det härdar så långsamt så man har ingen brådska utan kan jobba lugnt och metodiskt. Dock kan man inte göra för mycket per kväll eftersom det ökar risken för att man råkar sabba det man redan gjort genom att vidröra med en hand.

    .Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1120003.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	72614

    Hälsar Peder Fyhr
    Tack för tipset Peder! Jag måste säga att det är verkligen snygga nitar du får fram!


    Göran

  15. #515

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag fick dit skruvarna på skyddsplåten, fräste in "några" nitar och slipade ned kanterna på dem.


    Göran

  16. #516

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Lite fler nitar med olika storlekar. För olika storlekar är det bara till att slipa till olika storlekar på fräsarna.


    Göran

  17. #517

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Helt strålande Göran, man blir så glad att se ditt jobb.
    Ang. färger, har Vallejo så stora flaskor?, normalt är de väl på 27ml (blir många det ). Såg att de hade ngn variant på 200ml, men ändå...
    //Anders

  18. #518

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wedde63 Visa inlägg
    Helt strålande Göran, man blir så glad att se ditt jobb.
    Ang. färger, har Vallejo så stora flaskor?, normalt är de väl på 27ml (blir många det ). Såg att de hade ngn variant på 200ml, men ändå...
    //Anders
    Tack Anders!

    Jo, det blir "några" stycken som kommer att gå åt. Men de täcker väldigt bra och resultatet blir väldigt bra.
    Jag har målat min Avia, Fokkern och Bellancan med Model Masters färger och det gick inte åt så mycket som jag trodde att det skulle göra....förutom den gula färgen på Avians nos....jösses vad jag fick lägga på många lager innan den täckte.


    Göran

  19. #519

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Tanken är att jag skall lägga till detaljerna allteftersom jag kommer fram till respektive området på kärran när det gäller nitandet.
    Så idag fick det här siktet finna sig i att bli fast limmat. Jag skall bara få till en bra kula som skall sitta på toppen av den.



    När jag kollat igenom alla bilderna så såg jag att det fanns en stor skruv längst upp kroppen, precis bakom observatörens kabinhuv...så det var bara till att skruva dit en skruv.



    Nästa sak som snidades till var den här ventilatorn. Den är inte fastlimmad än eftersom det sitter en ring med kullriga nitar runt fästet som jag måste trycka dit innan jag limmar ihop det hela.


    Göran

  20. #520

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Göran, fina detaljer. Så du menar att du målar denna gigantiska modell med Airbrush? Eller hur gör du annars?

    //Anders

Liknande ämnen

  1. B-25, 118" från Ziroli.
    Av Kenneth E i forum Byggdagboken
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 08:29
  2. Ziroli P-38
    Av bokis i forum Skalamodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 17:47
  3. Gammalt fynd.
    Av bogieboy i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 19:05
  4. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 14:22
  5. ziroli p-40
    Av jhb i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 07:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •