Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 182
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Exclamation Hobbyking kanske dags att se upp

    Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

    Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

    Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

    Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

    I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

    VARNING

    OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

    OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
    MVH K-Å
    Senast redigerat av K-Å den 2011-12-03 klockan 09:06.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 22:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 11:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •