Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Nybörjarhelikopter, vilken?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Question Nybörjarhelikopter, vilken?

    Hejsan.

    Som ni ser så är jag dagsfärsk här inne på erat forum och har registrerat mig för att få experthjälp av er som är mer kunniga än vad jag är inom RC-helikoptrar.

    Jag är på jakt efter en helikopter för nybörjare eftersom jag aldrig flygit något sånt tidigare och undrar vad man bör tänka på. Vissa säger att en större/tyngre helikopter anpassar sig bättre för oss som vill lära sig medans andra säger tvärtom. Har spanat 2 modeller, "Nine Eagles Solo Pro 228" eftersom det ska vara den ultimata nybörjarhelikoptern enligt Björnes Garage och en liten större/dyrare modell, "E-Sky Belt CP CX" som fångade mitt intresse efter att ha sett YouTube-klipp på dess smidiga flygning.

    Sen undrar jag om kanaler, vad är skillnaden på en 4-kanals och en 6-kanals? Säkert en riktigt dum fråga men jag är totalt färsk inom detta område, bortsett från ens barndrömmar som liten.

    Med vänlig hälsning!

    Danne

  2. #2

    Standard

    Om du aldrig flugit något rekommenderar jag som vanligt en flygsimulator först typ Realflight eller Phenix. Kostar inget att krascha och du kan flyga även om det regnar, snöar eller är storm ute.

    Vi har en nybörjare i klubben som framgångsrikt valde en Multiplex Funcopter.
    Kikar man på tuben sen så ser det ut som man kan flyga rätt kul med den när man lärt sig.
    Jag hade förmodligen börjat med en sån, de är i en bra storlek och otroligt tåliga.

    Du kan också följa "immo" här på forumet, ni sitter i samma båt.
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-10-11 klockan 10:30.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Den såg riktigt intressant ut och flygningen smooth. Vart finns den att köpa måntro?

    EDIT: Hittade den på www.autopartner.se
    Senast redigerat av Danne K den 2011-10-11 klockan 10:35.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Finns även en Funcopter i vår klubb och den verkar lämplig för nybörjare - bl a för att den är rätt stryktålig för att vara en heli och dessutom tämligen lättflugen efter vad jag hört.
    Finns att köpa hos "alla" Multiplex-återförsäljare eller direkt från distributören för Multiplex - Autopartner i Torshälla (Eskilstuna).
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Finns även en Funcopter i vår klubb och den verkar lämplig för nybörjare - bl a för att den är rätt stryktålig för att vara en heli och dessutom tämligen lättflugen efter vad jag hört.
    Jo tack jag såg det på YouTube, piloten drog ner den i marken och det såg ut som om att rotorbladen gick av men det var bara för den att lyfta igen. Imponerande. Känns verkligen som man hamnade på rätt ställe om rådfrågning så man inte hade köpt något som hade gått i 1000 bitar efter 5 sek i luften.

    Så ett stort tack för hjälpen.

    Imorgon (normal leveranstis) så är jag en lycklig ägare av en Multiplex Funcopter.. kanske dags att besöka McRegor's flygskola nu.

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne K Visa inlägg
    Imorgon (normal leveranstis) så är jag en lycklig ägare av en Multiplex Funcopter.. kanske dags att besöka McRegor's flygskola nu.
    Grattis! O välkommen in i det ljuvliga rc-träsket!

    McRegors elskola är förnämlig.
    Vad du dessutom bör göra innan första start är att investera i en bra simulator att träna i innan du kraschar första gången, för kraschar, det GÖR man. Har du lite spakvana via simulator kan det dock bli mindre kostsamt vid första kraschen, både i form av pengar, men även tappade sugar..

    Har du redan sändare o div andra tillbehör? Eller har du köpt ett helt paket med sändare, laddare mm?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Grattis! O välkommen in i det ljuvliga rc-träsket!

    Har du redan sändare o div andra tillbehör? Eller har du köpt ett helt paket med sändare, laddare mm?
    Tackar tackar! Det här paketet är redo att flyga direkt ur kartongen så jag förmodar att sändare och sånt finns med annars får jag beställa det vilket ger mig extra tid att pimpa den med lite stripes m.m. Vad gäller simulatorn så har en kompis till mig både kontrol + program som jag skulle få låna så lite ska jag allt lära mig innan jag chrashar den, hehe.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne K Visa inlägg
    Tackar tackar! Det här paketet är redo att flyga direkt ur kartongen så jag förmodar att sändare och sånt finns med
    Är det detta paket du menar:
    http://www.autopartner.se/multiplex-...787-c-112.aspx

    Där ingår dessvärre inte sändare... "Kompletteras med Batteri,sändare och mottagare."
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    Du kan prova det här en Walkera Genius CP eller Nine Eagles Solo Pro, de båda är bra för nybörjare, och bra för pengarna

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smartz Visa inlägg
    Du kan prova det här en Walkera Genius CP eller Nine Eagles Solo Pro, de båda är bra för nybörjare, och bra för pengarna
    Hej,
    Ja - nu har ju Danne redan köpt en heli som framgår tidigare i tråden (en Mpx Funcopter) och den blir säkert utmärkt att börja med. Men visst kan man alltid ha t ex en liten NE Solo Pro att lattja med inomhus under vintern.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av smartz Visa inlägg
    Du kan prova det här en Walkera Genius CP eller Nine Eagles Solo Pro, de båda är bra för nybörjare, och bra för pengarna
    Jag kollade faktiskt in Nine Eagle innan jag fick hjälpen med mitt val, men som sagt var så blev det en FunCopter v2 som ska ta sin absolut första tur ute idag. Men tack för tipset iaf.

  12. #12
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Japp, hittade den på Autopartner så jag gör en beställning as we speak så nu är man lika hypad som ett barn dagen innan julafton.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - lite småtips ang det elektriska kan du säkert få av min "elflyg-skola" men den skulle må bra av en del uppdateringar. Skrev det ursprungliga kompendiet för bra många år sedan när jag fick glädjen att besöka några grannklubbar för att snacka lite om elflyg som på den tiden var något ovanligare än nu.. Så målgruppen var främst gamla metanol-flygare som ville ta ett försiktigt steg mot "det där nya" - alltså elflyget... Har visserligen omarbetat det ett par gånger men det är nog hög tid igen - bara lusten infinner sig.
    Nog om detta - nu önskar jag dig lycka till med din Funcopter. Min klubbkompis har också flugit den inomhus men då ser den plötsligt rätt stor ut jämfört med alla små 100--250-helisar. Genom direktdriften så går den tyst och fint på alla sätt.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    God morgon. Nej det har du rätt i ser jag nu.. då är det väl lika bra att man beställer det idag då eftersom helin kommer hem i eftermiddag, frågan är ju bara vilket batteri/sändare/mottagare som är bäst och mest prisvärd. Någon du kan hjälpa mig med?

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne K Visa inlägg
    God morgon. Nej det har du rätt i ser jag nu.. då är det väl lika bra att man beställer det idag då eftersom helin kommer hem i eftermiddag, frågan är ju bara vilket batteri/sändare/mottagare som är bäst och mest prisvärd. Någon du kan hjälpa mig med?
    Kanske finns en bra nybörjarradio till salu här på forumet:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-2.4-ghz-FASST

    Vill du ha riktigt billiga ackar kan du besöka www.hobbyking.com men då får du vänta 9 dagar eller mer.
    Autopartner har hyggliga priser annars, det är 3 celler och 2200mA (3S2200mA) som du ska ha.

    Jag har en bra batteriladdare jag kan släppa för 400kr liknande den dom har på autopartner för 600kr.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Få se om jag förstått detta rätt nu, det jag behöver är alltså en sändare (alltså kontrollen), en mottagare (stoppas in i helikoptern) samt batteri/laddare, för kontrollen eller helikoptern, eller båda?

    Är som sagt var helt färsk så jag kan inte mycket om detta, vill bara få ihop allt och komma igång.. är ivrig som attans eftersom jag fick helikoptern idag.

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne K Visa inlägg
    Få se om jag förstått detta rätt nu, det jag behöver är alltså en sändare (alltså kontrollen), en mottagare (stoppas in i helikoptern) samt batteri/laddare, för kontrollen eller helikoptern, eller båda?
    Japp, sändare och mottagare, såg att du lagt in en intresseanmälan på Futaban Kennerdahl länkar till ovan.
    Annars har ju Futaba nyss släppt sin nya 6-kanalare, till nästan samma peng som den beggade....

    Till radion kan man använda vanliga brunstensbatterier, NiMh-batterier, NiMh-ackpaket eller i vissa fall även LiPo-ackar.
    Jag kör med vanliga laddbara NiMh-ackar i mina radios, men den nya sorten med väldigt låg självurladdning.
    Jag kör med GP Recyko, men finns även Sanyo Eneloop som funkar llika bra. Jag laddar inte mina radioackar särskilt ofta, de håller sig länge. Dessa laddar jag i en väggladdare, s.k Powerbank. http://www.batteriexperten.com/sv/ar...k-charger.html

    Till Helin måste du ha en (eller flera, det kan vara trist att bara ha en ack. När du flugit upp den måste du ju stå o vänta på att den laddas klart, uppemot en timme..) 3-cells LiPo-ack med kapacitet mellan 2000-3000mah, enl spec på Autopartners sida.
    En av de vanligast förekommande LiPo-ackarna är 3S 2200mah, som går att använda till många olika flygplan och helis. T.ex denna: http://www.autopartner.se/desirepowe...603-c-175.aspx
    Till LiPo-ackar måste du ha en speciell laddare, gärna med balanseringsfunktion.

    Här finns lite mer info ang elflyg:
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    http://mft.nu/ Klicka på "Elflyg för dummies" i den röda länkraden.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Standard

    Jocke gav dig bra svar där, det jag ville rekommendera är Lipo i sändaren också (våga vägra NiMh-batterier).
    Jag kör med dessa i min Futaba T7C och är toknöjd:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...utaba_JR_.html

    Vet inte om det är samma batterifack på 6EX men jag vill tro det, någon på forumet eller en snäll stjäl i en hobbybutik kan säkert bekräfta eller dementera detta..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  19. #19
    Danne Ks avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    26
    Jobb
    Trä-/betongarbetare

    Standard

    Jag var ute på AutoPartner och plockade ihop ett litet paket, har dock inte beställt det än eftersom jag vill höra vad ni tycker då ni säkert vet vad som kan vara bu eller bä med sakerna.

    Sändare: Futaba 6EX 2.4 Ghz Heli och Flygradio, 1.695 sek.

    Mottagare: Multiplex Mottagare RX-5 M-LINK, 729 sek.

    Batterier: 2 st. DesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C 219 sek / st.

    Eller ska man kanske köpa 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8? Vill ju ha så mycket fun time som möjligt.

    Laddare: X-Power B606D AC 12V/220V, 599 sek.

    Tack för svaren och länkarn, gillade Elflyg för Dummies-sidan, perfekt för en noob som jag, hehe. Nu måste jag iväg och bygga rättpsyk i Huddinge så vi ses här efter kl 16 igen.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne K Visa inlägg
    Jag var ute på AutoPartner och plockade ihop ett litet paket, har dock inte beställt det än eftersom jag vill höra vad ni tycker då ni säkert vet vad som kan vara bu eller bä med sakerna.

    Sändare: Futaba 6EX 2.4 Ghz Heli och Flygradio, 1.695 sek.

    Mottagare: Multiplex Mottagare RX-5 M-LINK, 729 sek.

    Batterier: 2 st. DesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C 219 sek / st.

    Eller ska man kanske köpa 2 st. DesirePower 2600mAh 3S 35C V8? Vill ju ha så mycket fun time som möjligt.

    Laddare: X-Power B606D AC 12V/220V, 599 sek.

    Tack för svaren och länkarn, gillade Elflyg för Dummies-sidan, perfekt för en noob som jag, hehe. Nu måste jag iväg och bygga rättpsyk i Huddinge så vi ses här efter kl 16 igen.
    Det ingår en mottagare med Futaba 6EX så Multiplexmottagaren behövs inte och hade inte funkat. Håller med McRegor, har du råd så köp hellre en T7C eller bättre. Jag är nöjd med min T7C och haft den 2,5 år nu.
    Det blir kanske lite mer drag med V8 acken på 35C och väger bara 30g mer så det är nog helt okej.
    Du va inte intresserad av att spara ett par hundralappar och köpa en vettig laddare av mig då?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...901#post259901
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-10-13 klockan 09:45.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Vilken dag :)
    Av Sickan i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 22:54
  2. Nybörjarhelikopter
    Av IsaaKeN i forum Helikopter
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 17:41
  3. Nu ska jag ha en dlg men vilken?
    Av Daniel L i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 01:50
  4. Vilken dag!
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •