Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Nolaskogs flygveteraner

  1. #21
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Ja, det är mer än välkommet. Vi väntar med stor otålighet... Du kanske skulle starta en egen tråd med dina berättelser

    Lasse

  2. #22
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack Ove..Den storyn e fin! Och kärran var nog höjdpunkten och det jag kommer o minnas från åren på Arlanda när jag är 90,starterna i sommarnatten med klarblåa 1m långa eldslågor från varje spis och ett ljud som fick håret o krulla sig..
    Det är också den enda flygmaskinen jag har hört det där Hollywoodlandningsljudet ifrån,däcksskrik när den tog i backen..
    Motorerna bara viskade på tomgång..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, DC-6'an var ett under. Mekaniska luftpumpar för kabintrycket.... Bensindrivna heaters för kabinvärme och avisning och tiotusentals liter högoktanig bensin i vingarna....
    En DC-6 lastar nästan lika mycket som en B737-300. Ca 13 ton! Häftig prestanda redan då m.a.o.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Helt otroliga berättelser!!
    Nu Lasse och Ove är det ni skom skriver ner era memoarer,samt lägger ut dessa till oss dreglande modellflygare.Fan,ni skulle ju skriva böcker om detta...
    MERA!!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  5. #25
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Lennart, roligt att du gillar berättelserna men att det skulle bli en bok det kan du glömma, har varken fantasi eller tillräckligt många händelser att berätta om för att det skall räcka till.
    Men några episoder till skall det väl bli, tex. Min flygutbildning, övergång till Auster A5 och Super Cub kan ju bli några till.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #26
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Härligt att läsa allt Är själv på g att påbörja min segelflyg utbildning.

  7. #27
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nu var det länge sedan som jag postade något här, tiden vill inte räcka till, pensionär som man är.

    Jag sitter idag på Ö-viks sjukhus efter en infarkt som jag fick i tisdags.

    Det kommer att bli en bypass-operation i Umeå vad det lider men jag vet inte när.

    Här har jag haft möjlighet att skriva ner några berättelser till från min karriär som fullskalaflygare.

    Så håll till godo.

    VINGHAVERI

    Vårvintern 1968 mars månad.

    Klubben hade iordningställt en trampad bana på Själevadfjärdens is för att börja med säsongens flygaktiviteter och avrostning för segelflygpiloterna samt att allmänheten inbjöds till spaka själv starter för att försöka få fler medlemmar till klubben.

    Starterna flöt på tills det blev dags för att tanka Tiger Mothen.

    Bränslet hade vi på Dals flygfält i Domsjö, ca 5 minuters flygning från Själevad.

    Då man bör vara två stycken när man tankar följde min svåger Hasse med för att hjälpa till.

    När vi tankat upp och fyllt på olja skulle vi starta igen.
    Det hör till historien att det blåste ganska mycket sidvind och det var nästan ingen snö kvar på fältet, det var förhållandevis liten yta att starta på och skidor på Mothen.

    Optimistik som man var så påbörjade jag starten men startsträckan var lite väl kort, byggde upp fart och lättade från marken men farten var i det lägsta laget plus att sidvinden var kraftig varför vi drev av banan. Kunde inte annat göra än att landa igen, det blev trångt mellan ett staket som gick längs fältet och oss så att vingspetsen åkte in i staketet.

    Vingen blev naturligtvis förstörd och därmed flygdagen slut.

    Nu började jakten på en begagnad vinge till Mothen och vi lyckades hitta en i Västerås eller om det var i Eskilstuna, men det var ett litet problem. Den "nya" vingen var byggd i England medan den Moth vi hade var byggd i Norge på licens.
    Den engelskbyggda vingen hade vingbakkanten uppsvept i vingroten medan den norskbyggda var helt rak ända intill kroppen. Vad var att göra nu?
    Vi lyckades få tillstånd av besiktningsman att bygga om bakkanten på den "nya" vingen tack vare att vi var en segelflygklubb och hade en av Ålleberg godkänd byggledare.

    Det blev till att riva av duken på hela vingen eftersom besiktningsman ville se vilket skick övriga vingen hade.

    Vi demonterade bakkanten från den gamla vingen samt tre spryglar invid vingroten som sedan flyttades till den "nya" vingen.

    Efter godkännande från besiktningsman så klädde och sydde vi vingen varefter det lackades och målades i rätt kulör.

    Nu kom vi till det som kanske var lite mer knepigt att få till, monteringen av vingen.

    När vi monterade bort den trasiga vingen så var vi tvungna att demontera övervingen också, men vi lät vingarna på motsvarande sida vara kvar.

    Vi visste att det fanns niveleringspunkter på kroppen som man skulle utgå ifrån när man monterade vingarna för att få rätta vinklarna.

    Men vi hade ju ingen utrustning så att vi kunde utgå från niveleringspunkterna. Våran utrustning var våra ögon och känsla för vad som skulle vara rätt. Vi fluktade mot det vänstra vingstället som vi aldrig demonterade tills vi tyckte att det såg bra ut.
    Det var lite spännande när besiktningsman kom och skulle kolla upp montaget med sin utrustning, faktum är att det blev fullt godkänt.

    Men besiktningsman godkände inte Mothen förrän den var provflugen och det skulle vara den som hade mest flygtid på Mothen som skulle utföra provflygningen.

    Eftersom det var jag som flög den till ca 90% av Mothens flygtid så blev det min uppgift att göra provflygningen.

    Uppgiften var att stiga till ca 500 meter och testa planflykt för att se om Mothen drogs åt nåt håll, att utföra branta 360 graders sväng åt vänster och höger samt genomföra en vikning.
    Allt gick som på ett snöre så Mothen blev godkänd för nya uppdrag.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #28
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    BYTE AV BOGSERFLYGPLAN

    Örnsköldsviks Segelflygklubb hade börjat att diskutera byte av bogserflygplan.

    Sigge hade fått tips om att det fanns en Auster A5 till salu i Vindeln.

    Klubben hade ett möte där det beslöts att Sigge och jag skulle flyga med Mothen till Vindeln för att titta på Austern.
    Det var en fin sommarkväll och i Vindeln bedrevs det segelflygskolning och vi skulle naturligtvis få provflyga Austern.

    Bengt som var ansvarig för försäljningen var både segelflyg och motorflyglärare.

    För att man inte skulle tappa någon skolstart i segelflyget fick Sigge som var segelflyglärare hoppa i Bergfalken och Bengt hoppade i Austern för att bogsera och att visa vad den gick för.

    Då Bergfalken var uppbogserad landade Bengt och jag fick hoppa Austern för att provflyga med Bengt som lärare.

    Jag gjorde 2st starter med medföljande landningar som gick si så där.

    Bengt tog över för att visa hur det skulle gå till och började med en ganska häftig start, då vi var på ca 75 meters höjd small det till ordentligt fram i nosen med motorstopp som följd och vindrutan fullständigt nerkletad med olja.

    Bengt som var en mycket erfaren pilot gjorde i första skedet som man skall göra, tyckte ner nosen för att behålla farten och sedan "som jag hade fått lära mig att inte göra" vända tillbaka för att landa i medvind.
    Eftersom jag hade klaffreglaget på min vänstra sida fick jag sköta klaffen medan Bengt styrde. Landningen gick bra utan några som helst problem.
    Är glad att Bengt inte valde att landa rakt fram enligt instruktionsboken för där var det bara skog.

    När vi landat och inspekterade vad som hänt kunde vi konstatera att en vevstake hade gått ut genom ena sidan av motorblocket, inte konstigt att vindrutan blev oljig.

    Nåväl, jag fick i min flygdagbok inskrivet att jag var typinflugen på Auster A5 med en inflygningstid på 11 minuter, det är den snabbaste typinflygning jag haft någonsin.

    Hur gick det då med flygplansaffären?
    Vi köpte Austern utan motor, men det är en annan historia.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #29
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Auster A5

    Örnsköldsviks Segelflygklubb köpte Austern med den havererade motorn och fraktade den hem till Ö-vik med lastbil.
    Vi fick låna ett gammalt lastbilsgarage i anslutning till Dals flygfält.

    Motorn monterades ur Austern och packades i en trälåda för att skickas till England för utbyte till en grundöversedd motor.

    Förutom att det tog lång tid innan den nya motorn kom och att den blev monterad så gick det enligt planerna.

    Austern blev flygklar på vårvintern och eftersom det var bara jag som var influgen på den med mina 11 minuter så var det jag som fick göra premiärflygningen med den nya motorn.

    Nu var det dags för fler att flyga in sig på Austern varför klubben fick anlita en flyglärare från Sundsvall för denna uppgift.

    Skolningen skulle ske på Bäckfjärdens is med skidor.

    Men redan medans första eleven skulle flyga in sig så havererade ett landställsben och inskolningen på Austern fick avbrytas.

    Som tur var hittade vi ett landställsben hos flygmekanikern i Sundsvall varför Sigge och jag åkte med bil för att hämta den, det var ganska bråttomt då Austern stod ute på isen och kunde inte flyttas utan att monteras isär.

    Hur som helst så monterade vi fast det nya landsällsbenet och gjorde den klar för att flygas tillbaka till Dalfältet.
    Det var fortfarande bara jag som var influgen på Austern så det blev jag som fick uppdraget.

    Vi var fullt övertygad att montaget var fullt genomfört, men när jag startade och lättade från isen så dök helt plötsligt vänster skidspets upp vid rutan.
    Blev helt klart överraskad men avbröt naturligtvis starten och smög mig ner på isen igen.
    Det visade sig då att den bakre vajern som skulle hålla skidan i rätt läge var fel monterad, den var för lång vilket medförde att skidan ställde sig rakt upp.

    Det åtgärdades på en gång varefter vi kunde starta igen och flyga hem till fältet.

    Nu tog det tid innan flygläraren kunde fortsätta sin inskolning med eleverna så att snön var på väg att smälta bort.
    Det beslutades att vi skulle flyga Austern till Gideå flygplats medans det fanns snö kvar.
    Där fanns det ett snötäcke kvar på ca 100 meter intill hangaren, där jag kunde landa med små marginaler.
    Hjulen monterades och inskolningen fortsatte på Austern.

    Sverker och Torsten skulle ut flyga en sväng med Austern och det var fortfarande snö kvar på sidan av banan som snöslungan blåst.

    Det blåste hyfsat med sidvind och som bekant så har Austern stora vingytor, (ladugårdsdörrar).
    Sverker och Torsten som lättade i för låg fart drev av banan och satte hjulen i snön varvid Austern slog runt på rygg, med totalkvadd som följd. Det blev inga personskador.

    Det blev aldrig någon bogsering med Austern.

    När haveriet var utrett så visade Ålleberg intresse för motorn och ville köpa den som reserv motor till, antar jag, sina Tiger Mothar.

    När Ålleberg hade köpt motorn och skulle göra en inspektion på den så visade det sig att oljan innehöll mängder av "metallfilspån", då hade motorn gått tjugo timmar. Var dessutom grundöversedd i England.
    Vad som hände med motorn sedan känner jag inte till.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #30
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Flygtur med en arbetskompis.

    Jag hade en arbetskompis som hade tjatat på mig länge att han ville göra en flygtur med mig i cubben.

    Till slut gav jag honom ett löfte att vi kunde fara flyga en liten tur en lördag.

    Han blev naturligtvis glad och skröt för alla arbetskompisar att jag skulle få busflyga med honom hur mycket jag ville.
    Jag försökte förklara för honom att jag försöker aldrig skrämma passagerare när jag tar med dom på en flygtur. Men han var helt bestämd på att han ville ha en häftig flygning. Jag tänkte, det blir nog bra med det.

    Hur som helst, vi träffades på flygfältet en lördag. En mycket fin dag med härliga cumulus-moln. Egentligen en perfekt segelflygdag.

    Vi startade och jag tog sikte på ett cumulusmoln som var ganska stort. Jag steg på sidan om molnet och när jag var nära överkant på molnet avbröt jag stigningen och flög in i sidan på molnet.

    Väl inne i molnet började jag dra av gasen sakta utan att kompisen noterade att farten sjönk, hade till slut tomgång, ingen reaktion från min passagerare. Jag stålade ut cubben och ansatte spinnroder, ingen reaktion, vi spann säkert tre varv innan vi kom ut ur molnet på undersidan.

    Men nu, snacka om reaktion. Jag kände hur han grep tag i mitt ryggstöd och högljutt, (snällt sagt)ropade, "MAMMA JAG VILL HEM".

    Ni kan ju tänka er, komma ut ur molnet utan att ha haft några som helst referenser inne i molnet,
    nosen på flygplanet pekandes rakt ner mot moder jord och dessutom, HELA JORDKLOTET "SNURRAR"!

    Det måste väl vara tillräckligt häftigt.

    Hade inte en chans att forsätta flygturen, det enda som gällde var att flyga tillbaka till fältet och det var till att svänga försiktigt.

    Men vi blev inte ovänner, han fick mycket att berätta om och hur häftigt det var.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #31
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    PR-flyg i Kramfors

    Det var ett antal intresserade i Kramfors som ville ha hjälp med pr-flygning med segelflyg för att eventuellt locka till sig nya medlemmar till sin klubb.

    Det var på vårvintern och flygningen genomfördes på Ångermanlandälvens is.

    Flygdagen hade gått bra, det hade varit stort intresse så det blev många starter.

    Vi skulle bogsera hem Bergfalken med cubben till Mellansels flygplats.

    Tanken var att Kerstin, som precis hade avlagt prov för C-diplom, skulle flyga i släpet med Bergfalken.

    Men hon kände sig lite osäker på att flyga från en plats till en annan, så hon ville inte flyga ensam.
    Det löstes så att jag flög Bergfalken med Kerstin i baksits och Torsten bogserade.

    På den här tiden var ekonomin ganska skral för Örnsköldsvik Segelflygklubb och att investera i flygradio i Bergfalken var inte att tänka på.

    Under den här tiden var det väldigt populärt med PR-radio på 27Mhz. Det var väl på ett ungefär vad klubben kunde investera, därför hade det försetts med PR-radio i bla andra Bergfalken och Cubben.

    Att sända från Bergfalken till Cubben gick hyfsat men att kunna höra vad som sades i cubben var omöjligt att tolka i Bergfalken, det hördes bara en massa slammer från cubben på grund av motorljud osv.

    Nåväl, när vi hade startat kom vi i tät snöyra och jag såg att Torsten hade problem med vilken kurs han skulle hålla.

    Jag visste att kompassen i Cubben inte fungerade som den skulle och att flyga utan marksikt var i princip omöjligt.

    Dålig kommunikation med cubben, vad göra, men som sagt jag kunde prata till cubben och ställde en fråga.
    Har du problem med kursen? om ja, vingtippa.
    Fick en vingtippning till svar, ny fråga, skall jag läsa kursen från min kompass? Ny vingtippning, började att läsa kursen från min kompass och Torsten började att svänga österut mot kusten vilket visades vara ett klokt beslut.

    Torsten hitta då E4:an vid Docksta så att han kunde sätta "tummen" på E4:n och på det sättet navigera sig hem till Mellansel.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #32
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Spaning på nytt flygfält.

    Klubben hade börjat fundera på ett nytt flygfält som låg närmare Örnsköldsvik, det blev ganska långt att bila till Nordmaling, plus att vi ville ha bättre möjligheter till termik. Nordmalings flygplats låg alldeles intill kusten med mindre möjligheter till termik plus att vi var begränsad på höjden för att det låg en luftled för trafikflyg över oss.

    Vi höll på att rekonosera olika platser och hade fått tips om mark i anslutning till Mellansel som gick efter Moälven. Det var på vårvintern, isflygning var avslutat och cubben hade fått sina hjul monterade.

    Tore och jag skulle testa att göra en inflygning över det tänkta fältet, vi startade från Örnsköldsviks flygplats, ca 20 minuters flygning.

    Vi gjorde några anflygningar för att få en uppfattning hur mycket det skulle störa mot de kringboende.

    Dags att flyga hem och när vi kom till Gullänget, ca. halvvägs till flygplatsen så överraskades vi av en mycket tät snöyra.
    Nu började hjärnan gå för högtryck, hjul på cubben gick inte att landa på Höglandsjön som skulle ha varit perfekt om skidorna varit monterade.
    Funderade skarpt på att flyga till Sundsvall istället men en snabb titt på bränslenivåerna gjorde att jag avstod från den möjligheten.
    Var inte så säker på att bränslet skulle räcka.
    Nu gällde det att fatta ett bra beslut, kan nämna att jag har bra kännedom om orten och dess vägsystem.
    Det blev till att gå ner på låg höjd och med hjälp av vägarna orientera mig fram till den så kallade flygfältsvägen. Det blev till att strax över trädtoppshöjd se till att hålla sig över vägen som ledde till flygplatsen.

    Vägen den passerar invid tröskeln till banan och när jag kom fram till den ropade jag upp tornet på radion och begärde att få landa. Svar kom omgående med mer eller mindre förskräkt röst, "var är du, jag ser dig inte", varvid jag kunde meddela att jag passerar tornet---nu!

    Dom högeffensiva ban ljusen tändes på direkten och fick beskedet, "klart landa".
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #33
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Motorbortfall under bogsering.

    I slutet av min flygarkarriär var det en händelse som fick mig att tänka till ordentlig.

    Jag bogserade som vanligt då det aldrig fanns någon annan bogserförare på plats.

    Jag hade suttit och bogserat flera timmar i sträck. Det hade gått slentrian i bogseringen så jag var inte tillräckligt skärpt för uppgiften.

    Hade min son Christer i baksätet i cubben, där han som 5- åring mest satt och sov.

    Det var inte så vanligt att göra uppehåll för mat och fika utan man skickade in en banan så att jag skulle hålla mig lugn och bogsera.

    Likadant var det den här dagen, satt och väntade på startorder och som sagt så var inte skärpan på högsta nivå utan jag startade och drog iväg med Bergfalken på släp.

    I banänden hade vi fått ca 30 meters höjd då motorn helt plötsligt stannade och det var ca 300 meter fram till skogen.

    Utan att tänka, utan rent reflexmässigt åkte handen ner utefter kroppssidan och skiftade om bränslekranen till den andra vingtanken.

    Tack vare att propellern fortfarande snurra så kom motorn direkt.

    Torsten som satt i Bergfalken med elev uppfattade situationen direkt och kopplade ur och lyckades göra en 180 graders sväng och landade i medvind.

    Själv kunde jag då stiga snabbare och komma ifrån skogen framför.

    Christer som satt i baksätet uppfattade aldrig situationen.

    Bland annat denna händelse fick mig att fatta beslutet att avsluta min flygarkarriär.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #34
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    80:åringens första flygtur.

    1978 Hade jag förmånen att få glädja en gammal dam med att ge henne en flygtur med cubben. Det var hennes första flygtur någonsin.

    Min familj hade den sommaren varit på semester i Norge tillsammans med en annan familj. Hade den sommaren börjat ta upp min modellflygverksamhet igen som hade legat nere ett antal år. (16 år)

    Vi hade champat på ett flygfält i Norge och naturligtvis hade jag ett modellflygplan med mig.

    Dåtidens radiostyrningar bestod av enbart 27Mhz frekvensband, kunde vara si och så med kontaktsäkerheten.
    Och så var det den här gången när jag skulle flyga. Kom ihåg att modellen hette Champion med slaskhinksplast i kroppen, den såldes av Valter Johansson, en välkänd hobbyhandlare på den tiden.

    Jag tappade alltså radiokontakten och modellen gick ner i skogen.

    Oförståndigt nog hade jag träskor på fötterna när jag gick in i skogen för att leta efter modellen.

    Kände hur jag höll på att trampa snett och därför hoppade jag snabbt över till den andra foten, det sa krasch i den vristen som jag hade hoppat över till.

    Resultatet blev ett avslitet ledband i vristen med mycket besvärlig smärta som följd.

    Var lite problem när vi skulle köra hem, jag kunde inte trampa koppling med mindre än att jag satte hälen på kopplingspedalen.

    Det blev operation omgående och jag blev gipsad under knät och ner över foten.

    Det var då, på höstkanten, som jag flög med den gamla damen, med gipsat ben.

    Hur som helst, vi startade ifrån Mellansels flygplats och hade en timmes flygtur som gick över Örnsköldsvik, Domsjö där jag bor och ut över havet och rundade Ulvöarna, Köpmanholmen och tillbaka till Mellansel.
    Tala om en som var glad och lycklig över att få göra denna flygtur som förmodligen blev hennes enda och höra om hur hon lyriskt berätta hur vackert det var.

    Det var för övrigt min sista flygning, senare vid årsskiftet lät jag mitt certifikat förfalla.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #35

    Standard

    Familjens varma tack för de episoderna Lasse. De gjorde min eftermiddag!!

    mhv/Kurt

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lasse,

    Ja den där MK Champion du flög med i Norge - jag har en sån byggsats (saknas lite delar och ritningen) men nån gång skall jag bygga ihop den. Har en OS 60 Goldhead som ligger och väntar till den. Lite bilder nedan på den gamla godingen.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	07_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	96,4 KB 
Id:	29668   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	06_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	29667   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	05_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	46,8 KB 
Id:	29666   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	29665   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	86,5 KB 
Id:	29664  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	91,2 KB 
Id:	29663   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_MK_Champion60.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	29662  

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vilka härliga berättelser, vilka minnen! Man kan inte slita sig när man väl börjat läsa.

    Fortsätt gärna!
    Retroholic!

  18. #38
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Stort tack för de berättelserna!
    Lycka till med operationen, när det nu blir!
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #39
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Roligt att mina berättelser gillas och tack för tillönskan inför min operation.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej forummedlemmar,

    På Fredag 24/3 är det boksläpp utav "Flygets Historia/historier 1912-2012 i Västernorrland‏"

    Tyvärr så klarar jag inte av att få med några bilder.

    Om det finns inresse för boken går den att köpa för 180:-

    Kontakta då Åke Westerlind, telefon längre ner på sidan.



    BOKSLÄPP Fredag 23 Mars kl 12-18.00

    och Lördag den 24 Mars kl 12-17.00



    Ångermanlandsgatan 16 C(f.d Frisörlokalen)


    Flygets Historia/historier 1912-2012 i

    Västernorrland


    Välkomna

    Åke Westerlind 0660-121 40

    070-657 50 35


    Lite text ur boken


    Billy Nilsson med elev på Olofsfors,Nordmalings flygfält år 1956.




    Örnsköldsviks-flygare som blev världsberömd. Några finns det väl som kommer ihåg världsmästaren Billy Nilsson? Han bodde i Köpmanholmen-Örnsköldsviks-området i slutet av 1940 och fram till 1956. Billy blev världsmästare i segelflyg år 1950 i en avgörande duell med amerikanen Paul Mac Cready. Efter fem dags olika tävlingsmoment vid Örebro flygplats blev den sista dagens sträck-flygningar det avgörande momentet. Billy valde att flyga den långa vägen från Örebro till Optands flygfält utanför Östersund. De flesta motståndarna valde Sundsvall och Söderhamn som slutmål. ”Min enda chans att vinna, är att flyga den längsta sträcka som är möjligt, därför väljer jag Östersund”, sa Billy strax före starten från Örebro. Strax efter klockan 18.00 rapporterades att Paul Mac Cready landat i Sundsvall. Alla väntade nu på rapport var Billy landat. Något senare kom rapporten att Billy Nilsson lyckades nå Optands flygfält . Efter en spännande sammanräkning blev resultatet att Billy med en marginal på 20 poäng vunnit Världsmästerskapet i segelflyg år 1950.

    Billy Nilsson född i Säffle, hade nått sina drömmars mål,Världsmästare. Nu fick han utdelning för sitt enorma intresse och engagemang för flygsporten. Billy började som tonåring med segelflyg,fortsatte som motorflygare/artelleriflygare. Han blev också uttagen i FN-tjänst som flygare och placerades i Kongo. Där fick han uppleva många spännande flygningar med Twin Otter och DC 3. Det var 1963 som han blev nedskjuten i ett djungel-omåde över Kongo. Han lyckades klara sej en vecka i djungeln med vilda djur som enda mattillgång. Så småningom fann räddningsflyget honom välbehållen. Vid hemkomsten till Sverige blev Billy tilldelad Vasamedaljen i guld av åttonde storleken. Det var tre FN-svenskar som fick denna belöning,löjtnant Billy Nilsson Bromma, telegrafist Sven Kempe, Stockholm och flygmekaniker Torbjörn Bergh, Trångsviken, Östersund.

    Billy var ju under sin tid i Örnsköldsvik/Köpmanholmen privatpilot för Disponent Ulf Hedberg, Fors AB, Köpmanholmen,försäljare på Ford i Örnsköldsvik och uppskattad instruktör i segelflyg för Norra Ångermanlands Flygklubb. Billy Nilsson var en glad och entusiastisk person och suveränt duktig flygare och lärare som gjorde sig känd långt utanför Sveriges land.

    I den här boken kan du läsa om om flygets historia i Ångermanland och andra ställen mellan år 1912-2012. Om första flygförsöken i Örnsköldsvik och Stockholm 1910 och 1912. Nödlandningar, kraschade flygplan, segelflyg, motorflyg,bus-flygningar, flygets utveckling från Leonard da Vinchi till byggandet av SK 25(Hägglunds) Hembyggen,Viggen, Jas Gripen, Linjeflygs start 1957, HögaKustenflyg startar på Ö-viks flygplats . Flygpionjärer som betytt mycket för flygets utveckling.

    Flygplats-planeringar i Ö-vik-Nordmaling-Umeå. Historia/historier och mycket andra intressanta saker som hänt de gångna 100 åren.



    Fromme läsare köp nu mig

    Många historier ger jag dig

    Flygets historia vill jag dig lära

    Från Västernorrland det kära


    Författare Åke Westerlind
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •