Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur kan det vara så billigt? Flysky 2.4Ghz Rekomenderas!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard Hur kan det vara så billigt? Flysky 2.4Ghz Rekomenderas!

    Måste bara dela med mig lite om mina erfarenheter...
    Köpte en ny radio till grabbens (7år) HPI Brama som ersättning för den rackliga 2kanals-radion som ingick, och
    som bara hade en räckvidd på max 25meter med konstanta ryckningar i servorna från störningar.

    Tittade runt vad som fanns tillgängligt och utbudet är som bekant enormt.
    Ville förstås ha 2.4ghz då jag är grymt nöjd med min egen DX3:a som inneburit ett lyft för egen del.

    Hittade då denna radio som även säljs under HobbyKing under eget namn:
    http://www.ebay.com/itm/Flysky-3ch-2...item23168ec68a

    Verkade grymt prisvärt, med bra inställningar etc.
    Att man sedan kan köpa till flera mottagare för typ kaffepengar är också en fördel.

    Beställde den för ca en månad sedan och den dök upp efter ca 3veckor med rekomenderat brev som hämtades ut på mitt lokala "utlämmningsställe".
    Installerade upp den och grabben har nu kört varje dag under en veckas tid, dvs ca en timme varje dag och den fungerer helt sjukt bra. Räckvidden är tillräckligt långt för att bilen ska försvinna utom synhåll och menyerna är lättfattliga och smidiga.
    Mottagaren var bunden från början så det enda man behövde göra var att "bekräfta" fail safe-läget, och sen tuta och köra.

    Kvalitetskänslan är helt okej (bättre än originalradion iallafall, men sämre än min egen DX3:a) och när jag öppnade den så ser även lödningar etc. godkända ut.

    Hur den kommer att fungera i längden är förstås omöjligt att svara på i dagsläget, och självklart är det säkerligen sämre kvalite på komponenter i pottar etc. jämfört med en dyrare Futaba eller liknande men jag betalade ingen som helt moms/tull utan jag betalde endast 48$ (ca 300kr) för allt inklusive frakten.

    Kan inte göra annat än att rekomendera denna radio för er som vill ha en billig 2.4Ghz-radio (3kanaler).
    och nej, jag är inte köpt av säljaren eller liknande, och man kan helt klart älta huruvuda detta är en bra radio eller eh, men för dom pengarna så uppfyller dom både mina och grabbens behov av tillförlitlighet och funktionskrav.
    Sen att man inte stödjer svensk hobbyhandel, utan istället stödjer kinesiskt diktatur är en annan sak...
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  2. #2
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Har en likadan och är supernöjd jag med, sen att mottagarna från hk för $5 passar gör den inte sämre.
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard

    Uppdatering:
    Är fortfarande väldigt nöjd med radion och det har ännu ej varit några som helst problem med den.
    Den är väldigt väl använd, och än så länge så överträffar den förväntningarna med råge.

    Bra tips om mottagarna från HK. Fattar fortfarande inte hur den dom kan vara så billiga.
    5$ är ju godispengar, och det är märkligt att man kan tillverka något liknande för dom summorna.
    Ja, jag vet att dom har lägre löner och andra förutsättningar för arbetskraften, men det är fortfarande märkligt lågt pris.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  4. #4
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag har flera av Flysky's 6-kanalare. Bra räckvidd (uppmätt 2700m marktest) och billiga. Så pass billiga att man kan i princip ha en radio per flygplan...

    Lasse

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ju så att alla 2,4 GHz-mottagare har ungefär lika många komponenter och är i princip lika komplicerade att tillverka. Tillverkningskostnaden är 3 - 10 USD/mottagare oavsett tillverkare. Den stora skillnaden är att FrSky's chef beslöt att sälja produkterna till ett verkligt lågt pris för att komma in på marknaden. Bra idé tycker många. Fel, fel, fel. Det innebär att ingen handlare är intresserad av att sälja produkten då man helt enkelt inte tjänar något på den. Sen kvittar det om den är aldrig så bra.
    Då är det ju bättre att göra som de övriga märkena - tvinga fram ett riktpris som ger handlarna - och mellanhänderna - möjlighet att tjäna lite på produkterna. Då finns det marginal att sätta in annonser i tidningarna och slå på trumman för hur bra grejorna är. Jag säljer FrSky - och gör reklam i tidningarna för produkterna. Hittills har jag inte tjänat in kostnaden för annonseringen jag gjort för produkterna. Jag blev lovad ensamrätt i skandinavien för FrSky - och satsade helhjärtat. Tyvärr var löftet från FrSky lika tunt som luft...

    När produkterna säljs i Asien för priser som ligger under våra europeiska inköpspriser måste man ju vara lite av en självplågare för att fortsätta.

    Synd på ett system som faktiskt är riktigt bra och som får den bästa kritiken av obunden testare.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Om det är nån tröst Ove så har jag köpt frsky kitet av dig
    Människan är det enda djur som har tråkigt.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    --- När produkterna säljs i Asien för priser som ligger under våra europeiska inköpspriser måste man ju vara lite av en självplågare för att fortsätta. Synd på ett system som faktiskt är riktigt bra och som får den bästa kritiken av obunden testare. Mvh Ove
    Antar det är skandinaviska inköpspriser - FrSky går handla i europa till samma pris som från HK (med tullmomsfrakt inräknat), ibland nån krona mer och ibland mindre beroende på hur £ o $ varierar.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har konstaterat att HK säljer några FrSkyprodukter till ett lägre pris än jag får betala hos tillverkaren...
    Sedan tillkommer 25% moms, ca 15% frakt, 4,7% Tull samt växlingsavgift och speditionskostnad. Därefter kan man fundera på om man vill tjäna en krona också...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Standard

    Trist om ni får så mycket sämre priser; jämförde för bara nån dag sedan mot att köpa v8 mottagare från tjingtjong vs. england, och utan att lägga på frakt o sped.avg (då blir hk ytterligare nån kr dyrare). Och på hemmaplan kostar 4-kanalaren från c:a 180kr väl ...

    $ = 7,21
    V8R4 13,95 100kr -> 125 (moms)
    V8R7 17,93 130kr -> 163 (moms)
    V8FR 18,93 140kr -> 175 (moms)

    £ = 11,25kr
    V8R4 10,78 122kr
    V8R7 13,86 160kr
    V8FR 14,63 165kr

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, det är något skumt då dessa utpriser ligger under det europeiska distributionspriset. Jag får betala mer när jag handlar direkt från fabriken... En engelsk handlare borde vid stora volymer (mer än 1000 st) möjligen kunna pressa priset 1-2 USD per mottagare. Men även engelska företag får betala 19% VAT, och 10 - 15% frakt plus att man gärna vill ha ett par procent ränta på de pengar man ligger ute med. Ekvationen går inte ens ihop om man struntar i momsen...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Standard

    Ser inga som helst problem med att själv beställa från kina (som fö. inte är en diktatur).
    Engelsmännen har väl varit bättre på att förhandla (pruta), något man kan göra mot alla kineser.
    Jag har handlat för $4500 av HK i år (som privatperson) och har förhandlat mig till en egen rabatt (förutom platinum).
    Fått en DOA, och gjort en garantiretur av de hundratals produkter jag beställt. Det har de löst.
    Om man inte som "den lilla människan" drar nytta av globaliseringens fördelar, utan bara gnäller om dess nackdelar får man skylla sig själv.
    Jag kan förstå att man kan vilja stödja en lokalt uppfunnen och tillverkad produkt. Att känna någon slags ekonomisk empati för personer som vill tjäna pengar på att importera och sälja produkter kan jag till viss del förstå om man nu behöver och får support. Jag kan ha haft otur, men i Stockholm har jag aldrig träffat en handlare som har varit speciellt hjälpsam, kunnig eller engagerad. Har handlat en del från svenska nätbutiker, främst för kort leveranstid.
    Däremot, utan alla fantastiska forum och människor på nätet hade allt varit annorlunda.

  12. #12

    Standard

    Nu har jag färska siffror och kan bara hålla med och undra över prissättningen - det blev några TFR6-or i stället (frskys 7kanaliga fasstmottagare) och med pris, frakt, sped.- o tullavgifter blev det 9,49kr per dollar, alltså c:a 210kr per mottagare som man i sverige vill ha 300kr+ för per st. Ok, leveranstiden var 9 dagar i stället för 1-2, men med minst var 3e mottagare "på köpet" så var inte valet så svårt.

    Edit: tecken som blev smajly....

  13. #13

    Standard

    Bra sammanfattning, spola in till 13:00 (eller se hela, han är bra Bruce)

    http://www.youtube.com/watch?v=IF8J6...re=uploademail

Liknande ämnen

  1. Att köpa bra och billigt.
    Av Krålle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 14:12
  2. Billigt och bra nybörjarplan
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 19:34
  3. Kan inte vara kul att vara Taliban!!
    Av Ultra Bandit i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 22:23
  4. billigt i usa!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 21:46
  5. billigt !!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •