Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #41

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

    Mig skrämmer du inte...

    /S

  2. #42

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

    Mig skrämmer du inte...

    /S
    Ja det kanske det är, men var och en har rätt till sin åsikt, vi är juh alla vuxna och kan besluta om vi ska tro på saker du hör... rätt vad det är så kan det vara bra varningar som kommer fram...

    Om det är uppenbart fel, borde det anmälas till admin och tråden låsas eller tas bort, inte bara kasta skit på varandra... usch!!

  3. #43

    Standard

    Hej allihopa

    Ni som har konton på HK logga in på forumet så kan ni läsa där!!!! under news and alerts!!
    More German anti-competetive behavior!!!!

    Ha det bra allihop! PEACE....


    /Håkan

  4. #44
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Direktlänk till forumet där tråden ligger http://www.hobbyking.com/hobbyking/f...TID=23141&PN=1

  5. #45

    Standard

    allt är som vanligt... mao avundsjuka...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #46

    Standard

    Själv drar jag väldigt fina paralleller till musikindustrin och deras hot och fula spel. Detta skall vi dock inte diskutera nu.

    Jag tror det är lugnt för dig att handla på Hobbyking K-Å.

  7. #47

    Standard

    Drog den parallellen själv när man läste HK-forumet - för bara ett par år sen laddade grabbarna ner en hel del film och handlade media därefter. Nu laddar de inget och handlar heller ingen media (musik/ film); pengarna går till annat de exponerar sej för, på gott o ont...

  8. #48
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bara en tidsfråga innan svenska tullen tuffar till sig ytterligare rörande dokumentation mm, det hotar arbetstillfällen och skatteintäkter inom EU och det anses säkert som mycket allvarligt. Så det kan säkert hända en och annan sak på den här fronten framöver. Vet att importörer här i Sverige också fortlöpande tipsar tullen om varifrån paket ska kollas lite extra. Men tullen har säkert händerna fulla på annat håll. Den Tyska marknaden är stor med stora aktörer som vill ha kvar sin bit av kakan och som är en faktor att räkna med i sammanhanget.
    K-Å
    Svenska tullen verkar ha samma effektivitet som svenska polisväsendet..... 4% uppklarade fall. Nej, tyvärr slinker allt för mycket igenom tullen utan att vare sig tull eller moms betalas. Tråkigt om det skulle bli dyrare för konsumenten förstås. Men är det inte rimligt att lika villkor ska gälla för alla? Eller vill man handla billigt måste man väl också acceptera att flytta till Asien och tycka att en månadslön på 2000 - 3500 kr är OK. DÅ kan man handla billigt. Men vi Europeer har valt att via avgifter och skatter höja levnadsstandarden för innevånarna och då får man väl rätta in sig i ledet och acceptera att varor och tjänster blir dyrare. Eller är det OK att några skiter i det och åker snålskjuts på oss andra? Konkurrens på lika villkor är i alla fall vad jag tycker ska råda. Vad händer den dag DU blir arbetslös pga att ett annat företag inte gör rätt för sig?
    Din månadslön på 20.000 - 40.000 kr skapas av att företaget som anställt dig kan sälja sina produkter och tjänster till dubbla, tre- eller fyrdubbla summan av vad en Asiat får för samma arbete.
    Talar man om hobbyhandeln, så kan vi pressa våra inköpspriser till kanske 10 - 15% under exempelvis HK's priser beroende på större inköpsvolymer. Vi betalar full moms och tull - alltså inga bluffakturor på 10% av verklig summa. Sedan ska man tjäna ihop till lön, lokalhyra, telefon, internet, mm. Ganska lätt att förstå att hobbyhandeln aldrig kommit i närheten av att kunna dubbla, tredubbla- eller fyrdubbla inköpspriserna.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hur effektiv tullen är vet jag inte, men jag brukar då alltid få betala full moms på de saker jag importerar från utanför EU. I Hobbykings forum angående Tysklandsproblematiken finns ett intressant exempel nämligen Jamaras 2.4 GHz-radio med beteckningen Air Jump. Jamara vill ha €229 medan samma radio kan köpas från Hobbyking under namnet Turnigy 9X för $40 eller från deras tyska distributionscentral för $64, dvs ca. €48. Eftersom det i princip är samma sändare det är frågan om så kan man undra hur den enorma priskillnaden kan motiveras. Såväl Jamara och Hobbyking tar sina radioapparater från samma fabrik i Kina, skeppar dem till Europa via någon gränsövergång där man sannolikt i bägge fallen måste tullklarera fraktgodset. I Tyskland distribueras sedan sändare till kunder inom EU. Hur kan Jamara motivera att deras version av sändaren kostar 377% mer? Det är säkert svårt och därför försöker nog de tyska distributörerna göra vad de kan för att hitta olika typer av handelshinder som försvårar Hobbykings verksamhet. Avslutningsvis så vill jag tillägga att jag INTE sympatiserar med Hobbykings policy att låta köparen välja vilket belopp som ska stå på följesedeln.
    Senast redigerat av Michael den 2011-12-04 klockan 15:14.

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Andreasson Visa inlägg
    Hade varit intressant att få se lite källor till det här ryktet? Finns det inte nämnt i någon nyhet/blog/etc på nätet så har jag svårt att tro att det är sant.
    Lång tråd på HK's forum om man orkar läsa.. http://www.hobbyking.com/hobbyking/f...TID=23141&PN=1

    Och det verkar gå livat till.. http://twitter.com/#!/HobbyKingLive/status/137481244249296898
    "Allting beror på allting"

  11. #51
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    En annan sak som jag funderar på är när hobbyhandlaren medvetet lurar en, kanske för att tjäna mer pengar, vad vet jag.
    Min kompis åkte till en välkänd hobbyhandlare och skulle köpa MPX-kontakter. Han köper dom i tron av att det är orginalet, priset talar också för det. Sedan diskuterar han och jag skillnaderna på orginalet och på kinakopiorna. Han blir misstänksam och kollar på dom han har köpt och då visar det sig att han har fått kinakopior.
    Detta tycker jag är mycket dåligt, man vill ha orginalet, betalar för det och så blir man lurad och får kopior. Det är rent lurendrejeri.
    Vem vet, det är kanske fler handlare som gör likadant.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  12. #52
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej

    Det som sker nu är att EU tar kraft tag mot all import av kopierade prylar.
    Kineserna kopierar idag allt från högprestanda bildäck till matvaror, musik, mjukvaror mm.
    Det som fått många länder att tröttna och böjat jobba på detta sätt är att kinesiska myndigheter inte bryr sig om internatonella regler och lagar.
    Det som har triggat igång allt detta är all import av mat, elektronik och mjukvaror.

    Själv har jag sålt både Zenaoh och DA bensinmotorer i sverige i över 10 år och jag har sett att många eller nästan alla motorer finns att köpa som kopior från Kina. Och det mest beklämmande är att det finns välettablerade hobbyhandlare som glatt säljer dessa kopior och dessutom skryter med att det är kopior. Det är faktiskt olagligt.

    Så det som sker nu är bara bra. Hoppas bara den svenska tullen vaknar också.

    //
    Jonas

  13. #53
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    En av de mer extrema fallen var en liten produkt som kostade 20.- inkl. frakt från Hong-kong som Clas Olhson tog 349:-. Det var exakt samma produkt, så inte så att Classes var av högre kvalitet. Hade Clas tagit, låt oss säga det dubbla, så hade man kanske köpt det, men inte 17 ggr mer.

    Lasse

  14. #54
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...som sagt var. Ska man få ihop europeiska månadslöner får man lägga på vinstmarginaler därefter. Varför skulle hobbybranchen vara ett undantag?
    Kommer ihåg en kille som berättade att det företag han jobbade på köpte någon kemikalie från ett annat svenskt företag för ca 100 kr/litern - packade om den och sålde den för 1000 kr/litern...
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    ...som sagt var. Ska man få ihop europeiska månadslöner får man lägga på vinstmarginaler därefter. Varför skulle hobbybranchen vara ett undantag?
    Off topic, men lite märkligt är det.
    Härförleden skulle jag köpa ett par Corona CR8D DSSS-mottagare. Det lägsta priset jag kunde hitta i Sverige var 2*279 kr + 49 kr för porto = 607 kr. I England hittade jag samma mottagare för 2*£12.34 + £5.96 för portot hem till Sverige, dvs. 323 kronor.
    Hur kan man förstå denna skillnad? I bägge fallen har en importör plockat hem produkten från en fabrikant i Kina för att sedan distribuera den inom EU. England har 20% moms istället för den svenska som ligger på 25%. Enligt statistiken ligger medellönekostnaden för en industriarbetare (inkl. arbetsgivaravgifter och annat) knappt 20% högre i Sverige jämfört med England.
    Även om jag kompenserar för skillnaden i moms och lönekostnader för distributörerna så är ändå mottagaren 50% dyrare om jag köper den här i Sverige istället för i England.

  16. #56
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kanske hade engelsmannen tröttnat på att växla pengar och vill sälja ut lagret. Verkar korkat att sälja produkter under inköpspris. Vill man få en bild av vad det kostar en handlare att ta hem från Kina så är det dessa summor som tillkommer:
    Frakt = 10 - 15%
    Tull = ofta ca 4 %
    Moms = 25%

    Så man får räkna med att lägga på ca 40% på inköpspriserna - och då har man inte tjänat en krona...

    Som sagt var. Konstigt att man reagerar över att det läggs på marginaler på hobbyprylar i Sverige. Man kanske ska fundera på vilka marginaler andra brancher måste ha för att ge sin personal en normal månadslön... Så att man sedan kan klaga på höga priser i Sverige....
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Fortfarande off-topic:
    Jovisst behöver det läggas på marginaler. Det är ju självklart att man inte kan jämföra inköpspriser i Kina med vad saker kostar här på hemmaplan. Det jag undrar är över vad som motiverar de stora skillnader som finns när varorna väl är på plats i Europa.
    Kanske är det helt enkelt en fråga om vilka varuvolymer som det handlas med i de olika länderna, och/eller kanske är det som så att mellanleden i vissa länder har "lärt" sina kunder att leva med högre marginaler. Jag vet inte svaret men någon som är mer ekonomiskt bevandrad än jag kanske vet besked.

  18. #58
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det är ju lite problematiskt. Vi vill ju gärna ha svenska RC-handlare, precis som vi gärna vill värna om den lilla lokala butiken. När vi storhandlar, gör vi det gärna i någon av dom stora billiga supermarkets. Vi vill ju inte gärna handla mat dubbelt eller tre ggr så dyrt i kvartersbutiken, även om den ligger nära.

    Så frågan är, ska vi förbjuda privatimport? Ska vi förbjudas handla mat i dom stora affärscentra för att det finns en lokal butik runt hörnet? Det är en smula problematiskt, för hur vi än gör så drabbas alltid någon....

    Lasse

  19. #59
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Privatimport av billiga prylar från Kina och Asien har fört det goda med sig att fler har kunnat börja med RC-hobby och jag vågar nog påstå att den ökningen är signifikant. Spinoff-effekten blir ju kanske den att alla dessa nya rc-utövare trots allt handlar lite av de lokala rc-handlarna, så den totala effekten är kanske plus minus noll.

    Lasse

  20. #60
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Jag tror att de flesta här har missförstått vad det handlar om.
    Det handlar inte om priset är rätt eller inte.

    Det handlar om att många länder börjar tröttna på all pirat KOPIERING som Kina står bakom och allvarliga fel i varudeklarationer och inte minst alla farliga produkter som kommer där ifrån. Det senaste är läkemedel.

    Ni som gillar att köpa allt från Kina kan ju även beställa er mat och mediciner där ifrån, det är ju billigare.
    Nä nu blev det lite fel igen, det var ju inte priset mitt inlägg skulle handla om.

    //
    Jonas

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •