Jäklar vad kul att se att du är på g igen! Åhh den blir så läcker!!![]()
Jäklar vad kul att se att du är på g igen! Åhh den blir så läcker!!![]()
Höger sidas midjeskytts kulspruta behövde lite mer svängrum så jag slipade bort en del material där.
Nu finns det bättre med utrymme och kulsprutan får ett bättre läge.
På den stora luckan på ryggen/sidan för livflotten finns det ett handtag.
Så det var bara till att fräsa fram ett ur lite chemiwood.
När epoxy/microballongs blandningen har härdat så skall det här slipas ned.
En glad överraskning var att det fanns endast två små skador på kärran. En liten här på fenan och en liten på den vänstra motorgondelen.
Lite spackel och en del slipning så kommer de att vara fixade.
Göran
Ett snabbt besök för lite spackling....
....lite slipning!
Göran
Det lilla handtaget är klart.
Kulsprutans genomföring har fått lite canvas...
Jag monterade ett tunt aluminiumrör i genomföringen genom plywooden så kulsprutans kylmantel skall få lite mer stöd...och få lite mer materialbakom att kunna limma fast tyget mot.
Göran
Nu är det dags att gå vidare till nästa hjärnskrynklingsdel.... det övre tornet och dess kulsprutor.
Jag har klurat en hel del på hur jag skall kunna få detta att bli "skalariktigt" och ändå inte bestå av 1434 delar.
Jag börjar i alla fall med en ramdel som skall monteras ihop med.....
....bestående av 1 mm plywood och de.....
...limmas ihop. När det har torkat så skall jag såga bort en del av den tunna plywooden....och jag lovar att jag skall visa bilder på vad jag siktar efter.
Göran
Så här blev själva ramen.
Så är även kulsprutorna monterade....blev ju hur bra som helst...
Eller inte riktigt. Jag behövde en referensbild så nästa steg blir att klura ut hur själva kulsprutelavetten skall se ut.
Göran
Så har jag börjat tillverka delarna till kulsprutornas lavette.
Stöden till vindavvisarna.
Göran
Museiskala!!
Retroholic!
Lite balsa, en del täljande, en del slipande och en stund senare....
Tre lager med lack och slipning mellan lagerna och redo för sista slipningen.
Men tyvärr upptäckte jag att jag var väldigt energisk med att städa ur gamla Paradiset....jag har slängt all min klara plast i alla möjliga tjocklekar och storlekar.
Men...ingen fara med det. Räddaren finns på MBS Rc Models!
Göran
Det har varit en fullspäckad vecka på jobbet, men nu fick jag lite tid över.
Vindavisarna.
Några remsor aluminium till ramverket.
Det skall ju inte vara enkelt....så det blev lite böjande och vridande.
Den första limmad mot den ena vindavisaren.
Göran
Som vanligt enastående detaljarbete. Vad använder du för lim för alu-ramarna mot plasten?
MVH
Kjell
Då var vindavisarna färdiga och det är dags att plocka isär allt och måla det innan jag limmar ihop det hela.
Göran
Redo för lite färgkladdande.
Göran
Det tog mig "några" minuter att lokalisera allt som hör till airbrushen inklusive min lilla kompressor.
Men jag hittade allt till slut och färgen kunde placeras på delarna.
Jag hade ett par läckage under tejpen, men till min stora förvåning så gick det att gnugga bort helt och hållet innan färgen hann härda helt.
Nästa steg blir att smeta ut lite färg på insidan av huvens utrymme.
Göran
Härligt att se lite färg på den, och grönt som är så vackert!!
Tror att det var på en plastmodellbyggarsida jag läste tipset att använda en tändsticka när man får färg på glasrutor. Man skär till spetsen så den liknar ett stämjärn. Då är det enkelt att skrapa bort färgen och man repar inte ytan!
Lite färg på insidan. Uppe i huven är det olive drab som gäller, men längre ned är det zinc chromatic green som skall användas.
Ett snabbtest för att se hur det ser ut.
Dags att limma fast alla delarna.
Under tiden som limmet torkar på vindavvisaren så tar jag fram fler delar till dem som skall sitta på själva huven.
Göran