Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 145 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #141

    Standard

    En butik i huvudstaden lurar på nybörjare en 150w fyrknapps-laddare för 1799:- (påstås ha kostat 2570:-) och ett 4950mAh 5s för 980kr (påstås ha kostat 2449:-!!!!).
    De är otrevliga och extremt okunniga, produkterna och kunskapen ligger fem år bakåt i tiden. Multikopter? Vadå FPV? Vad menar du? Vi har en T-rex 450 för 5000:- men de är slut.
    Hej då trötta okunniga metanolgubbar med dyr sommarstuga, hej internethandel och effektiv prisvärd flygtid.
    Det är inte "kanske dags att se upp med HobbyKing" som ts rubrik lyder, det är sedan länge för sent. Till väldigt väldigt mångas stora glädje. God Jul

  2. #142
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking.
    Jajamän, sisådär 5 - 15% lägre inköpspriser har vi nog tack vare större inköpsvolymer. Men vissa varor är faktiskt billigare i inköp på HK än hos fabrikanten...
    Sedan får vi handlare som sagt lägga på nästan 40% innan man har varorna på hyllan: 25% Moms, ca 10 - 15% frakt, 4,7% tull... Och då har vi inte lagt på den vinst vi hoppas kunna få ut. Exempelvis ränta på de pengar vi ligger ute med.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #143

    Standard

    Jag har ett färskt prisexempel då det blev räknat häromdagen, vi behöver typ 10 mottagare inför kommande säsong. Från tjingtjong blir priset ~220kr inkl moms o frakt (inget fusk med tullhanteringen), från europa ~250-260 och i sverige styckvis 350kr+ (parvis drygt 300 på ett par ställen). Lite retoriskt - var ska vi handla och varför?

  4. #144


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ove,
    Nu räknar jag väl inte Airmedia som en grossist i första hand utan ditt företag är nog närmare vad jag kallar detaljist - kompletterat med att du importerar det mesta själv men givetvis inte i samma volymer som det mera renodlad grossist typ Minicars vilken var den typ av grossist som jag åsyftade. Gissar att t ex fraktkostnaden utslagen per exemplar som säljs är relativt liten för en grossist - men nu var det väl inte fraktkostnaden som var det stora diskussionsämnet trots allt. Jag ville med mitt inlägg påvisa att den prisberäkning som redovisades i inlägget ovanför mitt nog var en hel del ifrån verkligheten när man räknar på självkostnaden på en jämförbar produkt för en grossist kontra om vi som kunder själva handlar produkten från t ex Kina. Och som jag skrev så har jag full respekt för att ni som handlare måste ha en rimlig marginal på det ni säljer men många gånger undrar man lite över den marginalen när man ser prisexempel. Det känns som att många handlare tar i lite extra avseende påslagen när det gäller produkter från Kina just p g a att dessa ofta är så billiga i grunden. Talar vi om t ex ARF-kärror från något av våra östliga grannländer så är det inte alls samma uppsendeväckande påslag utan där tycker jag att det många gånger är mycket rimliga priser hos våra inhemska hobbyhandlare.
    Hälsningar
    Roger

  5. #145
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kiixx Visa inlägg
    Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

    Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.
    Innan du säger HK inte fuskat (vad gäller mitt tidigare om batterierna) så kanske du ska läsa på lite...

    Direkt taget från ROAR's hemsida.

    The final decisions on approvals will be communicated to themanufacturer/distributor/assembler by the ROAR Technical Director or ROAR President and posted on
    the approval list on the website.


    Alltså detta betyder att batteriet som är inskickat för gransning blir godkänt när ROAR skriver det i sin lista. (precis som du skrev)

    Batteriet finns inte ute på ROAR's senaste lista som uppdateras 3ggr per år, februari, maj och september. Och är alltså inte i dags datum godkänd.

    HK skriver "Now officialy approved by ROAR for race use!"

    Att just detta batteri dessuton verkar har funnits sen 2009 hemsida gör ju bara saken ännu klarare att det helt enkelt inte är godkänt av ROAR (finns kommentarer om batteriet på HK's hemsida från 2009)

    Dessutom skall en godkänd ack ha ett artickelnummer som återfinns i ROAR's lista väl synligt på acken, jag kan då inte se detta nummer på bilderna på acken iaf.

    Alltså fuskar dom helt klar i detta nu, det kan vara att det kommer vara godkänt snart men då ska man inte skriva ut de redan nu.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •