Reklam

 
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 145

Ämne: Hobbyking kanske dags att se upp

  1. #81
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Är man nu så dum att man ventilerar exempelvis, fick du momsa, jag köpte från Kina, det var så billigt osv. Det finns väl en hel hög med tullare o andra som höjer ett o annat ögonbryn. Skyll er själva. Köper nästan 90% av svenska handlare o är det så att det är något fel så rättar dom i regel till det.
    heder åt såna som Johan på MFT exempelvis. Alla som håller på med import o är handlare vet väl att man inte skär guld med kniv.
    Morgan

  2. #82

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Eftersom du är inne på att räkna.
    Ditt resonemang haltar en smula tor jag,allt under 600 kr/tim för kostnaden är nog en utopi per anställd i ett svenskt

    [...]

    Allt som inte blir sålt med vändande post kostar ränta
    Vad är det som kostar mer än lön och sociala avgifter?

    Självklart kostar "lagerhållning" lite pengar åxå och det finns såklart en hel hög med utgifter som jag inte tagit med, det är en något förenklad kalkyl för att försöka visa på att 3ggr högre pris bara för att någon annan importerat varan är orimligt i mina ögon.
    Är det så att de varor man köper inte säljs utan blir hyllvärmare en längre tid så har man antingen fel sortiment, fel målgrupp eller fel pris. Anledningen att jag satte en så låg marginal som 15% var att jag redan tagit med lön "separat" dessa 15% ska ju då inte täcka in löner utan täcka andra kostnader och generera en liten vinst för framtida expansion.

    Sedan var det någon som nämnde omsättning åxå och lägre priser ger en högre omsättning. Det är alltså fullt möjligt att man skulle kunna öka vinsten genom att sänka priset, tex, eftersom detta eventuellt skulle ge en ökad omsättning. Sen beror det såklart på förutsättningar och bransch osv hur stor omsättning man kan få. att sälja RC-prylar i sverige har ju, såklart, inte samma potential som att sälja skitbilliga möbler som "alla" vill och måste ha...

  3. #83
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lagerhållning är inte lite pengar,det är en stor del av kostnaden och lokaler,sociala avgifter,pensioner,div försäkringar m.m inte är billigt..
    Som företagare i Sverige så bör du nog komma med en bättre kalkyl än att du kostar 150 spänn i timman och säljer med 15% marginal,det tyder nog mera på att man inte har satt sig in i vad det kostar att driva företag..
    Mogge,det här med "tullen", de gör inte mycket med våra paket,detta överlåts åt speditörerna som är statens ombud i dessa frågor,man betalar alltså till Posten,DHL,UPS eller vad det nu må vara och så sköter de om momsinbetalningarna och ev. tull gentemot staten mot en hanteringsavgift.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #84

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Så ska allt vara rätt och man tycker att det är onödigt att betala tre gånger mer för "kinaskiten" ska man väl i så fall bo i Asien så att de ekonomiska förutsättningarna blir de rätta. Det blir inte rätt om man blandar morötter och päron.

    Mvh
    Ove
    Och eftersom Ove inte heller bor i Asien, så betalar du givetvis också Europeiska priser när du beställer varor till butiken.

    /Lasse
    //Lasse

  5. #85


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det går utan problem att hyra in personal för ca: 1/3--1/2 av det du nämner Bokis - och då är det hyfsat kompetent personal dessutom. Inga "civilingenjörer" men dom skulle utan tvekan kunna sköta orderhantering. Sen kan jag säga att motsvarande kompetens kan idag kosta klart mera i bl a de baltiska länderna (vilket jag personligen hade svårt att förstå innan jag ställdes inför det i mitt jobb) så Sverige är nog inte nåt höglöneland direkt idag. Ja, jämfört med Kina är vi givetvis det men inte i jämförelse med många andra, europeiska länder.
    Sen är det som sagt många andra kostnadskomponenter som också tillkommer så jag tänker inte kommentera totalpriset i SE utan bara detta med timkostnaden för personal.
    Hälsningar
    Roger

  6. #86
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jodå, jag betalar Asienpriser, men de blir ca 40% dyrare innan de ligger på hyllan.
    Vad är det som kostar mer än lön och sociala avgifter?
    Räkna ut vad man måste sälja för per månad för att kunna ta ut en normal månadslön med 15% påslag.
    Sanningen om de "feta" vinstmarginalerna är att man tjänar en hundring på en mottagare, kanske ett par hundra på en metanolmotor, samma sak för en modell, osv.

    Jag tror inte IKEA lägger på 15% på de soffor de tillverkar och säljer. Snarare 300%. Samma sak gäller för de flesta andra företag vare sig man säljer produkter eller tjänster. Ett företag måste debitera 600 - 700 kr/tim för att få det att gå ihop.

    Som sagt - det är lätt att klaga på att det är dyrare i Europa. Men då jämför man morötter och päron. Varorna är billiga i Europa - om man skulle köpa dem i Asien på en Asiatlön.

    Det är väl helt OK att privatpersoner importerar själv - under förutsättning att alla avgifter betalas korrekt.


    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #87

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    HK flyttar inte komman för att det ska bli billigare, man ger kunden möjlighet att välja, i procent, hur mycket de medföljande papprena ska vara på. Här kan man då, så kund/medborgare välja att vara ärlig eller inte, precis som man kan vara när det är försändelser som inte fastnar i tullen, för dessa ska ju åxå tullas och momsas precis som alla andra försändelser, men hur många gör det?
    Varför ska jag betala 3ggr, ibland mer, för samma "kinaskit" för att en svensk importör säljer det inom sverige istället. Att lägga på moms och tull är såklart helt i sin ordning. Givetvis måste man ju lägga på bruttomarginal åxå, så att man täcker sina kostnader och gör en visst vinst, men om jag momsar och tullar försändelsen från kina så kostar ändå grejerna bara 1/3 av vad jag får ge för exakt samma grej hos en svensk handlare och då är det ändå handlare som har en lågprisprofil.
    Har man så höga omkostnader att man måste ta ut 3ggr så mycket för exakt samma vara bör man nog titta på andra saker (sina utgifter) än att stoppa andras privatimport.

    Är det lagbrott att skicka en importerad vara vidare till ett annat EU-land? Jag skulle alltså inte kunna privatimportera grejer från kina och sedan skicka vidare till en släkting i tyskland, tex? Var i detta skulle det lagvidriga ligga menar du?

    HK är inte särskilt litet. HK försel hela världen med hobbyprylar. Utan att ha några siffror skulle jag gissa att det är en av de allra största aktörerna i världen redan idag. Det är möjligt att de, på sikt, kommer att höja sina priser något i jämförelse med andra kinesiska konkurrenter, men jag har svårt att tro att de skulle höja sina priser till det tredubbla för att matcha de svenska priserna...

    Nu handlar jag även från svenska handlare dock. Det beror på vad det är som ska inhandlas. Ibland finns inte det jag vill ha att tillgå från asien (inte så att jag hittar det iaf), ibland behöver man ha sakerna snabbt. Ibland är det lite större/finare/dyrare prylar och man vill ha en lite större trygghet vad gäller garanti/support/möjlighet till reklamation. Då kan jag välja att köpa inom sverige eller i vissa fall från andra EU-länder. Min radio tjänade jag ca 30% (runt en tusenlapp) på att köpa från england istället för från de billigaste svenska handlare jag hittat, tex (och då var ändå frakten dyr). England har ju inte 30% lägre moms än vad vi har i här i sverige. Jag vill minnas att england har ca 20% eller något sådant och i sverige har vi 25%. Inget som förklarar att en radio ska kosta 3000kr i sverige medan den kostar runt 2000kr i england, alltså. Skulle någon kunna tala om varför då de svenska priserna ligger så mycket högre, om det inte är för att handlarna gör ett stort påslag? De hade ju kunnat köpa samma radio från england till konsumentpris och ändå sälja den i sverige med en juste marginal.
    Ett seriöst företag ska inte ge möjlighet till uppenbara lagbrott genom att ge valmöjlighet till val av varuvärde. Det säger en hel del om vilken värdegrund det företagets idé vilar på.


    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #88
    JAJs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Jobb
    Ing
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Vad är problemet?
    HobbyKing har lager i Tyskland och levererar från det.

  9. #89

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag tror inte IKEA lägger på 15% på de soffor de tillverkar och säljer. Snarare 300%. Samma sak gäller för de flesta andra företag vare sig man säljer produkter eller tjänster. Ett företag måste debitera 600 - 700 kr/tim för att få det att gå ihop.
    IKEA är nog svårt att jämföra med "normala" företag då man har en mekanisk försäljning som kräver en väldigt liten personalstyrka i förhållande till försäljningen. IKEAs idé är STOR omsättning och då behöver man inte så stor marginal på produkterna. Den nyfikne kan ju åka till IKEA vid öppning en lördag och sedan titta in en stund innan stängning så ser man hur otroligt mycket saker rör på sig. Det handlar inte om några soffor i veckan utan om pallvis med soffor och bord och sängar osv VARJE DAG, bara i ett enda varuhus.
    Med tanke på volymer och prissättning så "gissar" jag att marginalen på många produkter ligger en hygglig bit under 15%, men "troligen" så varierar det ganska mycket beroende på produkt.

    Ang. personalkostnad så har man på de företag jag varit anställd på där jag haft möjlighet till så mycket inblick i det administrativa, räknat med kostnaden för mig som min lön samt ungefär lika mycket till i sociala avgifter. När jag ett tag jobbade på bemanningsföretag hade jag en timlön på 75-80kr/h och företaget jag jobbade hos fakturerades på ca 200kr/h. Då får jag inte matematiken att gå ihop. Skulle jag då kosta 500-600kr/h skulle ju företaget jag var annställd hos gå back med 300-400kr/h som jag jobbade någonstans.
    Detta mer reservation för att detta var över 10 år sedan och att något väsentligt skulle kunna ha ändrats sedan dess.


    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Ett seriöst företag ska inte ge möjlighet till uppenbara lagbrott genom att ge valmöjlighet till val av varuvärde. Det säger en hel del om vilken värdegrund det företagets idé vilar på.
    Ska man resonera på det sättet så är väl de flesta företag oseriösa. Det är ju oseriöst av Volvo, Mercedes, Mazda osv att sälja bilar som går fortare än högsta tillåtna hastihetsgräns och därmed ge kunden möjlighet till uppenbara lagbrott. Alla företag som säljer knivar ger ju åxå kunderna möjlighet till uppenbara lagbrott, för dels får man ju inte ha kniv på allmän plats och dels ges ju möjlighet till brott som misshandel och mord. Posten ger ju åxå möjlighet till lagbrott genom att inte kolla ALLA försändelser och se till att de blir momsade och tullade. Eftersom en del försändelser slinker igenom så ges ju individen möjligheten att inte förtulla godset, vilket ju är ett lagbrott.
    Nej, att någon ANNAN ska se till att JAG följer lagar och regler köper jag inte. Givetvis måste ansvaret ligga på individen att ta reda på vad för lagar som gäller och att följa dem (eller att välja att inte göra det och att ta eventuella konsekvenser av sitt handlande)

  10. #90

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja , herrejösses !

    Ja, herre jösses !
    Med så många "företagsekonomer " borde det väl inte vara svårt att lösa SAAB-krisen !!

    Vill man så kan man.

    Kay krut

  11. #91

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    kul tråd

    Hobbyhandlarna alt. deras förespråkare i denna tråd har ett intressant hypotes/affärsmodell, dock oroväckande för deras egen överlevnad! Den att jag skall vara med och betala någons lön för att denne skall paketera upp saker från kina och stoppa dem i ett nytt paket till mig.

    Webben gör att de svenska hobbyhandlarna måste konkurrera med kinesiska, tyska, amerikanska osv. Det bara är så.
    Jag tycker det är dags för hobbyhandlarna att sluta gnälla och hittar en ny affärsmodell som funkar istället för att anklaga sina presumtiva kunder för illojalitet och olagligheter när de köper från andra billigare leverantörer.

    /S

  12. #92

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag gjorde en beställning från ett kanadensiskt företag. När paketet kom hem så kom det direkt från HongKong!! Kanadickerna har tydligen ett sub-office i Kina. Förkortar i alla fall transporten ett steg, slipper omvägen via Kanada.
    Retroholic!

  13. #93
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Webben gör att de svenska hobbyhandlarna måste konkurrera med kinesiska, tyska, amerikanska osv. Det bara är så.
    Jag tycker det är dags för hobbyhandlarna att sluta gnälla och hittar en ny affärsmodell som funkar istället för att anklaga sina presumtiva kunder för illojalitet och olagligheter när de köper från andra billigare leverantörer.
    Jaha, och vad ska då ett servo som kostar 10 dollar för dig och 9 dollar för mig som handlare i Asien kosta i den svenska handeln?
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #94

    Standard

    Ja, det kan ju vara bra få svar på och varför man ska handla dyrt i stället för billigt när det gäller samma saker - och, jo, själv vet jag varför jag handlar var och för att återgå till trådens ursprung så är risken för monopolisering om konsumentskydd används på samma sätt som patentkrig, tror inte nån liten handlare börjar CEkolla sina saker utan hamnar i klorna på större grossist, kanske svensk eller troligare de europeiska då rcmarknaden på hemmaplan är liten i de sammanhangen.

  15. #95

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jaha, och vad ska då ett servo som kostar 10 dollar för dig och 9 dollar för mig som handlare i Asien kosta i den svenska handeln?
    Mvh
    Ove
    Det borde kosta max 15 dollar - inte 30 som idag...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #96
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Med 25% Moms, 10% frakt, 4% tull och bankavgifter blir det ca 15 kr i vinst på ett sådant servo. Skulle man enbart sälja dessa servon skulle man behöva sälja 2000 st i månaden för att få ihop pengar till en månadslön. Och så behöver man pengar till hyra, telefon, uppvärmning, försäkringar, osv. Självklarheter för andra branscher utom hobbybranschen tydligen.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  17. #97
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Jag tycker helt klart det är värt ett högre pris när jag vet att jag kan få begriplig hjälp om jag får problem med en köpt vara. Och så värdesätter jag att kunna gå in och känna på sakerna i en butik. Och jag hoppas att vi får ha kvar våra svenska hobby handlare i framtiden med så mina barn får följa med och titta och drömma om alla häftiga saker som finns för det tyckte jag var väldigt speciellt när jag var liten...

  18. #98

    Standard

    Den intressanta är att HK har ett dåligt till mycket dåligt ryckte även i kina, från andra märken tillverkare och företag, de får inget av mig, deras sätt att sälja produkter med falsk marknadsföring och fel specifikationer är inget jag vill stötta, kopior är ju ett annat kapitel som de i vissa fall fått backa på, flera vänder dem ryggen, även Kineser. Jag handlar själv med Kina och har även jobbat med dem endel, det finns bra företag och märken där som är seriösa, enligt dem ger HK och vissa av dess produkter dem dåligt ryckte och bemötta med fördomar när dom i själva verket absolut inte vill förknippas med HK.

    Allt från Kina är inte "Kinaskit" längre

  19. #99

    Standard

    Haha, 5 sidor bolsjevikiskt trams på en vecka på en sida som ska vara modellflygarnas fria alternativ.....

  20. #100
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Haha, 5 sidor bolsjevikiskt trams på en vecka på en sida som ska vara modellflygarnas fria alternativ.....
    Det där får du gärna utveckla.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Kanske tur man inte kan språket!
    Av jugg i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 23:39
  2. kanske out of topic, jag vet inte?
    Av gnutte i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 12:45
  3. en kanske dum fråga men...
    Av sm3xrq i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •